|
2018-06-28 12:15:23, csütörtök
|
|
|
Kit szeretsz?
Ez a tanítás nagyon közel van a Hegyi Beszéd csúcspontjához, amikor Jézus a tanítvány életét írta le, és olyan bálványokra hívta fel a figyelmet, mint a hírnév, a pénz, melyek mind megpróbálják az Urat helyettesíteni. Az a mondat, hogy "Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ... hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket a mennyben", egyben parancs és csatakiáltás. A parancs így hangzik: Ne gyűjtsetek kincseket a földön, mert itt minden elrothad, és a mennyben semmi értéke nincsen. A csatakiáltás pedig: Döntsétek le az istenkáromló istenségeket!
Valóban mindent elpusztít a moly, a rozsda, a víz és az infláció. Azért kell a mennyben raktározni a kincseket, mert ott biztonságban vannak Isten felügyelete alatt, aki minket is szemmel tart. A mennyben gyűjteni annyit tesz, hogy Isten ügyeire és embereire költünk. Cselekedjünk tehát e szerint, és akkor a szívünk is jó helyen lesz.
A pogányok képtelenek felfogni a Máté 6 üzenetét; az ateisták nem tudnak kincseket gyűjteni a mennyben. Ha nincsen Isten és nincsen mennyország, értelmetlen dolog bármit is oda gyűjteni. A világi emberek ezért szükségszerűen a földön halmozzák fel kincseiket. Hogy is lehetne ez másképp? Nem bízhatnak abban, hogy Isten majd megjutalmazza őket, ha egyszer a létezését tagadják. A hitetlenség megöli az engedelmeskedni akarást.
A 22-23. versekben Jézus hirtelen témát vált, és a mennyei kincsek helyett a szemről valamint a világosságról kezd beszélni. A téma újnak tűnik, valójában azonban ugyanazt a dolgot tárgyalja, csak más szemszögből közelít. A Bibliában mind a "szem", mind pedig a "szív" utalhat egy ember belső életének a középpontjára, amely meghatározza életének irányát. Amikor Jézus azt mondja: "a lámpás a szem" (22. v.), arra gondol, hogy az általa megadott irány szerint haladunk át az életen, függetlenül attól, hogy ez az irány jó vagy rossz.
Jézus kiállítja rólunk a diagnózist: "Azért nem tudod levenni a szemedet a vagyonodról, és azért élsz a vagyonodért, mert a szemed - a szíved - megromlott!" Ha a szemed megsötétedett, nincs remény, hacsak Isten nem ad megújulást. Senki sem tudja tenni a jót, ha nem látja, mi a jó. A hitetlen önkéntelenül is a földön halmozza föl a kincseit, hiszen nem látja és nem is ismeri a mennyei Atyát. Ezért nem mondja Jézus a hitetlennek azt, hogy "még jobban igyekezzél a mennyben gyűjteni a kincsedet", hanem hogy "vizsgáld meg a szívedet és a szemedet".
Jézus a hitetlenekre koncentrál, de a tanítványait is óva inti a kapzsiságtól. Ez azokból a konkrét görög szavakból is kiderül, melyek a jó és a rossz szemet jelölik. Szó szerint a "ha a szemed rossz" (23. v.) helyett az áll az eredetiben, hogy "ha a szemed gonosz". Ugyanígy, "ha a szemed jó" (22. v.) helyett pedig az, hogy "ha a te szemed 'egyszerű', tiszta". A bibliai időkben a "gonosz szem" irigy, mohó pillantást jelzett. Tehát miközben Jézus a hitetleneknek azt tanácsolja, hogy vizsgálják meg a szemüket, a tanítványokat az irigységre figyelmezteti. Irigy pillantások helyett egyszerű tekintetre van szükségünk. Az egyszerű tekintet tiszta; nem igaz rá az, hogy meglát és megkíván. Egyszerűen csak lát. Az egyszerű szem adakozó, mert nem mindig csak egy szögből nézi a dolgokat. Amikor ad, akkor egyszerűen csak ad. Nem úgy, hogy ad és azonnal azt latolgatja, milyen jó származott az adakozásból, milyen viszontszívességre lehet számítani. Nincs semmilyen rejtett motivációja.
Vigyázzunk, milyen dolgokon legeltetjük a tekintetünket! Mikor egy gazdag barátunkhoz megyünk látogatóba, ügyeljünk a szemünkre, miközben a csodálatos vagyontárgyakban gyönyörködünk. Otthon bánjunk csínján a különböző csomagküldő katalógusokban bemutatott, pompás anyagokból készült, de enyhén szólva felárazott divatcikkekkel. Amikor megtalál bennünket egy autóhirdetés, ne képzeljük máris magunkat az autócsoda volánja mögé. Óvakodjunk a mutatós lakberendezési magazinoktól; felébredhet bennünk az olthatatlan sóvárgás minden ott bemutatott dolog után. Amikor pedig az emberi testet oly módon ábrázolják, hogy érzéki vágyakat gerjesszenek, pornográfiáról beszélünk. Úgy gondolom, arról is szót kell ejtenünk, amikor oly módon tálalják a gazdagságot, hogy anyagi vágyakat gerjesszenek. A görög plutosz szó gazdagságot jelent; az előbb leírt jelenséget tehát bátran nevezhetjük "plutográfiának".
Jézus, amikor a hitetleneket kérdezi, a lényegre tapint: "Amikor nem tudsz a tekinteteden úrrá lenni, mi az oka a tehetetlenségednek? Áss le egészen a probléma gyökeréig, a más istenekhez való kötődésedhez." A hívőket figyelmezteti: "Jól vigyázz, kicsi szem, mit figyelsz". Majd így foglalja össze:
"Senki sem szolgálhat két úrnak, mert vagy az egyiket gyűlöli, és a másikat szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti: nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak."
A mammonról Jézus mint istenségről beszél. Magának a szónak a jelentése: "az, amibe valaki a bizalmát veti". [ A Mammon pénzt vagy gazdagságot jelent, különösen amikor az bálványként, rivális istenségként funkcionál. Valószínűleg az arámi aman (bizalom) szóból származik, amelynek eredeti jelentése "az, amiben valaki bízik"; a pénznek mint Isten riválisának különösen is találó megnevezése.] És tényleg, mennyire hajlamosak vagyunk a pénzben bízni! Ugye, emlékszünk az imádságra? "Se szegénységet, se gazdagságot ne adj nekem! ... hogy meg ne tagadjalak, és ne mondjam: Kicsoda az Úr?" (Péld 30,8-9; vö. Hós 13,6). Jeremiás egyenesen parancsolja, hogy "ne dicsekedjék gazdagságával a gazdag" (9,22). Ezékielnél pedig elhangzik a vád: "felfuvalkodtál, mert meggazdagodtál" (28,5). Jób tudta, hogy az ember milyen viszonyba tud kerülni az arannyal, mikor ezt mondta: "azt gondoltam, hogy csak a színaranyban bízhatom" (31,24). Dávid pedig így énekelt: "Ha gyarapszik is vagyonotok, ne bizakodjatok el!" (Zsolt 62,11).
Ennek ellenére bizakodunk az anyagiakban. Erről néhány szavunk is tanúskodik. Az amerikai nemzeti nyugdíjtervezetet így nevezték el: "Szociális biztonság". Amikor pénzbefektetésről van szó, "biztonságot" és "bebiztosítást" emlegetünk, mintha valóban ezektől függne a biztos jövő. Más módokon is isteni rangra emeljük a pénzt, mikor a "mindenható dollár" kifejezést használjuk. A pénz döntőbíró is. Ha azt kérdezi valaki egy másik személlyel kapcsolatban, hogy az illető mennyit ér, azt szeretné tudni, hogy mennyi pénzzel, milyen vagyoni háttérrel rendelkezik. Vagyis úgy beszélünk, mintha egy ember értékét a vagyoni háttere határozná meg.
Természetesen a pénz nem olyan isten, mely nyíltan bevallja, hogy kizárólagos imádatra tart igényt. Senkinek sem kell térdre borulnia előtte, mivel a pénz politeista istenség. Megelégszik egy kis oltárral a panteon egyik félreeső zugában, ahol más félisteneknek - a státusznak, hatalomnak, örömnek - is marad elég hely. Még azt is megengedi az őt tisztelőknek, hogy keresztyének legyenek.
Ezek a gondolatok jó néhány embert felkavarnak, akik nem értik, miért kellene választaniuk Isten és a pénz között. Nagyon is megvalósíthatónak tartják, hogy két urat szolgáljanak. Vasárnap megadják a tiszteletet Istennek, hétfőtől péntekig a mammon szolgálatában állnak, a szombatot pedig fenntartják maguknak. Az sem lehetetlen, hogy azt gondolják, Isten és az anyagi jólét kéz a kézben járnak. A hit viszont az ő szemükben ugyanolyan hobbi, mint a kertészkedés. Lehetséges, hogy Istenben egy munkaadót látnak, nem pedig az Urat. Két munkaadónak akárki tud dolgozni, ha az időbeosztása megengedi. Két úrhoz viszont senki sem tartozhat. Egy rabszolga nem lehet két tulajdonos tulajdona; "a rabszolgaság lényege a kizárólagos tulajdonjog és a teljes idejű szolgálat". Vagy Istent szolgáljuk vagy a Mammont, a kettőt együtt lehetetlen. (folyt. köv.)
Dan Doriani
|
|
|
0 komment
, kategória: A férfi, akit Isten formál |
|
Címkék: vagyontárgyakban, engedelmeskedni, lakberendezési, divatcikkekkel, felfuvalkodtál, pornográfiáról, helyettesíteni, meggazdagodtál, plutográfiának, katalógusokban, szükségszerűen, csúcspontjához, természetesen, figyelmezteti, tekintetünket, megsötétedett, tanítványokat, bebiztosítást, szolgálhattok, félisteneknek, gyönyörködünk, középpontjára, világosságról, megjutalmazza, gazdagságával, hitetleneknek, szolgálatában, kapzsiságtól, csatakiáltás, tanítványait, szegénységet, istenségként, valószínűleg, tekinteteden, gerjesszenek, magazinoktól, tanítás nagyon, tanítvány életét, mennyben semmi, csatakiáltás pedig, istenkáromló istenségeket, mennyben raktározni, mennyben gyűjteni, pogányok képtelenek, világi emberek, földön halmozzák, létezését tagadják, hitetlenség megöli, engedelmeskedni akarást, mennyei kincsek, szemről valamint, világosságról kezd, Hegyi Beszéd, Amikor Jézus, Vagy Istent,
|
|
|
|
George Byron - Ahogy itt jár -... Facebookon kaptam s immár én is felragyogva, ért... Éretlen vers Szabolcska Mihály – Ákác... Szép estét kedves látogatóimna... Az a nap, amelyik nevetés nélk... A boldog családok mind hasonló... Facebookon kaptam Gyerekként sokat küzdöttünk az... Csak a fogyatkozás látható Zilahy Lajos gondolata Facebookon kaptam Radikális szeretet Png nő Egy maradéktalanul uralt világ Facebookon kaptam 69 éve hunyt el Albert Einstei... Ágai Ágnes – Csendélet s immár én is felragyogva, ért... Egy maradéktalanul uralt világ Facebookon kaptam Png rózsa csokor Weöres Sándor - A hársfa mind ... Bounty krémes Őrizkednünk kell... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Nevem Hogyan lehet Jézust szenvedély... Facebookon kaptam Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Tóth Ágnes - Szervusz pad Facebookon kaptam Facebookon kaptam Akarat Nagyon különös Mindig jusson idő nevetni Idő Segítsük barátainkat, hogy meg... Facebookon kaptam Mírjam barát... Szép estét kedves látogatóimna... Elköszönt Hogyan lehet Jézust szenvedély... Png kislány A másik dolog, Örülök, hogy látlak! Irgalom és ítélet Hiányzik Éretlen vers Hiányzik Facebookon kaptam Adakozás Alázat Az igazi szeretetért rendszeri... Szabolcska Mihály – Ákác... Png férfi George Gordon Lord Byron: Inez... Facebookon kaptam Éretlen vers Facebookon kaptam Jó éjszakát Zsolnay Vilmos világhírű kera... Png virág Kaffka_Margit Facebookon kaptam Szabolcska Mihály – Ákác... Tanuld meg ezt a versemet Tavaszi kép Kellemes délutánt kívánok Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Facebookon kaptam Amikor Jézus rátapos a lábadra Zilahy Lajos gondolata Png csokor Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Régi emberek, akikre máig büsz... A tömeg, a Mester, a módszer, ... Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Rátalálsz Boldog születésnapot a ma ünne... Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Kellemes vasárnapi kikapcsolód... George Byron - Ahogy itt jár -... Akik bántanak téged Mai harmónia kártyám Facebookon kaptam Facebookon kaptam Lóhere Soha ne kedvezz... Nem számIt Kaffka_Margit Png virág Ami embereknek lehetetlen, az... Amikor Jézus rátapos a lábadra Facebookon kaptam Mírjam barát...
|
|
|
|
tanítás nagyon, tanítvány életét, mennyben semmi, csatakiáltás pedig, istenkáromló istenségeket, mennyben raktározni, mennyben gyűjteni, pogányok képtelenek, világi emberek, földön halmozzák, létezését tagadják, hitetlenség megöli, engedelmeskedni akarást, mennyei kincsek, szemről valamint, világosságról kezd, téma újnak, dolgot tárgyalja, ember belső, általa megadott, szemed –, szíved –, szemed megsötétedett, hitetlen önkéntelenül, földön halmozza, mennyei Atyát, hitetlenekre koncentrál, konkrét görög, rossz szemet, szemed rossz, szemed gonosz, bibliai időkben, irigységre figyelmezteti, egyszerű tekintet, egyszerű szem, szögből nézi, gazdag barátunkhoz, csodálatos vagyontárgyakban, különböző csomagküldő, autócsoda volánja, mutatós lakberendezési, olthatatlan sóvárgás, emberi testet, görög plutosz, előbb leírt, hitetleneket kérdezi, lényegre tapint, tekinteteden úrrá, probléma gyökeréig, hívőket figyelmezteti, egyiket gyűlöli, másikat szereti, egyikhez ragaszkodik, másikat megveti, mammonról Jézus, bizalmát veti, arámi aman, pénznek mint, pénzben bízni, ember milyen, színaranyban bízhatom, amerikai nemzeti, biztos jövő, pénz döntőbíró, másik személlyel, illető mennyit, ember értékét, vagyoni háttere, pénz politeista, panteon egyik, pénz között, tiszteletet Istennek, mammon szolgálatában, szombatot pedig, anyagi jólét, kézben járnak, munkaadót látnak, időbeosztása megengedi, rabszolgaság lényege, kizárólagos tulajdonjog, teljes idejű, kettőt együtt, vagyontárgyakban, engedelmeskedni, lakberendezési, divatcikkekkel, felfuvalkodtál, pornográfiáról, helyettesíteni, meggazdagodtál, plutográfiának, katalógusokban, szükségszerűen, csúcspontjához, természetesen, figyelmezteti, tekintetünket, megsötétedett, tanítványokat, bebiztosítást, szolgálhattok, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
1 db bejegyzés |
e hónap: |
111 db bejegyzés |
e év: |
373 db bejegyzés |
Összes: |
35938 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3386
- e Hét: 26030
- e Hónap: 55342
- e Év: 243144
|
|
|