|
1/2 oldal
|
Bejegyzések száma: 13
|
|
|
|
2021-01-23 16:53:33, szombat
|
|
|
Aranyosi Ervin: A könyv tündére (1.rész)
Kinyitottam egy nagy könyvet
és olvasni kezdtem.
Lassan feltárult egy ösvény,
s elindultam menten.
Magas fák közt, zöld erdőben,
keskeny kis csapáson,
vezettek a gondolatok,
eszem nem járt máson.
Csalogatott a gyalogút,
s amerre csak jártam,
a bozótos életre kelt,
s minden félét láttam.
Költő rigó tojásait
melengette éppen,
rókakölykök játszadoztak
almuk közelében.
A fák törzsén harkály kopog,
s nem akar bemenni,
keresi a fanyüvőket,
férget akar enni.
Ágak között napsugarak,
cikáztak vidáman,
fürödtek a fülemüle
vidám dallamában.
Pár méterre patak szaladt,
kövek hátán futva,
csobogása bölcsen hangzik,
mintha mindent tudna.
Sustorogva viszi hírét,
annak, amit látott,
élményekkel árasztja el
a tündér-világot.
Lám a patak szélesedik,
apró tóvá érik,
vize szalad be a tóba,
és halak kísérik.
Fénylő hátukon a napfény,
csillám-fényét szórja,
vidám strand a medencéjük,
a kis tó lavórja.
A tó partján kerek tisztás,
pázsit puha réttel,
ezer virág színes szirma,
- öltöztető ékszer.
Pázsit szélén kis nyulacska
ugrál, meg-megállva,
apró orra szimatol csak,
friss illatra várva.
Hosszú füle ég felé áll,
s szállnak felé hangok.
Gyöngyvirágok csilingelnek,
mint apró harangok.
Tisztás szélén, fák tövében,
cseppnyi kis ház épült,
ajtó mellett, egy kis lócán,
szárnyas kis tündér ült.
Amint meglát, talpra szökken,
meglepettnek látszik,
felém indul és az arcán
kedves mosoly játszik.
Üdvözöl és körül repül,
jól megnéz magának.
Nem talál kivetni valót,
elfogad barátnak.
Örül nekem, évek óta
nem járt erre senki,
ez bizony a tündérnek is
a magányt jelenti.
Csalogat hát, menjek vele,
majd megmutat mindent.
Cikázik és őt követni
lassú a tekintet.
Mutogatja a kincseit,
házát, kedvenc fáját.
Ház körüli kicsi kertjét,
csodaszép virágát.
Fűszálakra mászó csigát,
földtúró vakondot,
erdő minden élőlényét,
egy varázsos dombot.
Hamarosan elfáradok,
bár élveztem, tényleg.
Jó volt látni, örülni tud
minden apró lénynek.
Ám, most mégis elbúcsúzom,
elég lesz ez mára,
megígérem visszajövök,
s Ő már alig várja.
Előveszem a könyvjelzőt,
ma itt hagytam abba,
mert az ember belefárad,
a szép, hosszú napba.
Magamnak is megígérem,
visszatérek újra,
folytatom a tündér könyvét,
a meséken túlra.
Párnámra hajtom a fejem,
s rám talál az álom.
Ezt az utat végigjárni
újra megpróbálom!
Aranyosi Ervin....
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2021-01-23 15:04:03, szombat
|
|
|
A Szent István-bazilika Budapest egyik ékköve. Bár már az 1810-es években megkezdődött rá a gyűjtés, 1846-tól pedig a munkálatok is elindultak, az épületet csak 1905-ben adták át. Mindeközben egyszer kivitelezési és anyaghibák miatt egy része le is omlott, melynek nyomán részben újra kellett tervezni. A hosszú évek alatt három építész-művezető is dolgozott rajta: Hild József, Ybl Miklós és Kauser József. |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2021-01-23 15:00:35, szombat
|
|
|
MIÉRT M BETŰVEL JELÖLIK A HAZAI AUTÓPÁLYÁKAT?
Bizonyára a legtöbben rávágnánk, hogy azért mert “m" mint magyar - ez azonban óriási tévedés lenne. Mi indokolja hát a furcsa egybetűs elnevezést, és egyáltalán mit jelentenek a számok mögötte?
Az osztrákokhoz hasonlóan a mi autópályánk (autobahn) is lehetne A1, A2 és így tovább, de az túl egyszerű volna. Mindenki számára világos lenne, hogy az A azt jelenti: autópálya. Mi csavartunk egyet a történeten, elöljáróban csak annyit, hogy az M is rövidítés.
HOGY TÖRTÉNT AZ AUTÓPÁLYÁK SZÁMOZÁSA?
Az utak számozásának elve egészen az 1930-as évekre nyúlik vissza. 1935-ben a főbb utakat nyugatról keletre, az óramutató járásával megegyezően arab számokkal látták el. Így lett a Bécs felé tartó főút az 1-es számú, a Felvidék felé tartó a 3-as, a Debrecen felé futó a 4-es és így tovább. Ezen belül az egy irányba menő alsóbb utakat tovább tagolták: 11-es, 21-es és társaik. (Később, az újabb és újabb útépítések némileg kényszerből módosították az elképzelést, de maga az elv a mai napig életben van.)
Az óramutató járásának megfelelő számozási elvet később az autópályák vonatkozásában is megtartották, ami egyébként 1966-ban lépett életbe az M7-es szabályozása kapcsán. Azt már tehát tudjuk, hogy miért hívják a Bécsnek tartó pályát M1-nek és a Szeged felé futót M5-nek. De mi a helyzet az M betűvel?
Az M a hazai autópálya (és minden más utak) elnevezésekben annak a rövidítése, hogy kizárólag motorhajtású (M) közlekedési eszközök hajthatnak rá. Tehát kézi- vagy állati erővel vontatott eszközök valamint kerékpár nem mehet fel rá. Ennyire egyszerű a történet.
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2021-01-23 14:54:40, szombat
|
|
|
Az egyik francia művész DOMINIQUE BORDENAVE fém drótszobra. |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2021-01-23 14:35:26, szombat
|
|
|
"Hittel tedd meg az első lépést! Nem kell hozzá látnod az egész lépcsőt, csak az első lépcsőfokot."
Martin Luther King
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2021-01-23 14:00:27, szombat
|
|
|
".Mindenki vigyázzon arra, hogy a saját története szép legyen. És amikor az utolsó lélegzetét veszi, akkor úgy emlékezzen vissza, hogy ezt érdemes volt végigcsinálni."
Csányi Vilmos
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
1/2 oldal
|
Bejegyzések száma: 13
|
|
|
|
2021. Január
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
328 db bejegyzés |
e év: |
2716 db bejegyzés |
Összes: |
26622 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3180
- e Hét: 12604
- e Hónap: 26690
- e Év: 79248
|
|
|