Regisztráció  Belépés
sanci81.blog.xfree.hu
-Minden ember, minden apró mozzanat, Életedbe úgy került, hogy magad vontad oda... Az pedig, hogy mit kezdesz velük, csakis rajtad áll! ... Czifra Sándor
2007.12.24
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/52 oldal   Bejegyzések száma: 510 
Bús figyelő
  2014-07-31 21:50:24, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Szép tájakon  
Éj leple alatt
  2014-07-31 21:49:41, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Csodálatos világ kép  
Feketében
  2014-07-31 21:48:51, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Csodálatos világ kép  
15 ezer fotó a Kárpát Haza minden vidékéről, egy
  2014-07-31 19:28:45, csütörtök
 
  N É Z D !!! - PÁRATLAN KINCS - 15 ezer fotó a Kárpát Haza minden vidékéről, egy "amatőrtől", leírásokkal, történelmi ismertetőkkel :) Nézzék, terjesszék :)

Kárpátalja:
Ismertető, úti beszámoló Link
* Élménybeszámoló a Tisza-forrásnál tett kirándulásunkról Link
* Mezőgecse és Tiszacsoma Link
* Mezőgecse, szállásajánló Link
* Mezőgecse böllérverseny 2008 Link
* Ungvár (1) Link
* Ungvár (2) Link
* Gerény Link
* Nevickei vár, Ung-folyó Link
* Uzsoki-hágó Link
* Szerednye Link
* Munkács Link
* Munkács 2 Link
* Szentmiklós Link
* Latorca Link
* Vereckei-hágó Link
* Nagy-ág, Ökörmező, Vízköz Link
* Toronyai-hágó Link
* Szinevéri-hágó Link
* Szinevéri tó Link
* Beregszász Link
* Beregszász 2 Link
* Gut Link
* Nagybereg Link
* Beregvár Link
* Dolha Link
* Szolyva Link
* Borsova, Mezővári Link
* Kovászó Link
* Csetfalva Link
* Nagymuzsaly és Bene Link
* Bene 2 Link
* Nagyszőlős és Ugocsavár Link
* Tiszakeresztúr Link
* Salánk Link
* Királyháza, Nyalábvár Link
* Tiszaújlak Link
* Tiszabökény, Farkasfalva Link
* Técső Link
* Aknaszlatina Link
* Tisza-völgy, felső szakasz, Európa középpontja Link
* Hucul Brinza fesztivál, Rahó 2007 Link
* Rahó, Hucul-Brinza fesztivál 2009 Link
* Huszt Link
* Visk Link
* Fehér-Tisza Link
* Fekete-Tisza, Trufanec vízesés Link
* Fűrészvölgy Link
* Kőrösmező Link
* Kőrösmező szállásajánló Link
* Kőrösmező 3 Link
* Kőrösmező 4, a hegyekben Link
* Kőrösmező 5. a hegyekben Link
* Fekete-Tisza forrása Link
* Mezőhát Link
* Tatár-hágó Link
* Tatár-hágó 2 Link
* Prut-völgy, túl a Tatár-hágón Link

Székelyföld Link

* Csík

* Csíkszereda, Csíksomlyó Link
* Csíkszereda Link
* Csíksomlyó Link
* Csíkszépvíz Link
* Csíkszentmihály Link
* Csíkkarcfalva Link
* Csíkszenttamás Link
* Balánbánya Link
* Csíkrákos Link
* Szent Anna Tó Link
* Madéfalva Link
* Csíkszentkirály Link
* Csíkszentmárton Link
* Nyerges-tető Link
* Nyerges-tető 2 Link

* Gyergyó

* Békás szoros, Gyilkos tó Link
* Békás szoros Link
* Gyilkos tó Link
* Gyergyóbékás, Békási-víztározó Link
* Tölgyesi-szoros Link
* Borszék Link
* Borszéki-hágó, Kis-Beszterce Link
* Gyergyószentmiklós Link
* Gyergyószárhegy, Gyergyóditró Link
* Gyergyóalfalu Link
* Kilyénfalva Link

* Gyimesek

* Gyimesi hágó és Gyimesfelsőlok Link
* Gyimesi hágó és Gyimesfelsőlok 2 Link
* Gyimesfelsőlok 2 Link
* Pogány-Havas Link
* Gyimesközéplok Link
* Barackos Link
* Sötétpatak Link
* Gyimesközéplok 4 Link
* Gyimesközéplok 5 Link
* Esztena-látogatás Link
* Gyimesközéplok 7 Link
* Hidegség patak Link
* Hidegség patak, Barackos Link
* Szekérrel az Ilia-tetőre Link
* Borospataka Link
* Jávárdipataka Link
* Szekérrel az Aranyos-tetőre Link
* Muhospataki fürdő Link
* Kenyérsütés Link
* Gyimesek 2011 Link
* Gyimesek 2012 Link
* Gyimesbükk Link
* Gyimesbükk 2 Link
* Gyimesbükk 3 Link
* Gyimesbükk 4 Link
* Gyimesbükk 5 Link
* Gyimesbükk 6 Link új
* Háromkút Link
* Kostelek Link

* Hargita-hegység

* Hargitafürdő Link
* Tolvajos-tető, Piricske, Hargitafürdő Link
* Esztena a Hargitán Link
* Madarasi-Hargita Link
* Madarasi-Hargita 2 Link
* Madarasi-Hargita 3 Link

* Háromszék

* Gelence Link
* Sósmező Link
* Ojtoz, Ojtozi Hágó, Csomakőrös, Zágon Link
* Zabola, Páva, Székelytamásfalva Link
* Kovászna Link
* Torja Link
* Kézdivásárhely és Bereck Link
* Kézdivásárhely 2 Link
* Bereck Link
* Alsócsernáton Link
* Musátó-hágó Link
* Sepsiszentgyörgy Link
* Sepsiszentgyörgy 2 Link
* Kálnok Link
* Oltszem és Málnásfürdő Link
* Árkos Link
* Réty Link
* Kökös és Maksa Link
* Dálnok Link
* Lemhény és Csomortán Link
* Kézdiszentkereszt és Esztelnek Link
* Kézdiszentlélek Link
* Uzon Link
* Bikfalva Link
* Bodzai-szoros, Bodzavám Link

* Marosszék

* Marosvásárhely Link
* Mikefalva Link
* Bonyha Link
* Bekecs-hegy Link
* Nyárádszentbenedek Link
* Nyárádszentlászló Link
* Nyárádszereda Link
* Jobbágyfalva Link
* Csíkfalva Link
* Székelybő Link
* Nyárádszentmárton Link
* Berekeresztúr Link
* Erdőszentgyörgy és Bözödújfalu Link
* Csókfalva Link
* Székelyszentistván Link
* Mikháza Link
* Nyárádremete Link
* Vármező Link

* Sóvidék

* Korond és Szováta Link
* Bucsin-tető Link
* Bucsin-tető 2 Link
* Bucsin-tető 3 Link
* Parajd Link
* Rapsóné vára Link
* Áprily Lajos emlékhely Link

* Udvarhelyszék

* Székelyudvarhely Link
* Székelyudvarhely 2 Link
* Székelyudvarhely 3 Link
* Máréfalva és Fenyéd (székelykapuk) Link
* Fenyéd Link
* Homoródfürdő Link
* Homoródfürdő 2 Link
* Zetelaka Link
* Zetelaka 2009 aug. 20 Link
* Rez-tető Link
* Zeteváralja, Ivó, Zetelaki-víztározó Link
* Zetelaki víztározó 2 Link
* Székelyvarság Link
* Sikaszó, Libán-tető Link
* Farkaslaka és Énlaka Link
* Farkaslaka 2 Link
* Szejkefürdő Link
* Szejkefürdő 2 Link
* Székelykeresztúr Link
* Székelykeresztúr 2 Link
* Székelyderzs és Bögöz Link
* Agyagfalva Link
* Nagygalambfalva Link
* Kisgalambfalvi szüreti bálba hívók Link
* Újszékely Link
* Homoródszentmárton Link
* Homoródszentpál Link
* Homoródjánosfalva Link

A történelmi Erdély egyéb részei

* Aranyosszék

* Torockó Link
* Székelykő hegy, Torockó Link
* Torockó 3 Link
* Torockó, Farsangtemetés 2010 Link
* Torockó 5 Link
* Torockó 6 Link
* Torockószentgyörgy Link
* Kőköz Link
* Kőköz 2 Link
* Torda Link
* Várfalva, Aranyosrákos Link
* Tordai-hasadék Link

* Erdélyi Hegyalja

* Nagyenyed Link
* Gyulafehérvár Link

* Aranyos-völgy, Érchegység

* Verespatak Link
* Aranyos-völgy, Bihar-hágó Link
* Aranyos-völgy, Bihar-hágó 2 Link

* Szászföld

* Medgyes Link
* Brassó Link
* Törcsvár Link
* Törcsvári-Hágó Link
* Barcarozsnyó Link
* Kerc Link
* Baráthely Link
* Berethalom Link
* Szászsáros Link
* Szentágota Link
* Morgonda Link
* Kissink Link
* Segesvár Link
* Fehéregyháza Link
* Szászkézd Link
* Kőhalom Link
* Homoród Link
* Kaca Link
* Homoróddaróc Link
* Tömösi-hágó Link
* Prázsmár Link
* Szászhermány Link
* Bratocsa-hágó Link
* Szelindek Link
* Vöröstoronyi szoros Link
* Nagyszeben Link
* Szászváros Link
* Szászsebes Link

* Kalotaszeg

* Királyhágó falu Link
* Körösfeketetói vásár 2007 Link
* Csucsa Link
* Bánffyhunyad Link
* Sebesvár Link
* Körösfő Link
* Kalotadámos Link
* Kalotaszentkirály Link
* Magyarvalkó Link
* Magyargyerőmonostor Link
* Kőrizstető-Havasrekettye, táj Link
* Szászfenes Link
* Magyarfenes Link
* Gyalu Link
* Tarnicai-víztározó Link

* Kenyérmező

* Déva Link
* Csernakeresztúr Link
* Vajdahunyad Link
* Alvinc Link

* Kolozsvár és a Mezőség

* Mezőség Link
* Kolozsvár (2) Link
* Kolozsvár (3) Link
* Kolozsvár (4) Link
* Kolozsvár Link
* Kolozsmonostor Link
* Doboka Link
* Szék, Bonchida, Szamosújvár, Dés Link
* Pusztakamarás Link
* Aranyosgerend Link
* Radnót Link
* Küküllővár Link
* Ádámos Link

* Máramaros

* Koltó Link
* Nagybánya Link
* Bódi tó Link
* Gutin hágó Link
* Falusugatag Link
* Máramarossziget Link
* Felsővisó Link
* Desze Link
* Barcánfalva Link
* Rozália Link
* Dragomérfalva Link

* Fogarasföld

* Fogaras <http://www.erdely-szep.hu/Fogaras/index.html>
 
 
0 komment , kategória:  Szép tájakon  
Maya Angelou: Ha valamit nem szeretsz
  2014-07-31 19:25:05, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Szöveges kép  
10 milliószoros nap
  2014-07-31 19:23:23, csütörtök
 
  Kedves Ismerőseim, Barátaim!

A mai 10 milliószoros napra szívből kívánom Mindenkinek, hogy a Fény világítsa meg teljes Lényünket, oldja fel és emelje végleg a Fénybe, a még megosztottságban lévő részeinket, hogy boldogságban, szeretetben, EGYSÉGBEN élhessünk MAGunkkal, és a Teremtett Világunkkal!
Szívből kívánom, hogy minden magyar szívében emlékezzem rá, hogy BOLDOGASSZONY ORSZÁGA vagyunk, és a Fénnyel való teremtés a MI feladatunk, amely megemeli egész Kárpát-medence rezgését!
A Fény sugárzása, tudatos teremtés és cselekedetek által teremtsünk Új Hazát, melyben a szeretet és a Lélek gyógyítása kapja a főszerepet!
Hisz amikor a Fényről beszélünk, akkor Istenről beszélünk, mert Isten Maga a Fény. E Fény nélkül nem élnénk, nem ébredne szívünkben szeretet.
Nagyon fontos, hogy megőrizzük a Fényünket!
Pozitív gondolatokkal, megerősítésekkel, Istenbe vetett hittel és bizodalommal tartsuk meg Fényünket, és sugározzuk szét a világba.
Adjunk belőle mindenkinek, de ne csak annak, akit szeretünk, mert a legnagyobb szüksége annak van a Fényre, akinek a szíve, a lelke elsötétült a félelemtől, a fájdalomtól, a kétségbeeséstől, a küszködéstől, és ezért nem látja meg a Fényt sem magában, sem másban.
Ha egy ilyen embertől elfordulunk, még nagyobb sötétséget ébresztünk benne, mert elvettük tőle azt a lehetőséget, hogy megláthassa magában a Fényt, és megtalálja azt az utat amelya Fényre vezeti őt.
Ha szívünket, lelkünket, tudatunkat egy magasabb síkra emeljük, akkor már az Krisztusi Szeretet áramlik át rajtunk, és tükröződik a világba.
Hisz a SZERETET a legmagasabb Isteni Minőség,- ereje által korlátokat tud ledönteni, s szíveket tud megvilágosítani és felemelni Isten Országába.
Árasszuk hát szét a Fényt a Kárpát -Hazában!
Áldás Mindenkire!
Szeretettel: Feketéné Lendvai Katalin

Hitvallás

Vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazám ott van a Kárpátok alatt
és népem a magyar.
Hirdetem,hogy testvér minden ember,
s hogy egymásra kell leljen végre egyszer
mindenki, aki jót akar.
Hiszek jóban, igazban, szépben.
Minden vallásban és minden népben
és Istenben, kié a diadal.
Vallom rendületlenül, hogy Ő az út s az élet,
és maradok ez úton, míg csak élek,
töretlen hittel ember és magyar.

Wass Albert után szabadon

Link

Link
Az Ősi ERŐ
Link
 
 
0 komment , kategória:  Égi dolgok  
Leonard Limoy: Az igazi csoda abban rejlik
  2014-07-31 19:20:58, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Szöveges kép  
H. Jackson Brown: A folyó és a szikla összecsapásából
  2014-07-31 19:19:27, csütörtök
 
 


Link
 
 
0 komment , kategória:  Szöveges kép  
A Balaton Titanicja
  2014-07-31 18:06:58, csütörtök
 
  A Balaton Titanicja + FOTÓK
Illés Tibor
Az 1954-es hajószerencsétlenség a magyar tengeren




Link

Nem múlik el nap, hogy ne olvashatnánk híreket az olaszországi hajókatasztrófáról, melynek magyar áldozata is van. De arra már talán kevesen emlékeznek, hogy - méretében nem, de halálos áldozatok tekintetében ezzel összemérhetően - a magyar tenger is szedett áldozatokat, amikor a ,,Balaton Titanicjaként" emlegetett Pajtás hajó 1954. május 30-án felborult.
A Pajtás csavargőzös kora délelőtt futott ki a balatonfüredi hajóállomásról. A közelben éppen vitorlásverseny zajlott, s az utasok - hogy jobban láthassák a viadalt - a hajó egyik oldalára tódultak. Az éppen kanyarodó jármű megdőlt és elsüllyedt. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait. Huszonhárman meghaltak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, ezért a közvélemény csak három évtized múltán értesült a tömegszerencsétlenségről.
A Pajtás




Link

Az egycsavaros utasszállító gőzhajó 1918-ban került ki a Shlick-Nicholson Hajógyárból. Ebből a típusból kilencet építettek, és mindegyiket római számmal jelölték. A hajó a II-es számot kapta - 1918-II. sz. csavargőzös - , és 1945-ig szállította az utasokat a Duna két partja között, mígnem a háború viharaiban a Markó utca magasságában el nem süllyedt. Egy évvel később emelték ki, majd a helyreállítást követően ismét forgalomba állították.
1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat (BHV) tulajdonába, s ekkor kapta a Pajtás nevet is. Egyszer még visszaszállították a Dunára, majd ismét balatoni hajó lett. A tragédia után, 1957-ben Siófokon, a MAHART műhelyében kétcsavaros motorhajóvá építették át, és 1959-ben Dömsödre keresztelve lehajózták a Dunára. Véglegesen 1987-ben vonták ki a forgalomból, 2002-es információk szerint jelenlegi osztrák tulajdonosa motorjachtnak építi át.

A végzetes átépítés
A II. világháború alatt a balatoni hajókat mind felrobbantották és az ország újjáépítését követő lassan meginduló turizmus munkástömegeit nem volt mivel kiszolgálni. Ekkor jutott eszébe valakinek, hogy három dunai gőzöst felúsztassanak a hat-hét éve átadott Sió-csatornán. Ezek egyike volt a Pajtás.
Az ötvenes évek elején korábban sohasem látott tömegek lepték el nyaranta a Balaton mindkét partját, hogy a magánvillákból átalakított vállalati üdülőkben pihenjék ki fáradalmaikat, a beutalókért valóságos versengés folyt. Azokban az időkben nehéz volt a Helkán, a Kelénen, a Csobáncon vagy a Tündén a Siófok-Füred útvonalon helyet kapni, a hajók alig győzték az utasokat szállítani. 1951-ben határozták el valakik ,,odafönt", hogy a Pajtást a Balatonra kell vezényelni. A BHV siófoki műhelyében átalakították a hajót, melynek során hat méterrel meghosszabbították a tetőt és a mentőcsónakokat a fedélzet fölött helyezték el, az ablakokat kicserélték.
Az átalakítás azonban nem vált a Pajtás előnyére, ráadásul az alapvető stabilitási követelményeket sem vették figyelembe. A módosításokkal a hajó befogadóképessége 150 főről 200-ra nőtt, aminek egyenes következménye volt a stabilitását romlása. 1952. április 25-én a KPM is hozzájárult a munkához. Az üzemképességi szemlén az illetékes hajózási hatóság még apró változtatásokra hívta fel a figyelmet, de stabilitáspróbát sem akkor, sem a forgalomba állítás után - amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó látványosan billeg és düledezik - senki sem rendelt el.




Link

Ekkor már több hajós is tudta, hogy a Pajtás labilis, ám ezzel a hivatalokban nem foglalkoztak, sőt azzal sem, hogy az eredetileg folyami hajónak épített csavargőzös nem alkalmas a Balatonra. Ráadásul a hajó műszaki vizsgálata is elmaradt, a stabilitás ellenőrzésével együtt. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a ,,szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit. A problémát az akkori kapitány, Heisz János is felismerte, de írásos nyoma nincs, hogy ezt valaki ,,feljebb" jelentette volna. Egyszerűen a szőnyeg alá söpörték a problémát, mivel már várták az új balatoni hajókat, melyeknek a Pajtást és társait kellett felváltaniuk.
A tragédia
Verőfényes vasárnap volt 1954. május 30-án. A hajó délelőtt negyed 11-kor indult el Siófokról, száz utassal a fedélzetén. Az irány Tihany volt, Balatonfüreden keresztül. Az út során Füredig semmi vészjósló nem történt, bár később néhány szemtanú azt vallotta, már ekkor is megdőlt a hajó. 11 óra 30 perckor a zsúfolásig megtöltött füredi móló keleti részén kötött ki, orrával a Tagore sétány felé. A száz utasból 14-en maradtak a hajón. Ezt Germán Gyula matróz jelentette Heisz Pál kapitánynak azzal együtt, hogy a Tihanyba induló utasok száma 178.




Link

Az utasok ki- és beszállása után a hajó Tagore sétány irányába éles jobb fordulóval a Tihany felé vette az irányt. A fedélzeten ekkor 192 - más források szerint 176-178 - utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással, és figyelték az abban a percben a startpisztoly lövésére elindult vitorlásversenyt. Az éles forduló alatt a Pajtás először balra, majd jobbra billent. Heisz Pál kapitány el akarta fordítani a kormányt, hogy megállítsa a borulást, de nem sikerült: a hajó a bal oldalára dőlt, és süllyedni kezdett, miközben kitört a pánik. A gőzhűtő, Vámosi Gyula, aki kabinjában ragadt, halála előtt nem sokkal még kiengedte a kazánból a gőzt, hogy a hajó ne robbanjon fel. Ezzel még nagyobb tragédiát előzött meg. A felborult hajó a bal oldalára dőlve süllyedt el, majd megült a fenéken. Szerencsére félig kiállt a vízből, így az utasok nagy része felkapaszkodhatott az oldalára.
Szemtanúk szerint a borulást a hajótest belendülése okozhatta. Pont akkor indult a móló másik oldalán az évadnyitó vitorlásverseny mezőnye. A látványos rajtot pedig minden utas meg akarta nézni, ezért a hajó bal oldalára tömörültek. Ettől erősen megdőlt a Pajtás. Az utasok ekkor megijedtek, és átszaladtak a hajó jobb oldalára, ami ettől a másik felére dőlt, és erősen kilengett. Eközben nagy mennyiségű víz jutott a hajóba, majd lesüllyedt a tó fenekére, ahol balra dőlt. Huszonhárman, 22 utas és a fűtő - más források szerint huszonheten - lelték halálukat a hullámsírban, több mint 50 ember megsérült, annak ellenére, hogy a közelben zajló vitorlásverseny résztvevői gyorsan megkezdték a mentést. Mivel a hajó a parttól pár méterre borult fel, a parton állók közül többen beugrottak segíteni. A vitorlásversenyt azonnal lefújták, a versenyezők aktívan részt vettek a mentésben. Nekik köszönhető, hogy nem lett több áldozat.




Link

Később, még napok múlva is találtak néhány iszapba süllyedt áldozatot. A személyzetből egy fűtő esett áldozatul, aki nem fért ki a gépház ablakán. Mondták neki, hogy várjon, amíg kivágják a hajótestet, de a termetes férfi úgy döntött, alámerül és megkeresi a kijáratot az olajos vízben. A gépház ajtajában azonban három menekülni próbáló utas belekapaszkodott. Mindnyájan megfulladtak.
A későbbi levéltári kutatások és a visszaemlékezések szerint a legfiatalabb áldozat hét, a legöregebb 68 éves volt, a többiek 20-25 évesek voltak. Néhány különös esetről is szólt a fáma. Egy édesanya például a babakocsival együtt vízbe dobta csecsemőjét. A gyermeket a pólya fenntartotta a vízen, kimentették, és a mamája is megmenekült. A postás tisztiiskola évfolyama és egy katonai alakulat jutalomutazáson vett részt a Pajtás fedélzetén. Elsőként egy katonatiszt esett át a korláton a boruláskor. Tetemét két nap múlva találták meg, a hajótest az iszapba nyomta. Egy nőt a szűk hajóablakon rángattak ki, csontig lenyúzta az ablakkeret a csípőjéről a húst, de életben maradt. Orosz katonák is voltak a hajón, őket a csizmájuk húzta a mélybe. Többen látták, hogy úsztak, úsztak, aztán egyszer csak elsüllyedtek. Egyesek látni véltek egy ismeretlen katonatisztet, aki a történtek láttán belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, megint megmentett valakit, harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni. Menyasszonya hiába várta a parton.
A balatoni utasforgalom könnyítésére építették 1952-ben a kétemeletes Beloiannisz motorost, amelynek már a nevétől is kiütést kaptak a balatoni emberek. Arra viszont jó volt, hogy tömegeket szállítson, 1954. május 30-án pedig történetesen balatonfüredi kisiskolásokat. Amikor a Pajtás felborult, a Beloiannisz még a közelben volt, pánikot okozva, mert a szülők azt hitték, ezt a hajót érte baleset.
ÁVH a mólón




Link

A hajószerencsétlenség hírének hallatára az akkori közlekedési miniszter, Bebrics Lajos azonnal a helyszínre indult vasúti sínbuszával. Az állomáson várt rá Kalász Antal százados, az akkori füredi rendőrkapitány, akivel azonnal a mólóra siettek. Az ott lévő ávósok azonban megálljt parancsoltak nekik, és megpróbálták a minisztert is elzavarni, de neki valahogy sikerül mégis kijutnia, de a szolgálatos rendőröket már nem engedték oda, akik tehetetlenül nézték az ávósok ügyködését. Az államvédelmisek a turisták fényképezőgépeiből kihúzták a filmeket, megfélemlítették a szemtanúkat, hogy nem beszélhetnek senkinek arról, amit ott láttak. A mentéssel viszont egyáltalán nem foglalkoztak, pedig perceken belül a helyszínre érkeztek.

Az államvédelmis nyomozók még a telefonközpontban is csak arra figyeltek, nehogy bárki tudomást szerezzen a tragédiáról. Manapság elképzelhetetlen, hogy ne szülessen tudósítás egy több tucat halálos áldozattal járó balesetről, se akkor a Pajtás gőzös tragédiájáról mégsem lehetett tudni, és tilos volt róla beszélni. 1954-ben Balatonfüreden az ÁVH, a rendőrség, a miniszter mind azon fáradoztak, hogy ne szerezzen tudomást a világ a Pajtásról. Ekkor ugyanis csak arról szólhattak a hírek, hogy a békeharc folytatódik, a vas és acél országa épül, és a nemzetközi helyzet is fokozódik. Pedig a legnagyobb balatoni hajószerencsétlensége történt akkor a füredi kikötőben.

A tragédia súlyát a korabeli politikai vezetés is megpróbálta enyhíteni, a Szabad Nép című lapban jelent meg egyetlen hír, 12 halottról beszámolva, majd Rákosi Mátyás hírzárlatot rendelt el. A híradások nem szóltak, nem szólhattak rossz hírekről. ,,Magyarországon egyszerűen nem történtek balesetek... Diktatúrában nincs ilyen dolog, csak jó dolgok vannak" - emlékezett vissza később Atkári Arisztid, aki akkoriban titokban tudósította a Szabad Európa Rádiót.

A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, sőt a hallgatás, a titkolódzás nagyotmondókat szült, akadtak olyanok, akik 5-600-ra tették az eltűntek számát, míg a rosszhiszeműek szabotázst emlegettek. A balatoni hajózás történetének legszomorúbb eseményét idézve 1999-ben a város önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Balatoni Hajózási Rt. a tragédia 45. évfordulója alkalmából egy szobrot állított a Tagore sétányon.

A vizsgálat
A Pajtás katasztrófájának rejtélye még mindig élénken foglalkoztatja a hajóstársadalmat. A szörnyű baleset szemtanúi közül sokan még a mai napig sem szívesen beszélnek. A balesetet követően azonnal letartóztatták a kapitányt és megkezdődött a gondos vizsgálat, ami persze abban az irányban folyt, hogy csakis ő lehet a felelős.
Nyolc hónapig volt előzetes letartóztatásban, amíg kimondták az ártatlanságát. A vízből kihalászott hajónaplónak köszönheti, hogy bebizonyosodott, nem volt túlterhelve a hajó, így elkerülte a halálbüntetést. Egyik közeli barátja szerint a tragédia után magába forduló, szomorú emberré vált, de a Balatontól soha sem bírt elszakadni, éveken keresztül horgászott a partról. Sokáig nem kapott állást, végül Siófokon kikötőfelügyelői munkakörbe helyezték. A balesetről még a legjobb barátainak sem beszélt egy szót sem.




Link

,,Végignéztem a hajón és láttam, hogy a fedélzeten sok ember van, vagyis ezen részére több személy nemigen szállhatott volna fel, mivel az emberek már zsúfolásig voltak" - beszélt a kapitány a tragédiát megelőző percekről. ,,Úgy láttam, hogy arányosan vannak elosztva... A hajó lassú tempóban elindult a kikötő északi partja felé. Időközben, az elindulás után közvetlenül, a hajó kormányosa, Steiner János is bejött a fülkébe, de a kormány továbbra is az én kezemben volt."
Az indulás pillanatában a hajót kissé ,,kiemelte", hogy ne ütődjék a partnak, majd megvárta, hogy a vége hagyja el a mólót, és ekkor kezdte meg a kormány jobbra tekerését. A kormányt félig jobbra tekerte, amit a kormány-jelzőkészüléken ellenőrzött.
,,Az elindulás alkalmával semmi rendellenességet nem észleltem, a hajó a megszokott ingással indult ki a kikötőből" - folytatta a kapitány. ,,Miután a kormányt félig jobbra tekertem, a hajó túlzottan jobbra dőlt. Hogy az ingást kiküszöböljem és a hajót egyensúlyba hozzam, a kormányossal közösen visszatekertem egy negyed fordulattal, vagyis az eredeti kormányállás felére. Ezen idő alatt a hajó a bal oldalára fordult. Vártam, hogy a bal oldali ingásból visszaáll, és kiküszöbölődik az ingás, azonban ez nem állt be, hanem a hajó eldőlt a bal oldalára."
A szerencsétlenség úgy maradt meg az emberekben, hogy a hajó felborulásában a vitorlásverseny volt a ludas, mivel az utasok a látvány miatt a gőzös egyik oldalára furakodtak. Ezzel szemben több tanú is állította: az emberek olyan sűrűn álltak, hogy képtelenek lettek volna bármiféle mozgásra.
,,A Tagore sétányról láttam, hogy a Pajtás a füredi mólótól indulni készül. Feltűnő volt, hogy az indulás pillanatában a hajó balra dőlt, és szinte a móló dörzsfáinak támaszkodott úgy, hogy mintegy 40-50 centiméter mélységben láthatóvá vált a merülési szint alatti hajótest" - emlékezett később vissza Kálnai Attila, aki maga is hajóvezető, 1954-ben gyakorló hajós, folyamőrtiszt volt, és fényképen örökítette meg a borulás pillanatát, valamint a mentés egyes fázisait. ,,Ekkor már olyan érzésem volt, hogy a hajó nem fogja kibírni a megfordulásnál fellépő centrifugális hatást, és felborul, ezért nyúltam a fényképezőgéphez."




Link

Kálnai Attilának szerencséje volt, mivel az ő fényképezőgépéből nem húzták ki a filmet. Fényképezett egyHajdú István nevű vitorlásversenyző is, aki a mentésben vett részt. Két fordulót tett meg, de utána elkergették a rendőrök.
A fordulás megkezdésekor a hajó fara nagyobb, az orra kisebb sugarú körön fordul meg. Erre mondják, hogy a hajó fara ,,esik". A kormánykihajtás pillanatában a lapátnyomás másik iránya megdönti a hajót a fordulási belső oldal felé. Ekkor következett be a kapitány által beismert túlzott kormányvisszavétel. Később, amikor a hajó már beállt a fordulási körbe, súlypontjában centrifugális erő keletkezett, amely a bemerült hajótest ellenállása miatt kifelé döntötte a hajót. Ezt fokozta a kapitány is, amikor a kormányt hirtelen ebbe az irányba visszavette. Ekkor már a magas súlyponttal rendelkező hajó, amelynek dőlését fokozta a fedélzeten tartózkodó tömeg tehetetlenségi nyomatéka is, nem tudott egyensúlyi helyzetébe visszabillenni. A Pajtás bal oldalára dőlve süllyedt el a körülbelül 3,5-4 méteres vízben.
A kihallgatott tanúk közül többen elmondták, hogy nem érte őket váratlanul a hajó katasztrófája. Egyesek figyelmeztették is a Pajtás kapitányát, Heisz Pált, hogy egyszer majd felborul a hajóval. Javasolták neki, hogy a labilitást tegye szóvá. Nem tudjuk, hogy megfogadta-e a tanácsot, vagy inkább hallgatott, mert féltette az állását, vagy úgy gondolta, a felelősség nem az ő vállán nyugszik. A kapitány ma már nem él.
Néhány nappal a hajó kiemelése után elvégezték azt a stabilitáspróbát, amit sokkal korábban kellett volna. Mindössze tizenegy személy, adott jelzésre, a hajó egyik oldaláról a másik oldalára futott, ezután pedig vissza; s ezt még kétszer megismételték, mindig a dőlés irányában. Harmadik kísérletre már abba kellett hagyni, mert különben felborult volna a hajó.

Forrás:
Link

Link

Link
 
 
0 komment , kategória:  Katasztrófák és történetei  
Játssz te is az evőeszközzel!
  2014-07-31 17:56:31, csütörtök
 
  Hányszor leszidtam a gyerekeket, amikor az evőeszközöket nem kimondottan rendeltetésszerűen használták... Ezeket a képeket látva viszont az a gyanúm, hogy a kreativitásuk kiélésében korlátoztam őket. Ugyanis ha művészi kezek közé kerül a kés, villa és a kanál, akkor ilyen bámulatos szobrokká alakulnak.




Link

A művész, Gary Hovey 2004-ben kezdte el az evőeszközök hajlítgatását, ami nem nagy ügy, ismervén Uri Geller pályafutását. Ellenben Gary a meghajlított kanalakat és villákat nem a kukába dobja, hanem művészi alkotássokká formálja.




Link

Munkájában az a három dolog inspirálta, amit a világon legjobban szeret: a természet, a hegesztés és a humor




Link

Szobrai megvásárolhatóak, és ha rendelni szeretnénk valamelyikből, biztos hogy egyedi szobrot kapunk, mert nem használ sablont.




Link

A szobrok ára 50 dollártól 5000-ig terjednek.




Link

A szobrokhoz rozsdamentes acélt használ, mert a hegesztéshez az a legmegfelelőbb; az ezüst a hőtől hamar tönkremegy.




Link




Link

A művésznél 1994-ben Parkinson-kórt állapítottak meg. Az alkotás így egyfajta terápiaként is szolgál, bár a munka nagyon időigényes és egyre nehézkesebb.




Link

Van olyan szobor, ami hónapokig készül.




Link
 
 
0 komment , kategória:  Érdekességek  
     1/52 oldal   Bejegyzések száma: 510 
2014.06 2014. Július 2014.08
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 510 db bejegyzés
e év: 5810 db bejegyzés
Összes: 45640 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 548
  • e Hét: 9877
  • e Hónap: 78703
  • e Év: 967244
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.