|
2016-07-06 08:25:27, szerda
|
|
|
Hány Ézsaiás létezett?
A kérdés olyan összetett, hogy egy egész könyvnél kisebb formátumú válasz csak felszínes lehet. Ézsaiás könyvének egységéről többet vitatkoztak a könyv védői és kritikusai, mint az Ószövetség bármely más prófétai könyvéről.
A kritikai irányzat hívei egyöntetűen úgy vélik, hogy Ézsaiás könyve nem egységes. Szerintük a 40-66. fejezetet egy vagy több ismeretlen szerző írta a babiloni fogság végén (Kr.e. 540 után). Ők Deutero-Ézsaiásnak vagy 2Ézsaiásnak nevezik a könyvnek ezt a részét.
Ezt a nézetet sok egymást átfedő és egyformán alaptalan érvvel támasztják alá. A kritikusok azt állítják, hogy a 40-66. fejezet feltételezi a fogságot. E szakasz szerint Jeruzsálem városa romokban hever és lakatlan (44:26; 58:12), a nép pedig a káldeusok miatt szenved (42:22, 25; 47:6).
A szerző nem Ézsaiás jeruzsálemi kortársainak ír, hanem a babiloni fogságban sínylődőknek. Miután a próféták mindig kortársaiknak írnak - állítják a kritikusok -, a szerző semmiképpen sem lehet Ézsaiás.
A 40-66. fejezet irodalmi stílusa állítólag teljesen eltér az 1-39. fejezet stílusától; sok olyan szót és kifejezést tartalmaz, amelyek a könyv első részében nem fordulnak elő. Egyesek szerint az 1-39. fejezet stílusa magasztos és ünnepélyes, míg a 40-66. fejezeté személyesebb, szenvedélyesebb és drámaibb.
A kritikusok azzal érvelnek, hogy a Deutero-Ézsaiás teológiája különbözik az 1-39. fejezet teológiájától, ahol Ézsaiás Isten fenségét és hatalmát hangsúlyozza, míg a 40-66. fejezet inkább az Úr végtelenségét mutatja be. Deutero-Ézsaiás az Úr szolgájáról szól, az 1-39. fejezet pedig a Messiáskirályról ír.
Azzal is érvelnek, hogy Ézsaiás neve sehol sem szerepel a 40-66. fejezetben, és ha a második részt is neki tulajdonítjuk, akkor Círust 150 évvel uralkodása előtt kellett említenie (44:28; 45:1).
A fenti érvek a következő okok miatt nem meggyőzőek:
A 40-66. fejezet tényleg feltételezi a fogságot, de az író képzeletbeli - nem pedig valóságos - nézőpontból szemléli az eseményeket. Ézsaiás szándékosan beszél és gondolkodik úgy ebben a számára még jövőbeli időszakban, mintha az már a jelen volna.
Ugyanerre találunk példát az Ezékiel 40-48-ban, a Náhum 2; 3-ban és a Jelenések könyvének egészében. Egyszerűen nem igaz, hogy a próféta mindig csak a saját kortársainak igényeihez igazítja szavait (Zakariás 9-14; Dániel 11-12). Ézsaiás behatol a jövőbe, hogy megjövendölje a fogságból való megígért szabadulást.
Az 1-39. és 40-66 fejezetek között nem olyan nagy a stílusbeli különbség, mint ahogy azt a kritikusok hinni szeretik. Ezért a különbségért a mondanivalóban bekövetkezett változás felelős, és az olyasfajta érvek, mint amelyeket a kritikusok felsorakoztatnak, kivétel nélkül erősen szubjektívek, és egyáltalán nem meggyőzőek.
Ezenfelül a kritikusok nem veszik eléggé figyelembe a stílusbeli hasonlóságokat. Az ,,Izráel Szentje" kifejezés mindkét részben legalább egy tucatszor szerepel, az Ószövetség többi könyvében azonban alig fordul elő. Sok igeszakaszban találunk olyan szó szerinti egyezéseket, illetve hasonló gondolatokat és szóképeket, amelyek a két rész egységét bizonyítják.
Az állítólagos teológiai különbségek pedig nem léteznek, hiszen a 40-66. fejezet mondanivalója kielégítő magyarázatot ad az Istennel kapcsolatos emelkedett gondolatokra.
Ézsaiás neve szerepel a könyv címsorában (1:1), amely egyértelműen mind a 66 fejezetre vonatkozik. Ha a 40-66. fejezetben előfordulna Ézsaiás neve, a kritikusok feltétlenül elvetették volna mint egy szerkesztő későbbi betoldását.
Egyáltalán nem létezik olyan bizonyíték - sem a kéziratokban, sem a történelemben -, amely azt igazolná, hogy a 66 fejezet bármelyikét az egyetlen Ézsaiástól különböző személy írta volna. A holt-tengeri tekercsek között talált Ézsaiás-tekercsen, mely a Kr.e. II. századból származik, a 40. fejezet annak a hasábnak az utolsó sorában kezdődik, amely a 38:8-40:2 verseket tartalmazza. Ez egy erős és korai bizonyíték Ézsaiás könyvének egységére.
Círus nevének a király uralkodása előtt másfél évszázaddal történő említése nem okoz gondot azoknak, akik hisznek a prófáciákban. Jósiás király nevét és uralkodását a születése előtt háromszáz évvel megjövendölték (1Királyok 13:1-2), a Krisztus születési helyéről szóló próféciát (Mikeás 5:1) pedig 700 évvel Krisztus megszületése előtt írták.
Ézsaiás könyvének egységességét illetően a végső érvet az Újszövetség mondja ki. Az Újszövetség huszonegyszer idézi név szerint Ézsaiást, méghozzá könyvének mindkét részét. A János 12:38-40 a könyv mindkét részéből idéz (53:1; 6:9), és a János 12:41-ben a következő szavakat találjuk: ,,Ezeket mondta Ézsaiás". Jézus Ézsaiásból olvasott fel (61:1), amely a Lukács 4:17 szerint ,,Ézsaiás próféta könyve" volt.
Van egy másik bizonyíték is, melyet a liberális kritikusok nem vesznek tudomásul: a könyvben ábrázolt növényvilág és éghajlat. Az Ézsaiás 40-66-ban leírt növényzeti, éghajlati és földrajzi összetevők semmiképp sem egyeznek a Babilóniáról szerzett ismereteinkkel, viszont nagyon is összhangban állnak Palesztinával, ahol a könyv a szerző szerint keletkezett.
Mindebből tehát nyugodtan következtethetünk arra, hogy mind a 66 fejezetet Ézsaiás próféta írta kb. Kr.e. 739 és 680 között.
Josh McDowell és Don Stewart |
|
|
0 komment
, kategória: Hitvédelem |
|
Címkék: messiáskirályról, felsorakoztatnak, szenvedélyesebb, hasonlóságokat, mondanivalóban, megjövendölték, ismereteinkkel, bekövetkezett, kortársaiknak, teológiájától, végtelenségét, mondanivalója, történelemben, egységességét, huszonegyszer, tulajdonítjuk, igeszakaszban, megjövendölje, palesztinával, sínylődőknek, megszületése, gondolatokat, szubjektívek, kortársainak, személyesebb, babilóniáról, képzeletbeli, magyarázatot, gondolatokra, prófáciákban, különbségért, hangsúlyozza, kéziratokban, egyértelműen, feltétlenül, növényvilág, kérdés olyan, egész könyvnél, könyv védői, kritikai irányzat, vagy több, babiloni fogság, káldeusok miatt, babiloni fogságban, próféták mindig, szerző semmiképpen, könyv első, kritikusok azzal, második részt, fenti érvek, következő okok, jelen volna, Hány Ézsaiás, Ézsaiás Isten, Izráel Szentje”, Jézus Ézsaiásból, Josh McDowell,
|
|
|
|
kérdés olyan, egész könyvnél, könyv védői, kritikai irányzat, vagy több, babiloni fogság, káldeusok miatt, babiloni fogságban, próféták mindig, szerző semmiképpen, könyv első, kritikusok azzal, második részt, fenti érvek, következő okok, jelen volna, próféta mindig, saját kortársainak, fogságból való, stílusbeli különbség, kritikusok hinni, mondanivalóban bekövetkezett, olyasfajta érvek, kritikusok felsorakoztatnak, stílusbeli hasonlóságokat, tucatszor szerepel, állítólagos teológiai, könyv címsorában, kritikusok feltétlenül, szerkesztő későbbi, egyetlen Ézsaiástól, holt-tengeri tekercsek, utolsó sorában, király uralkodása, születése előtt, végső érvet, könyv mindkét, következő szavakat, másik bizonyíték, liberális kritikusok, könyvben ábrázolt, szerző szerint, messiáskirályról, felsorakoztatnak, szenvedélyesebb, hasonlóságokat, mondanivalóban, megjövendölték, ismereteinkkel, bekövetkezett, kortársaiknak, teológiájától, végtelenségét, mondanivalója, történelemben, egységességét, huszonegyszer, tulajdonítjuk, igeszakaszban, megjövendölje, palesztinával, sínylődőknek, megszületése, gondolatokat, szubjektívek, kortársainak, személyesebb, babilóniáról, képzeletbeli, magyarázatot, gondolatokra, prófáciákban, különbségért, hangsúlyozza, kéziratokban, egyértelműen, feltétlenül, növényvilág, bizonyítják, jeruzsálemi, feltételezi, gondolkodik, uralkodását, szolgájáról, évszázaddal, tartalmazza, kapcsolatos, nézőpontból, eseményeket, különbségek, bármelyikét, újszövetség, szándékosan, semmiképpen, állítólagos, vitatkoztak, egyezéseket, keletkezett, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
1 db bejegyzés |
e hónap: |
111 db bejegyzés |
e év: |
373 db bejegyzés |
Összes: |
35938 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 8043
- e Hét: 30687
- e Hónap: 59999
- e Év: 247801
|
|
|