|
2014-02-21 23:29:25, péntek
|
|
|
|
|
|
Utazás a hastánc világában
Már több, mint 15 éve hódít Magyarországon a hastánc. Szinte minden lány, asszony kipróbálta már: tudjuk, hogy önbizalom növelő, lehet vele fogyni, ha kitartóan űzzük, és nem elhanyagolható a gerincvédő, tartásjavító hatása sem.
Ma mégis inkább a kulturális oldaláról közelítjük meg ezt az ősi mozgásművészetet, hiszen a legtöbb néző még mindig tévesen egy felszínes, könnyen megfejthető táncnak gondolja, ahol a táncosnő csupán a csípőjét rázza és a cél a férfiak elbűvölése.
Mitagadás az erotika központú világunkban a közönség szeme sokszor akad meg az egzotikus, sejelmes ruhákba öltözött hölgyeken, ezért vált népszerűvé a férfiak és a nők körében is a hastánc... jobban szólva ez az eladhatóbb oldala, de ez romantikus misztikum csak a felszín!
Az arab világ autentikus stílusai
Valójában - mint minden néptánc - hihetetlen sokrétű mozgásforma. Tájegységenként eltérő, meghatározott ritmusokkal, jellegzetes zenével és tánclépésekkel bír, nem is beszélve az előadásokhoz tartozó ruhadarabokról. A "klasszikus" kétrészes, hasat szabadon hagyó kosztüm valjában csak újkeletű viselet a színpadokon, a kairói utcákon pedig még ma is elképzelhetetlen. Észak-Afrika arab nyelvű országaiban és a Közel-Keleten többszáz variációja létezik a hasonló motívumokkal fűszerezett táncoknak.
A hastánc kulturális hazájának tartott Egyiptomban többszáz tánc lelhető fel! A klasszikus baladi néptáncot, ami a mai színpadi hastánc (a raqs sharqi) alapja a férfiak és nők ugyanazokkal a mozdulatokkal táncolják a maguk szórakoztatására.
Fotó: Kozár Edit, táncos: Sefirah
Itt találhatók meg a hastánc alapelemei: többek között a csípőkörök, nyolcasok, testhullámok, csípőemelések-, és ejtések. Ebből a táncból fejlődött ki a hastánc legtöbb stílusa: az észak-afrikai országok beduin törzseinek sajátos lépései, vagy például a táncosok körében népszerű saidi botos tánc, ami a Luxortól délre fekvő területek büszke férfitáncát és virtuóz botforgatás ötvözi a lágy, nőies mozdulatokkal. A baladi alapokra épül a Nílus torkolatvidékén élő nők jellegzetes mozgását, incselkedését ábrázoló alexandriai tánc is, amit egy speciális ruhadarabbal, a melayával táncolják. A fent említett néptáncok egyike sem mutatja tradícionálisan a hasat.
A Közel-Kelet felé vándorolva a Perzsa-öböl partvidékén fekvő arab országok közös tánca, a khalligy, amit szintén földig érő díszes thobe-ban táncolnak. A központi szerep itt nem is a csípőé, hanem a váll, a fej és a haj mozgatásáé, ami inkább hasonlítja a perzsa táncokhoz, de a különlges khalligy megtalálható a hastánc palettáján.
A közönség által legismertebb hastánc a raqs sharqi, amit díszes, két részes ruhában táncolnak, és sokszor fátyol hivatott kiemelni az előadó légiességét. Ezt a stílust a kairói szórakoztatóipar hozta létre az 1900-as évek elején: a néptáncokat balett elemekkel ötvözte. A megváltozott karakterű táncot immár színpadi show-műsorokba illeszthették. Az autentikus táncnál technikásabb és látványosabb stílus a mai napig a hastáncosok elsőszámú kedvence vonulata.
Fotók: Kozár Edit, táncos: Sefirah
Fúziós hastánc stílusok
Hogy mit keres a flamenco, a tango, a samba az arab táncokban? A hastáncon keresztül beutazható szinte az egész világ és a fúziók ihletik a koreográfusokat! A hastáncot a hasonló csípőmozgás eleve több néptánccal teszi összekapcsolhatóvá, például a polinéz szigetvilág hula táncával, a brazil sambával, a latin salsával és az afro táncokkal. Mint minden élő művészet, a hastánc is folyamatosan alakul, változik. Mivel improvizatív mozgásforma, nincsenek szigorú szabályok, kötöttségek, a lépések nem bírnak meghatározott jelentéssel, kiválóan alkalmas fúziók létrehozására és a kreatív táncosok ezt kihasználva szívesen ötvözik néha teljesen eltérő modern mozgásformákkal, például jazz-tánccal vagy az argentín tangóval.
A legnépszerűbb kapcsolódási formák pedig a történelmi találkozás folyamán alakultak ki: egyes népek táncai átvettek mozdulatokat, ezekbe a karaktertáncokba kitűnően vegyíthető a hastánc. A flamenco-oriental fúzió a mai napig a mór korszak kulturális kapcsolódását rejti magában.
Link
Hastánc Akadémia
Sefirah, Áncsán Anikó a Hastánc Akadémia művészeti vezetője és koreográfusa előszeretettel használja előadásaiban a fúziók erejét és újdonságát, ami kiválóan színesíti az autentikus táncok sorát, és egyben megmutatjai a táncos szakmai kreatívitását. Kifejező stílusa, kreativitása miatt Sefirah az orientális tánc egyik legjelentősebb képviselője hazánkban. Nemritkán az ő workshopjain tanulják a magyar tanárok a legmodernebb irányzatokat, tőle lesik el a táncosok az innovatív eszközök használatát, valamint az ő nevéhez fűződik a hazai hastánc színpadokon az első Ízisz-szárny, legyezőfátyol, tango-oriental, és samba-oriental előadás is.
Az Egyiptomi Művészek Nemzetközi Egyesületének magyar tagja 15 éves színpadi tapasztalat, számos külföldi fellépés, valamint húsz sikeres nemzetközi workshop szervezése után létrehozta a hastánc tanulás akadémiaia színterét, a Hastánc Akadémiát! Sefirah központját az egyéni iskolák sorából a mögötte húzódó szakmai tudás és egy összetett képzési rendszer gondolata teszi kiemelkedővé, ahol a tanfolyami oktatások mellett a profi előadók továbbképzése, külföldi mesterek intenzív kurzusai, elméleti előadások, kölcsönözhető lemezek és táncos klubélet is segíti a táncosokat! A kezdőknek a biztos alapok megszerzését és a továbbfejlődés lehetőségét, a haladó táncosoknak pedig a folyamatos tanulást és fellépési lehetőséget biztosítanak.
Link
Forrás:http://www.noiportal.hu |
|
|
0 komment
, kategória: Táncok története |
|
Címkék: mozgásművészetet, szórakoztatóipar, elképzelhetetlen, szórakoztatására, karaktertáncokba, tájegységenként, torkolatvidékén, koreográfusokat, tradícionálisan, mozgásformákkal, ruhadarabokról, tánclépésekkel, előszeretettel, elhanyagolható, legjelentősebb, magyarországon, továbbfejlődés, továbbképzése, meghatározott, kapcsolódását, létrehozására, illeszthették, egyesületének, legyezőfátyol, kölcsönözhető, mozdulatokkal, csípőemelések, incselkedését, kreatívitását, legnépszerűbb, improvizatív, irányzatokat, legmodernebb, technikásabb, előadásaiban, workshopjain, hastánc világában, kulturális oldaláról, legtöbb néző, táncosnő csupán, csípőjét rázza, férfiak elbűvölése, erotika központú, közönség szeme, eladhatóbb oldala, arab világ, előadásokhoz tartozó, kairói utcákon, hasonló motívumokkal, hastánc kulturális, klasszikus baladi, raqs sharqi, Kozár Edit, Hastánc Akadémia, Áncsán Anikó, Egyiptomi Művészek Nemzetközi Egyesületének, Hastánc Akadémiát,
|
|
|
|
hastánc világában, kulturális oldaláról, legtöbb néző, táncosnő csupán, csípőjét rázza, férfiak elbűvölése, erotika központú, közönség szeme, eladhatóbb oldala, arab világ, előadásokhoz tartozó, kairói utcákon, hasonló motívumokkal, hastánc kulturális, klasszikus baladi, raqs sharqi, mozdulatokkal táncolják, maguk szórakoztatására, hastánc alapelemei, táncból fejlődött, hastánc legtöbb, észak-afrikai országok, táncosok körében, baladi alapokra, speciális ruhadarabbal, melayával táncolják, fent említett, központi szerep, perzsa táncokhoz, különlges khalligy, hastánc palettáján, közönség által, előadó légiességét, kairói szórakoztatóipar, 1900-as évek, néptáncokat balett, megváltozott karakterű, autentikus táncnál, hastáncosok elsőszámú, arab táncokban, hastáncon keresztül, egész világ, fúziók ihletik, hasonló csípőmozgás, polinéz szigetvilág, brazil sambával, latin salsával, afro táncokkal, kreatív táncosok, argentín tangóval, legnépszerűbb kapcsolódási, történelmi találkozás, karaktertáncokba kitűnően, flamenco-oriental fúzió, fúziók erejét, autentikus táncok, táncos szakmai, orientális tánc, magyar tanárok, legmodernebb irányzatokat, innovatív eszközök, hazai hastánc, első Ízisz-szárny, hastánc tanulás, egyéni iskolák, mögötte húzódó, összetett képzési, tanfolyami oktatások, profi előadók, biztos alapok, továbbfejlődés lehetőségét, haladó táncosoknak, folyamatos tanulást, mozgásművészetet, szórakoztatóipar, elképzelhetetlen, szórakoztatására, karaktertáncokba, tájegységenként, torkolatvidékén, koreográfusokat, tradícionálisan, mozgásformákkal, ruhadarabokról, tánclépésekkel, előszeretettel, elhanyagolható, legjelentősebb, magyarországon, továbbfejlődés, továbbképzése, meghatározott, kapcsolódását, létrehozására, illeszthették, egyesületének, legyezőfátyol, kölcsönözhető, mozdulatokkal, csípőemelések, incselkedését, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
32631 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Általános (1199)
- Belső kör (5)
- Család (0)
- Munka (0)
- Haverok (0)
- Iskola (0)
- Advent,Karácsony, Újév, Húsvét (1166)
- Áldások, imák, Istenes versek (347)
- Állatok (44)
- Angelisz Irini (80)
- Angyal,Isten vers,videó,idézet (132)
- Angyali üzenet Pusztai Orsitól (892)
- Angyali üzenetek (1041)
- Angyali üzenetek 2 (4)
- Angyalok, angyalos történetek (140)
- Anyák napja (35)
- Anyák napja (167)
- Ara Rauch írásai, versei (20)
- Aranyosi Ervin versei (30)
- Athéna görögországi élményei (2)
- Athéna versei, gondolatai (32)
- Atya, Jézus és Mária üzenetei (20)
- Az Élet Kiskönyve (19)
- Bagi László /Hezekiah versei (20)
- Bálint gazda (5)
- Barátság (272)
- Benmar - Szabó Balázs versei (20)
- Blogtársaktól kaptam 1 (134)
- Blogtársaktól kaptam 2 (41)
- Bodré Anikó versei (8)
- Bölcsességek - gondolatok (69)
- Ch-ás szerzők versei (37)
- Csabai Lajos versei (15)
- Egészség (590)
- Égi jelenségek, érdekességek (3)
- Égi üzenetek (24)
- Egyéb ünnepek, jeles napok (870)
- Ehető virágok és receptek (21)
- Emlékezés (82)
- Ezoterikus (284)
- Fényörvény: üzenetek-tanítások (31)
- Filmek (17)
- Francoise versei (12)
- Fullos szerzők versei, írásai (124)
- Gitka(Szomorúfűz) (11)
- Gyógyító kövek, kristályok (50)
- Haiku, Zen versek (52)
- Hetet (414)
- Heti útravaló - Müller Péter (339)
- Hétvégét (393)
- Hónapok, hónapokról versek (1248)
- Horoszkópok (19)
- Humoros, vicces (21)
- Idézetek (948)
- Írások (310)
- Jó éjszakát! (809)
- Jó reggelt! (7)
- Jókívánság (40)
- Kamarás Klára versei (50)
- Kedvenc énekesek (12)
- Kellemes délutánt! (11)
- Komáromi János (Koma) versei (74)
- Kormányos Sándor versei (15)
- Krancz Béla versei (9)
- Kryon (55)
- Kun Magdolna versei (23)
- Könyvek (38)
- Lengyel Jolán versei (13)
- Másik világ, Hathorok üzenetei (6)
- Meditációk (38)
- Nagy Krisztina, Krancz Béla (27)
- Nemzeti ünnep (161)
- Pps-ek (3)
- Puskás Kolozsvári F. versei (2)
- Receptek - befőzés, mélyhűtés (74)
- Receptek - görög és balkáni (13)
- Receptek - savanyúság eltevése (20)
- Receptek, írások - vegyes (792)
- Receptek-főzelékek, lecsók, (192)
- Receptek-halas (184)
- Receptek-húsmentes ételek (1202)
- Receptek-húsos (1394)
- Receptek-ital,szörp,gyümölcs (129)
- Receptek-levesek (1399)
- Receptek-menük (388)
- Receptek-sütemények-desszertek (1309)
- Receptek-tésztafélék,szendvics (1048)
- Receptek:saláta,hidegtál,egyéb (514)
- Reiki (5)
- Saját készítésű videók (88)
- Seherezádé (152)
- Seneca (32)
- Szapphó (47)
- Szép estét! (154)
- Szép képek (34)
- Szép napot, vasárnapot! (142)
- Szerelem, boldogság (926)
- Szeretet (404)
- Szeretet írások (220)
- Szily Nóra riportjai (121)
- Táltos témák (24)
- Táncok története (24)
- Tanítások-Üzenetek-Írások (195)
- Tatiosz (280)
- Tokaji Márton versei (52)
- Tóth Juli versei (36)
- Tóth Tiborné-Hajnalka versei (3)
- Vegyes receptek (22)
- Vén Muskétás versek, írások (474)
- Vénusz Kódex (12)
- Versek (3006)
- Versek videókon (6)
- Versek, képek reggeltől-estig (121)
- Versek, képek tavasztól-télig (1079)
- Verses képeslapok (779)
- Videók (279)
- Virágok, gyümölcsök, termések (569)
- Virágos versek, idézetek (370)
- Vujity Tvrtko írásai (11)
- Üdvözlés, köszöntés,köszönés (760)
- Zene,-dalszövegek videókkal is (294)
|
|
|
|
- Ma: 2125
- e Hét: 11628
- e Hónap: 25533
- e Év: 155240
|
|
|