|
2013-05-12 22:47:38, vasárnap
|
|
|
Még mindig nem értem miért a design és nem a célszerűség a fontos egy jármű elkészülte szempontjából? Ha egyszer valaki az ésszerűségre fog ráugrani, akkor eljut ahhoz a start vonalhoz, amit feltűnés nélkül a szokás alapján rendszerint megkerül, vagy csak semmibe vesz. A nagy találmányok nem a tudatosságnak, hanem a véletlennek köszönhetőek, de lehet ezt másként is csinálni csak észre kellene venni azt, amit a benzingyártók és olaj kitermelő cégek tiltanak. Mihelyt elérkezik valaki ahhoz a ponthoz, hogy abból nekik komoly veszteségeik származnának azonnal megvásárolják a technikai megoldást és beteszik a fiókba! A modellezni és játszadozni akaró kisgyerkőcöket erejük és lehetőségeik szerint szórakozásból is támogatják és az eleven megoldások felbukkanása rendszerint annak eltűnéséhez vezet. Az energiacella egy igazi perpetuum mobile akkor, ha valaki képes azt is látni, amit más lehetetlennek titulál, illetve akként állít be!
Vajon mikor lesz a környezet is fontos egy ilyen verseny alkalmával a használhatóság és életrevalóság figyelembevételével?
A tavalyinál kisebb, könnyebb és sokkal "autószerűbb" járművel indul a győri Széchenyi István Egyetem csapata a jövő héten a hollandiai Rotterdamban rendezett Shell Eco-marathon versenyen - közölte Pup Dániel csapatfőnök.
A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén nemcsak új kategóriában, hanem egy teljesen újtervezésű, formabontó autóval indul Európa legnagyobb, diákoknak megrendezett üzemanyag-hatékonysági versenyén. A csapat már az utolsó simításokat végzi az autóján, és lázasan készül, hogy minden készen álljon a május 15. és 19. között megrendezett rotterdami megmérettetésre.
Az már biztos, hogy sokkal kisebb és jelentősen "pofásabb" a SZEnergy Team új járgánya, mint az előző volt.Hogy hatékonyabb is, vagy sem, napokon belül kiderül. A csapat jövő hétfőn indul Rotterdamba, ahol másodszor rendezik meg a Shell Eco-marathont. A feladat - elmondva - meglehetősen egyszerű: 40 percig kell körözni egy pályán, legalább 27 kilométeres átlagtempóval, minél kevesebb áramot vagy benzint felhasználva. A megvalósítás már babrásabb: a csapatoknak maguk kell előállítani a járművet.
A változás oka, hogy kategóriát váltottak, nem a szolárcellás, hanem a napelemes-akkumulátoros kategóriában indulnak, így a korábbi fő meghajtási mód az energiaszükséglet 10-15 százalékát biztosító segéd-erőforrássá vált. Ezért a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a jármű energiagyűjtő celláinak mérete - magyarázta Pup Dániel.
Hozzátette: itt is az energiahatékonyság a fő kérdés, csakhogy nem csupán a begyűjtésben, hanem az erőforrás és az akkumulátorok közötti oda-vissza táplálás során is. A fékezéskor vesztett energia ugyanis a telepekbe kerül, onnan kell visszaáramoltatni gyorsításkor, haladáskor. A gép akár 60-70 kilométeres tempóra is képes, ám a versenyfeladat nem a gyorsaság, hanem az, hogy minél kevesebb üzemanyag felhasználásával körözzenek negyven percet a kijelölt pályán, legalább 27 kilométeres átlagsebességgel, és minél kevesebb energiával. A városi környezet imitálása érdekében eközben többször meg is kell állniuk a sofőröknek.
Az új kocsi 87 kilós súlya alig több, mint az elmúlt három esztendőben indított győri modellek súlyának a fele. Váza a repülőgépiparban használt alumíniumból készült, amelyhez karbon-kompozit felépítmény kapcsolódik. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, ez pedig kétirányú kommunikációt tesz lehetővé; a csapat vezetője így folyamatosan nyomon követheti a menetjellemzőket, adott estben akár felül is bírálva a pilótát - mondta Pup Dániel.
"Az új modell egy fejlesztési alap; pár évig szeretnénk ezzel a karosszériával és vázzal versenyezni, csak fejlesztjük egy kicsit a hajtásunkat" - jegyezte meg Pup Dániel, hozzátéve, két-három évente változnak meg annyira a versenyszabályok, hogy új autót kell építeniük.
Korábbi közlés szerint idén 24 ország 224 diákcsapata versenyez a Rotterdamban második alkalommal megrendezett versenyen. Magyarországot a tavalyi versenyhez hasonlóan idén is öt csapat képviseli: Kecskemétről kettő, a GAMF, valamint a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola nevezett, mellettük az Óbudai Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem diákjai állnak a rajtvonalhoz a SZEnergy team néven induló győriek mellett.
A magyar diákok készen állnak az Eco-marathonra
Hazánk legfiatalabb energetikai innovátoraiból állt össze az az öt diákcsapat, akik Magyarországot képviselik az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen. A Shell Eco-marathon minden évben különös kihívás elé állítja a diákokat. A versenyzőknek ugyanis olyan járművet kell tervezniük és építeniük, amely 1 liter üzemanyag vagy 1 kWh energia felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képes megtenni. Idén öt magyar csapat fogadta el a kihívást, hogy egy különleges pályán - amelyet kifejezetten a Shell Eco-marathon Europe versenyre terveztek - az autóvezetésen felül a természet- és műszaki tudományok hazai tehetségeit is megmutassák a világ előtt.
Tavaly első alkalommal adott otthont a versenynek Rotterdam, ahol a város útjai az esemény ideje alatt versenypályává változtak. A többnapos rendezvényen több mint 40 000 ember követhette figyelemmel, amint a diákok a leghatékonyabb jármű címéért versengenek. A városi környezet azért is fontos a verseny számára, mert így életszerű környezetben próbálhatják ki az új technológiákat. Idén május 15. és 19. között mintegy 20 európai ország több mint 3000 diákja találkozik ismét Rotterdamban, hogy újabb rekordokat állítsanak fel.
,,Nagyra becsülöm a magyar csapatok erőfeszítéseit, hogy évről-évre új autókat tervezzenek és építsenek a Shell Eco-marathon versenyre. Remélem, kemény munkájukat siker koronázza és mindannyian kiváló eredményt fognak elérni kategóriájukban. Tudom, hogy a versenyt megelőző pár héten a kihívások megsokszorozódnak, de biztos vagyok benne, hogy a befektetett energia megtérül, s a verseny felejthetetlen pillanatokat hoz majd mindannyiótok számára Rotterdamban" - mondta Erényi Balázs a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke. |
|
|
0 komment
, kategória: tudomány |
|
Címkék: felhasználásával, menetjellemzőket, versenyszabályok, repülőgépiparban, átlagsebességgel, megmérettetésre, kategóriájukban, szakközépiskola, tudományegyetem, technológiákat, karosszériával, erőfeszítéseit, felejthetetlen, kisgyerkőcöket, versenypályává, használhatóság, innovátoraiból, versenyfeladat, magyarországot, leghatékonyabb, négyzetméterre, átlagtempóval, életrevalóság, szórakozásból, tudatosságnak, benzingyártók, versenyzőknek, energiagyűjtő, akkumulátorok, mindannyiótok, megvásárolják, akkumulátoros, lehetetlennek, kommunikációt, autóvezetésen, szempontjából, jármű elkészülte, start vonalhoz, szokás alapján, nagy találmányok, véletlennek köszönhetőek, technikai megoldást, eleven megoldások, igazi perpetuum, ilyen verseny, tavalyinál kisebb, győri Széchenyi, jövő héten, hollandiai Rotterdamban, teljesen újtervezésű, utolsó simításokat, előző volt, Széchenyi István Egyetem, Shell Eco-marathon, Széchenyi István Egyetem SZEnergy, SZEnergy Team, Shell Eco-marathont, Kandó Kálmán Szakközépiskola, Óbudai Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Shell Eco-marathon Europe, Erényi Balázs, Shell Hungary Zrt,
|
|
|
|
jármű elkészülte, start vonalhoz, szokás alapján, nagy találmányok, véletlennek köszönhetőek, technikai megoldást, eleven megoldások, igazi perpetuum, ilyen verseny, tavalyinál kisebb, győri Széchenyi, jövő héten, hollandiai Rotterdamban, teljesen újtervezésű, utolsó simításokat, előző volt, csapat jövő, csapatoknak maguk, energiaszükséglet 10-15, tavalyi hétről, jármű energiagyűjtő, akkumulátorok közötti, fékezéskor vesztett, telepekbe kerül, kijelölt pályán, városi környezet, elmúlt három, repülőgépiparban használt, táblagép helyettesíti, csapat vezetője, fejlesztési alap, tavalyi versenyhez, magyar diákok, idei Shell, versenyzőknek ugyanis, lehető legnagyobb, különleges pályán, autóvezetésen felül, világ előtt, versenynek Rotterdam, város útjai, esemény ideje, többnapos rendezvényen, leghatékonyabb jármű, verseny számára, magyar csapatok, versenyt megelőző, kihívások megsokszorozódnak, befektetett energia, verseny felejthetetlen, felhasználásával, menetjellemzőket, versenyszabályok, repülőgépiparban, átlagsebességgel, megmérettetésre, kategóriájukban, szakközépiskola, tudományegyetem, technológiákat, karosszériával, erőfeszítéseit, felejthetetlen, kisgyerkőcöket, versenypályává, használhatóság, innovátoraiból, versenyfeladat, magyarországot, leghatékonyabb, négyzetméterre, átlagtempóval, életrevalóság, szórakozásból, tudatosságnak, benzingyártók, versenyzőknek, energiagyűjtő, akkumulátorok, mindannyiótok, megvásárolják, akkumulátoros, lehetetlennek, kommunikációt, autóvezetésen, szempontjából, kategóriában, rotterdamban, rajtvonalhoz, gyorsításkor, rendezvényen, lehetőségeik, szolárcellás, pillanatokat, megrendezett, megvalósítás, veszteségeik, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7620 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1344
- e Hét: 5572
- e Hónap: 9976
- e Év: 41705
|
|
|