|
2016-07-05 16:46:52, kedd
|
|
|
ii.3. Jézus - Biblián kívüli adatok Jézusról
A keresztyén hitben Jézus, a Megváltó áll a középpontban. A Messiásról szóló ószövetségi ígéretek beteljesedését sok hívő várta. Az Újszövetségben olvasunk a várva várt Messiásról. Keresztelő János Jézusra mutat: "Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét." Az apostolok is bizonyságot tesznek róla; ők voltak a szemtanúk; napról napra együtt voltak vele. És az evangéliumokban beszámolnak arról, hogy milyen volt Krisztus élete a földön. Jézus Isten Fia volt: valódi Isten és valódi ember egy személyben, nem valami közép lény. Erre utal János apostol első levelének kezdetén: "Ami kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, amit megfigyeltünk, amit kezünkkel is tapintottunk, azt hirdetjük az élet igéjéről" (1János 1:1). Augustus, az "isteni" császár, eszköz volt Isten kezében. Az ő "segítségével" a Messiás - az ígéretek szerint - Betlehemben született. Jézus a későbbiekben egy hivatalos római bíróság előtt állt Jeruzsálemben, Pilátus római helytartó és Heródes király foglalkozott ügyével; római törvény szerint mint bűnözőt megfeszítették - Őt, az egyetlenegy bűntelent a világon. Jézus sírjánál római katonák álltak, akik szemtanúi voltak Jézus feltámadásának. Vajon mit lehet ezekről olvasni a világi forrásokban?
ii.3.1. Római források: Tacitus; Suetonius
Pilátus - mint minden tisztviselő a birodalomban - rendszeresen küldött jelentéseket Rómában. Sajnos ezekből az anyagokból nem maradt fenn semmi. A keresztyén apologéta, Justinus Martyr (165) 150-ben, Apologia című iratában Jézus csodáit említve a következőket írja: "hogy azok tényleg megtörténtek, könnyen utána lehet nézni Pontius Pilátus "Cselekedetei" -ben." Ezek szerint Justinus Martyr idején még megvoltak ezek az iratok.
Tacitus, a híres római történész a II. század elején leírta a Római Birodalom történetét. Amikor beszámolt Palesztináról, akkor Tiberius idejéről (akkor lépett fel Jézus) mindössze egy mondatot írt: Tiberius idején nyugalom volt! Ez annyit jelent, hogy Tiberius idején nem volt különleges gond a zsidókkal, bár velük általában elég sok baj szokott lenni. Ez az egy mondat arra enged következtetni, hogy akkoriban nem tartották Jézust forradalmárnak, ahogy pl. az ú.n. "felszabadítás teológia" képviselői vélik. Ez nekünk nem is okoz nagy meglepetést, hiszen Jézus maga mondta: "tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok és alázatos". A római hatóságoknak Jézus először nem volt érdekes: legfeljebb egy zsidó szekta vezetőjére gondoltak vele kapcsolatban.
Amikor viszont Tacitus a keresztyén üldözésről számol be, akkor azt írja, hogy 64-ben Nero felgyújtotta Róma városát, de a gyújtogatással a keresztyéneket vádolta, "akiket a sokaság bűneik miatt gyűlölt és Christianusoknak nevezett". Ebben az összefüggésben Tacitus Jézusról is ír: "Christust, akitől ez a név származik, Tiberius uralkodása alatt Pontius Pilátus procurator kivégeztette, de az egyelőre elfojtott vészes babonaság újból előtört, nemcsak Judeában, e métely szülőhazájában, hanem a Városban (ti.Rómában) is, ahová mindenünnen minden szörnyű és szégyenletes dolog összefolyik és hívekre talál."
Ebből kitűnik mindaz, amit már tudunk:
-Jézust már itt a földön Isten Fiának tekintették a tanítványai és már életében imádták ("babonaság"!);
-Kr.u.64-ben már különbséget tettek keresztyének és zsidók között, tehát egészen rövid ideig számították a keresztyénséget zsidó szektának;
-Jézus Pontius Pilátus idején élt és halt meg. Érdekes, hogy az egyébként nagyon pontos történész nem mondja, hogy megfeszítették Jézust, ebből látszik, hogy valószínűleg nem az evangéliumokra hivatkozik, hanem más, világi forrásokból merített (talán Pilátus jelentéseiből?).
Kevésbé világos adatok is ránk maradtak, mint pl.az, amit Suetonius, Hadrianus császár udvari történésze írt. Beszámolt arról, hogy Claudius császár kiűzte Rómából a zsidókat, mert azok "Chrestus bujtogatására szüntelenül zavarogtak". Ez valószínűleg Kr.u.49-ben történt. Az ApCsel 18,1-2 - ből tudjuk, hogy az elűzöttek között volt Aquila és Priscilla is. Suetonius feljegyzése alapján sokáig azt hitték, hogy a római zsidók között, már akkor is voltak keresztyének, és hogy Claudius már akkor üldözte volna a keresztyéneket. "Chrestus" lenne "Christus", akit Suetonius egy zsidó szekta vezérének tarthatott. Ez az adat mutathatna arra is, hogy Péter apostol alapította a római gyülekezetet. Mindez nem biztos. Lukács az ApCsel 18-ban nem említi a keresztyén üldözést. 49 körül viszont Palesztinában sok háborgás és felkelés volt a zsidók között a rómaiak ellen. Úgy tűnik, hogy Claudius éppen ezért űzte ki Rómából a zsidókat. Hogy Chrestus valóban Krisztus lett volna, az kétséges.(folytatjuk)
Jos Colijn |
|
|
0 komment
, kategória: Egyetemes egyháztörténet |
|
Címkék: christianusoknak, evangéliumokban, keresztyénséget, feltámadásának, keresztyéneket, gyújtogatással, forradalmárnak, összefüggésben, szülőhazájában, evangéliumokra, beteljesedését, újszövetségben, megfeszítették, palesztináról, megfigyeltünk, jelentéseiből, jeruzsálemben, bujtogatására, felszabadítás, palesztinában, következtetni, felgyújtotta, gyülekezetet, jelentéseket, cselekedetei, rendszeresen, valószínűleg, birodalomban, kapcsolatban, megtörténtek, szégyenletes, középpontban, tapintottunk, foglalkozott, keresztyének, későbbiekben, keresztyén hitben, várva várt, világ bűnét, evangéliumokban beszámolnak, élet igéjéről, ígéretek szerint, hivatalos római, egyetlenegy bűntelent, világi forrásokban, keresztyén apologéta, következőket írja, híres római, római hatóságoknak, zsidó szekta, keresztyén üldözésről, keresztyéneket vádolta, Keresztelő János Jézusra, Isten Báránya, Jézus Isten Fia, Justinus Martyr, Pontius Pilátus, Római Birodalom, Tacitus Jézusról, Isten Fiának, Hogy Chrestus,
|
|
|
|
keresztyén hitben, várva várt, világ bűnét, evangéliumokban beszámolnak, élet igéjéről, ígéretek szerint, hivatalos római, egyetlenegy bűntelent, világi forrásokban, keresztyén apologéta, következőket írja, híres római, római hatóságoknak, zsidó szekta, keresztyén üldözésről, keresztyéneket vádolta, sokaság bűneik, összefüggésben Tacitus, egyelőre elfojtott, földön Isten, keresztyénséget zsidó, egyébként nagyon, evangéliumokra hivatkozik, elűzöttek között, római zsidók, adat mutathatna, római gyülekezetet, keresztyén üldözést, zsidók között, rómaiak ellen, christianusoknak, evangéliumokban, keresztyénséget, feltámadásának, keresztyéneket, gyújtogatással, forradalmárnak, összefüggésben, szülőhazájában, evangéliumokra, beteljesedését, újszövetségben, megfeszítették, palesztináról, megfigyeltünk, jelentéseiből, jeruzsálemben, bujtogatására, felszabadítás, palesztinában, következtetni, felgyújtotta, gyülekezetet, jelentéseket, cselekedetei, rendszeresen, valószínűleg, birodalomban, kapcsolatban, megtörténtek, szégyenletes, középpontban, tapintottunk, foglalkozott, keresztyének, későbbiekben, kivégeztette, hatóságoknak, segítségével, következőket, forrásokból, feljegyzése, meglepetést, beszámolnak, tisztviselő, tekintették, egyetlenegy, mindenünnen, ószövetségi, tanítványai, betlehemben, számították, különbséget, forrásokban, összefolyik, bizonyságot, szüntelenül, alapította, anyagokból, keresztyén, történetét, hivatkozik, személyben, szemünkkel, mutathatna, hallottunk, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
1 db bejegyzés |
e hónap: |
111 db bejegyzés |
e év: |
373 db bejegyzés |
Összes: |
35938 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 4410
- e Hét: 27054
- e Hónap: 56366
- e Év: 244168
|
|
|