Belépés
taltos1.blog.xfree.hu
Bármit tesznek ellenem, az a javamra fordul! Tatiosz: Ne kívánd mások balsorsát, mert a sors közös, és a jövő előre nem látható. Ossian: A ritka tisztes... Gábor Gabriella Táltos
1940.08.08
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Divattáncok
  2010-10-25 22:19:27, hétfő
 
   
  Salsa

Amit ma Salsa néven ismerünk, több évszázados zenei és kulturális lerakódás eredménye.
A Salsa kialakulása mélyen a latin-amerikai és karib társadalom történetében gyökerezik.
A "salsa" szó jelentése "szósz", "íz", "fűszer", ami a különböző ritmusok keveredésére utal,
ugyanis a "Salsa" elnevezés eredetileg magára a ritmusra vonatkozott.
Sokan - nem ismerve a "Salsa" szó valódi jelentéstartalmát - a táncot is Salsának nevezik,
így egyre inkább ez az elnevezés terjed a világon.






A Salsa zenéje

A Salsa nevének valódi jelentéstartalma mára elhomályosult. A köztudatban a tánc elnevezéseként él, pedig eredetileg a Salsa azt a rendkívül összetett, sokrétű zenei stílust jelentette, melynek kialakulása a XVI. századra nyúlik vissza. Arra az időszakra, mikor megkezdődött az afrikai feketék (szklávék) behurcolása Latin-amerikába.

A szklávék a rabságban is megőrizték és gyakorolták rítusaikat, vallási - mágikus szertartásaikat. Népdalaiknak két alapformája volt: a vallási és a világi dalok, melyek témája a közösség múltjából és jelenéből építkezett. Hangszereiket hím- és nőneműnek tekintették, s tisztelték testüket, lelküket. Legjellemzőbb és legfontosabb zeneszerszámuk a dob volt, annak az életszemléletnek képviselője, melyet őseik földjén hagytak. A mindennapi kínok közepette a dobszóból merítettek erőt a túléléshez, a megújuláshoz.

Az idők során a kubai zenébe beépült a spanyol vándorok vásári éneke, melyet a szklávék átvettek és átültettek saját gondolkodás- és kifejezésmódjukra. Nagy szerepet játszott a zene alakulásában az 1791-ben St. Domingue szigetén (mai Haiti területe) kitört rabszolgafelkelés is. A forradalom elől menekülő franciákkal együtt a nyugat-európai zene is beszivárgott az országba, mely aztán belopta magát a kubai népzenébe és kreolosodott. Így keletkezett több új ritmus is, pl. a bolero, a contradanza és a guajira.

Az első világháború idején jutott el a városokba a himnuszként tisztelt, gúnyos tiszteletlen hangvételű son, mely a sziget feketék alkotta keleti részéből terjedt, s mely a fejlődés egy új impulzusává vált az egész kontinens tánczenéjében. A 30-as évekre annyira megnőtt népszerűsége, hogy minden kubai dalt befolyása alá vont. Így alakult ki a guajira-son, melyet először egy munkás, Joseíto Fernández komponált. Világhírűvé vált dalának címe "Guajira Guántanamera" volt.

A '20-as években az USA-ból a szigetre látogató fekete zenészek hatására a jazz ritmusvilága is keveredett a kubai zenével, ami többek között a Mambo és a Cha-cha-cha születését eredményezte.






Amit ma Salsaként ismerünk, az a konfliktusokkal teli '60-as években született. Ebben az időszakban rengeteg kubai és puerto ricói emigráns érkezett New Yorkba, ahol a társadalom kitaszított és kizsákmányolt rétegévé váltak, ám igyekeztek megőrizni hagyományaikat, kultúrájukat. Az ő közösségük alkotta "Spanish Harlem"-et, vagy ahogy ők nevezték, "El Barrio"-t. Dalaik a közösség sajátos küzdelmeiről, nyomoráról, problémáiról szóltak. A Beatles-mánia elhatalmasodásával és a popzene fellendülésével a karib zene egy időre háttérbe szorult, ám a '60-as évek végére új hangzások és ötletek fejlődtek ki, melyet a latinók és más bevándorlók is átvettek, s ötvözték a kubai és fekete zenével, a rockzenével, valamint a karib és afrikai folklórral. További újítás volt, hogy olyan hangszereket (pl. elektromos keyboard) is felvettek, melyek eltértek a karib hagyományoktól, így a zene elvesztette eredeti tisztaságát, viszont egy durva, lázadó, lüktető hangzást kapott.


A Salsa tánca






A Salsa egy különleges módon táncolt Mambo. A két tánc ritmusában, hangulatában, lépéseiben nagyon hasonlít egymásra. Eltérések leginkább a ritmus hangsúlyozásában mutatkoznak, s abban, hogy a Salsa figuráiban, lépéseiben jobban megtartotta az autentikusságot, mint a Mambo.

Az autentikus Salsa egy spontán és bonyolult zene, tánca pikáns, vidám, tüzes és lendületes. Ritmusa lehet lassú vagy nagyon gyors, ami gyakran egy számon belül is változhat. Kialakulásának történetét tekintve két alapstílusát különböztetjük meg, a kubai és a puerto ricói stílust. Zenei örökségének eredete Kuba, de a világban való elterjesztése a puerto ricói latinok érdeme, akik mindmáig népszerű és globális tradícióként őrzik és terjesztik a Salsát.

A kubai Salsát eredetileg Casinónak hívták, és így is hívják a mai napig Kubában, Miamiban és számos más helyen. A kubai Salsát tekintik minden ma ismert Salsa-stílus elődjének, mivel az afrikai és európai kultúra Kubában keveredett a legerőteljesebben. Éppen ezért a puerto ricói Salsa kialakulását is a kubai Casinóra és Mambóra vezetik vissza. A közös eredet ellenére a tánc fejlődése során a kubai és puerto ricói stílus között jelentős különbségek alakultak ki, mivel a kubai Salsa megtartotta a Son ösztönösségét. A tánc jellemzője a játékosság, a hétköznapi történések stilizált előadása. Az idők során a vallási rituálék táncából páros szalontánccá fejlődött. A mai tánctörténészek ezt a stílust az "elvek nélküli tánc"-nak nevezik, mivel itt minden mozdulat megengedett, s maga a tánc a táncos belső szabadságából, a lüktető ritmusokra való természetes reakcióiból fakad.

A puerto ricói Salsa nem sokkal a kubai Casino után keletkezett. Puerto Ricóban a Salsát már eleve páros táncként ismerték meg, mely veszítve vallásos jellegéből a férfi és nő közti vonzalom kifejezőeszközévé vált. Az '50-60-as években a karib térségből megindult emigrációs hullámmal a latin kultúra központja áttevődött az amerikai nagyvárosokba, többek között New Yorkba. Ekkor merült fel, hogy a Casino ösztönszerű rendezetlensége már nem elégítette ki a gombamód szaporodó táncklubok igényeit, ezért létre kellett hozni egy új, egy tudatos táncot, így megalkottak egy a Rumbától és Mambótól kölcsönzött alaplépést, mely a tánc összes figurájában megtalálható, s ami aztán az összes ma ismert latin tánc alaplépésévé vált. Ez az "egy lépés előre...egy lépés hátra" volt a Cuban Rumba alap. Azért tehát, hogy a Salsa világszerte táncolható legyen, az eddig minden irányba ösztönösen mozgó táncost egységes lépés- és ritmuskorlátok közé kellett szorítani. Később az "elvekkel való tánc" irányvonala visszahatott a szülőföldre, Kubára is, ahol ennek hatására fejlődött ki a csoportos kubai tánc, a Rueda De Casino (a párok kört alkotnak, s a vezető folyamatosan bemondja a figurák neveit).

A latin kultúra térhódításával Amerika keleti parti táncmesterei egy tudatos és rendszerezett alaplépésrendszert alkottak, majd ezt követte az alapfigura- és tánctartásrendszer kidolgozása, melyben közreműködtek a kedvelt show-műsorok koreográfusai, balettmesterei és táncosai is. Ebben az időben kezdte alkalmazni a puertoricói stílus a vonalon való táncolás (dancing on the line) elvét, melynek eredményeként Amerikából világhódító útjára indult a latin tánckultúra. Az egységesítés nyomán megszületett egy latin alaptánc, melyből a ritmustól és az előadásmódtól függően lehetett Rumba, Boleró, Mambo vagy Cha-Cha-Cha. A hasonló alap napjaink ismert latin táncainál is megfigyelhető.

A kezdetben megfigyelt legegyszerűbb figurákat alapfiguráknak nevezték, melyeknek több rendszere alakult ki. Közülük legismertebb a New York Nightclub Style, melyet a puerto ricói származású táncos, Eddie Torres dolgozott ki.






A most működő puerto ricói (vagy new yorki) stílusú Salsa iskolák tananyaga alig tér el egymástól, mivel a tánc ugyanabból a 8 alapfigurából áll, s szerkezete általában ugyanaz vagy nagyon hasonló. A stílusok közötti különbségek egyrészt abból adódnak, hogy a különböző stílusok és városok más-más lépés-, forgás- és testtechnikákat alkalmaznak. A másik alapvető eltérés az igen nehéz "Cross Balance" használatából, illetve nem használatából ered. A Cross Balance a figurák természetes csípőmozgásának kifinomult kiegyenlítése a váll és karok csípővel ellentétes mozdulataival. Ezt a technikát csak a legjobb iskolákban tanítják, és leginkább a hivatásos vagy versenyszerű táncosok alkalmazzák. A salsa kreativitása a transzponációnak köszönhető, ami a 8 alapfigura megszámlálhatatlan kombinációjának improvizatív táncolását teszi lehetővé. Transzponációnak nevezik azt, amikor a táncos az alapfigura szerkezetét megtartva azt különböző táncelemekkel díszíti.

Jellemzője: játékosság, karral való forgatások oda-vissza, lépéskombinációk sokasága. További eltérése a Mambótól, hogy míg a Mambóban nyújtott lábbal táncolnak, a Salsánál a kissé hajlított láb is elfogadható.

Zene: gyors, sodró, áradó, heves, a különböző ritmusok keveredése miatt ritmikusan bonyolult, szinkópált, a Sambához hasonló.

Ütem: 4/4, az első negyedre hangsúlyoz
Ritmus: 1-2-3-4

(Forrás: Táncok Világa)






HIBÁS VIDEÓ BESZÚRÁS!
 
 
0 komment , kategória:  Táncok története  
Címkék: jelentéstartalma, hangsúlyozásában, transzponációnak, lépéskombinációk, életszemléletnek, testtechnikákat, konfliktusokkal, tánctörténészek, kombinációjának, autentikusságot, rendezetlensége, csípőmozgásának, szertartásaikat, fellendülésével, kialakulásának, balettmesterei, különböztetjük, hagyományaikat, zeneszerszámuk, alapfiguráknak, térhódításával, hagyományoktól, ritmuskorlátok, elnevezéseként, használatából, tánczenéjében, legjellemzőbb, hangszereiket, rendszerezett, táncelemekkel, eredményeként, kiegyenlítése, mozdulataival, elhomályosult, közreműködtek, kizsákmányolt, különböző ritmusok, ritmusra vonatkozott, elnevezés terjed, tánc elnevezéseként, rendkívül összetett, afrikai feketék, világi dalok, közösség múltjából, életszemléletnek képviselője, mindennapi kínok, dobszóból merítettek, idők során, kubai zenébe, spanyol vándorok, szklávék átvettek, zene alakulásában, Joseíto Fernández, Guajira Guántanamera, Spanish Harlem, Puerto Ricóban, Cuban Rumba, Rueda De Casino, York Nightclub Style, Eddie Torres, Cross Balance, Táncok Világa,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Facebookon kaptam  A kételkedés kezelése  Facebookon kaptam  Reménység és erő Krisztustól e...  Facebookon kaptam  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Makszim Gorkij gondolata  Sokan azt tartják  Mai harmónia kártyám  A sors  Zilahy Lajos gondolata  Facebookon kaptam  Akarat  Facebookon kaptam  Nagyon különös  Tanuld meg ezt a versemet  Az engedelmesség miért nem vál...  Facebookon kaptam  Mit beszél, nem értem, hogy m...  Nevem  Szép estét kedves látogatóimna...  Akarat  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Sose bánj semmit  Mai harmónia kártyám  Alázat  Segítsük barátainkat, hogy meg...  Facebookon kaptam  Régi emberek, akikre máig büsz...  Facebookon kaptam  Alázat  Facebookon kaptam  Alázat  Őrizkednünk kell...  Éretlen vers  Adakozás  Kiss Éva - Amerre a ház lelke ...  Varga János Veniam - Fontos sz...  Png rózsa csokor  A Megváltó szolgálatában  George Byron - Ahogy itt jár -...  Szép napot kívánok  Mi lenne ha  Próbálj meg ...  Facebookon kaptam  Albert Einstein gondolata  Reménység és erő Krisztustól e...  Fekete-erdő desszert  A másik dolog,  Tanuld meg ezt a versemet  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Lóhere  Facebookon kaptam  Szabolcska Mihály – Ákác...  Akik bántanak téged  Az engedelmesség miért nem vál...  Facebookon kaptam  Boldog születésnapot a ma ünne...  Facebookon kaptam  Ami embereknek lehetetlen, az...  Facebookon kaptam  Szívem tiéd  Akarat  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Facebookon kaptam  A kételkedés kezelése  A sors  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Zilahy Lajos gondolata  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Éretlen vers  Kiss Éva - Amerre a ház lelke ...  Png férfi  Kellemes délutánt kívánok  Bertolt Brecht -től idézet  Bertolt Brecht -től idézet  Bounty krémes  A Megváltó szolgálatában  Facebookon kaptam  Soha ne kedvezz...  Tavaszi kép  Éretlen vers  Paul David Tripp Április 19  Próbálj meg ...  Garai Gábor - Takarítás  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Erdőn  Png cica  Áprily Lajos - Gyümölcsoltó  Facebookon kaptam 
Bejegyzés Címkék
különböző ritmusok, ritmusra vonatkozott, elnevezés terjed, tánc elnevezéseként, rendkívül összetett, afrikai feketék, világi dalok, közösség múltjából, életszemléletnek képviselője, mindennapi kínok, dobszóból merítettek, idők során, kubai zenébe, spanyol vándorok, szklávék átvettek, zene alakulásában, forradalom elől, nyugat-európai zene, kubai népzenébe, első világháború, himnuszként tisztelt, sziget feketék, egész kontinens, 30-as évekre, szigetre látogató, jazz ritmusvilága, kubai zenével, időszakban rengeteg, társadalom kitaszított, közösség sajátos, popzene fellendülésével, karib zene, időre háttérbe, karib hagyományoktól, zene elvesztette, különleges módon, ritmus hangsúlyozásában, autentikus Salsa, számon belül, puerto ricói, világban való, kubai Salsát, kubai Casinóra, közös eredet, tánc fejlődése, kubai Salsa, tánc jellemzője, hétköznapi történések, vallási rituálék, táncos belső, lüktető ritmusokra, kubai Casino, karib térségből, latin kultúra, amerikai nagyvárosokba, gombamód szaporodó, tudatos táncot, tánc összes, lépés előre, lépés hátra, eddig minden, csoportos kubai, párok kört, vezető folyamatosan, figurák neveit, kedvelt show-műsorok, időben kezdte, puertoricói stílus, vonalon való, latin tánckultúra, egységesítés nyomán, latin alaptánc, előadásmódtól függően, hasonló alap, kezdetben megfigyelt, most működő, tánc ugyanabból, stílusok közötti, különböző stílusok, másik alapvető, igen nehéz, figurák természetes, technikát csak, legjobb iskolákban, hivatásos vagy, salsa kreativitása, transzponációnak köszönhető, alapfigura szerkezetét, kissé hajlított, első negyedre, jelentéstartalma, hangsúlyozásában, transzponációnak, lépéskombinációk, életszemléletnek, testtechnikákat, konfliktusokkal, tánctörténészek, kombinációjának, autentikusságot, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 32631 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 2419
  • e Hét: 17291
  • e Hónap: 31196
  • e Év: 160903
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.