|
2017-07-06 05:04:46, csütörtök
|
|
|
|
|
|
N. Mészáros Júlia művészettörténész bevezetője az In Memoriam 1956 c. harmadik országos képzőművészeti kiállítás megnyitója alkalmából a 2016. október 23-án megjelent művészeti katalógusban.
Bevezető a művek megtekintéséhez
1956 a szabadság akarásának és tragikus elvesztésének az évfordulója. Mindkettő arra int, hogy ne feledjünk, emlékezzünk. Az In Memoriam 1956 országos képzőművészeti kiállítás Mosonmagyaróváron a kollektív emlékezést szolgálja. Az emlékezés Keserü Katalin művészetfilozófiai, és F. C. Bartlett szociálpszichológiai írásában ,,a kultúra és az ember fennmaradásának kulcsfogalma", a jelenre ható múlt feldolgozásának aktív eszköze, kultúra és kor függvénye. 1956 ünneplésére vetítve, a szabadságvágy ébrentartását, a szabadság megőrzését, a hősök és áldozatok iránti tisztelet kinyilvánítását, a kollektív trauma feldolgozását és a nemzetért cselekvő módon tevékenykedő ember példaképként való továbbörökítését jelenti. Fülep Lajos az Emlékezés a művészetben című művészetfilozófiai
tanulmányában a művészi emlékezést elválasztotta az örökkévaló, általános emlékezéstől. ,,...minden intuíciónkba vagy percepciónkba beleszól és beleolvad a múltunk, az emlékezésünk, amely nélkül nem vehetünk róla tudomást..."
Az alkotó emlékezése abban tér el, hogy arra összpontosul, ,,miként ragadhatom ki e tárgyat a valóságból, miként tisztíthatom meg empirikus realitásától, miként magasztosíthatom fel úgy, hogy szemléletre s újrafölidézésre méltó legyen".
Az In Memoriam 1956. 3. Országos Kiállítás a szemléletalakító és méltó újrafelidézésre vállalkozott. Emlékképek, élmények előhívására, visszaemlékezésre, a művészi emlékezet életközeli karaktere révén a kollektív és személyes emlékezést elmélyítő művek bemutatására. A résztvevő alkotók eltérő életkorúak és képzettségűek, a művészek nagyobb része nem élt soha Mosonmagyaróváron, vagy később született. Nincs közvetlen élménye, sem szülő, rokon elbeszélése nyomán kialakult képe 1956-ról, a szabadság euforikus érzéséről, a békésen tüntető mosonmagyaróváriak sortűzben való lemészárolásáról, sem az 1956-os forradalom leverését követő kegyetlen megtorlásokról. Mindezeket olvasmányaik, tanulmányaik, az ország, társadalom állapotából leszűrt egyéni tapasztalataik, vagy filmek, dokumentumok,
kiállítások, saját kutatás alapján ismerik. Őket és az idősebb művészeket is az motiválta az emlékezésnek a mély érzelmeket felszabadító alkotásformájára, hogy személyesen végiggondolják, mit jelent számukra 1956, vagy szabadságukért küzdő családtagok, rokonok, ismerősök elveszítése s átélve a mosonmagyaróvári lakosok ma is eleven döbbenetét,
iszonyatát, fájdalmát, hiteles munkákat hozzanak létre. A kiállításon a művészi emlékezés többféle módjával találkozunk, aszerint, hogy milyen tartalmak és gondolatok jutottak meghatározó szerephez a művek megalkotásakor.
A művek nagyobb része a megismerés, felidézés és átélés folyamatába való belehelyezkedés lehetőségét kínálja, a megrendülés élményét közvetíti. Tematikailag vagy a mosonmagyaróvári sortüzet, vagy kataklizmatikus eseményt, emberek, tömeg lemészárlását, harci tevékenységet jelenítenek meg. Az érzelmi azonosulást a spontaneitás formai
és nyelvi eszközei segítik: heves gesztusok, elemi formahasználat, erős formai és színbeli kontrasztok, aszimmetrikus kompozíció, pasztózus ecsetkezelés, a felületek, anyagok, formák átérzékenyítése. Az idetartozó művekben az idő vagy jelen idejű, vagy - mint a tragédiát, érzelmeket, gyászt dokumentáló, eredeti fotókkal dolgozó alkotók művében
- a képeken látható erős emberi érzelmek kiemelése révén - jelenlevővé tett idő. A művek egy kis csoportjára a történelmi eseményekre való direkt utalás tudatos mellőzése jellemző. A kompozíciókhoz itt a művész távoli korok kultúráiból származó, általános emlékképeket, archetípusokat használ, vagy az emlékezés tárgyát képező kor szimbólumait.
A múlt ideális világát és annak tökéletes rendjét az 56-os eseményeket követő időszak képeivel ütközteti. Érzéki és érzelmi töltésű metaforákat használ, fontos az egzakt megjelenítés. A mű a két, vagy több, egymástól teljesen eltérő kor összehasonlításával, egybevetésével szemléletet, általános tanulságot, konkrét jelentést közvetít. A harmadik műcsoporta személyes emlékezést aktivizálja. A művész archaikus jeleket, egyszerű természeti, kozmikus, vagy vallásos emlékképeket hív életre, amiket mágikus erejűvé növel. A mű a maga elvontságában, azaz konkrét helyhez és időhöz kötött jelenet, esemény, személy közvetlen képének a felelevenítése vagy rekonstruálása, valamint ok-okozati viszony felvázolása nélkül is elevenen hat, mert előhívja a privát emlékezet képeit. A saját tapasztalat belső képeivel erősíti fel, személyes aktussá teszi az emlékezést. A felejtés és emlékezés dialektikájával megfeleltetett mű a lelkünket érinti meg, mozgósítja a néző fantáziáját, tapasztalati, érzelmi világát és értelmét a történelmi, társadalmi, emberi igazságtalansággal
szemben, az örök emlékezés érdekében. Néhány művész az emlékezést magát is témának választotta, köztük pár konkrét szoborterv, érem is van, nemcsak festmény, rajz.
A hagyományos képzőművészeti alkotásokon kívül művészkönyvvel, kerámia-művel, plakáttokkal, képregény formában megalkotott rajzzal, komputergrafikákkal és
applikációkkal, assamblage-elemekkel gazdagított képpel is találkozunk. A nyilvános képzőművészeti pályázaton résztvevő 106 művész közül 69 művész munkáit javasolta a zsűri bemutatásra. A legjobbaknak járó három díjon kívül különdíjakat és elismerő oklevelet is adományozott. Szempontjai között a művészi megoldáson kívül az emlékezéstípusok
sokfélesége és a tematikai újdonság is szerepelt.
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: alkotásformájára, továbbörökítését, szemléletalakító, magasztosíthatom, mosonmagyaróvári, emlékezéstípusok, lemészárolásáról, feldolgozásának, kataklizmatikus, megtekintéséhez, belehelyezkedés, átérzékenyítése, újrafölidézésre, fennmaradásának, kinyilvánítását, dialektikájával, újrafelidézésre, képzőművészeti, tapasztalataik, megtorlásokról, applikációkkal, művészkönyvvel, megalkotásakor, kompozíciókhoz, egybevetésével, megfeleltetett, formahasználat, archetípusokat, felelevenítése, végiggondolják, szabadságukért, rekonstruálása, percepciónkba, feldolgozását, ébrentartását, elvontságában, művek megtekintéséhez, szabadság akarásának, kollektív emlékezést, emlékezés Keserü, ember fennmaradásának, jelenre ható, szabadságvágy ébrentartását, szabadság megőrzését, kollektív trauma, nemzetért cselekvő, művészetben című, művészi emlékezést, alkotó emlékezése, művészi emlékezet, résztvevő alkotók, művészek nagyobb, Mészáros Júlia, Keserü Katalin, Fülep Lajos, Országos Kiállítás,
|
|
|
|
Kellemes délutánt kívánok A másik dolog, Szép estét kedves látogatóimna... Kerüld el az evangélium örömén... Png lepke Örülök, hogy látlak! Facebookon kaptam Ne kapaszkodj magasabbra, Leonardo da Vinci gondolata Kerüld el az evangélium örömén... Ne kapaszkodj magasabbra, Albert Einsteinről Png kutya Nagyi telefonál Png nő A jó emberek mindig szépek mar... Facebookon kaptam Kerüld el az evangélium örömén... Paul David Tripp Április 19 Kövesd a cowboyt! Hiányzik Facebookon kaptam Krisztinától Fehér virág Facebookon kaptam Segítsük barátainkat, hogy meg... Facebookon kaptam Annuska bar... Varga János Veniam - Fontos sz... Facebookon kaptam Szép estét Irgalom és ítélet Facebookon kaptam Adakozás Németh László tollából Kerüld el az evangélium örömén... Facebookon kaptam Kövesd a cowboyt! Zsolnay Vilmos világhírű kera... Nagyi telefonál Facebookon kaptam Facebookon kaptam Jónás Tamás – Végtelen b... Png telefon Facebookon kaptam Lóhere Kerüld el az evangélium örömén... Kerüld el az evangélium örömén... Miért nem menti meg Jézus a jó... Facebookon kaptam Jó éjszakát Aki nem dolgozik, ne is egyék Makszim Gorkij gondolata Facebookon kaptam Kerüld el az evangélium örömén... Kellemes délutánt kívánok Png fotel Tavaszi kép Paul David Tripp Április 20 Bounty krémes Az a nap, amelyik nevetés nélk... Facebookon kaptam Nem méltó hozzád Ne kapaszkodj magasabbra, Szép álmokat! Png férfi Facebookon kaptam Cs Ildikótó... A másik dolog, Idő Facebookon kaptam Julian Brass gondolata s immár én is felragyogva, ért... A televizió nem a kultúrát kép... Leonardo da Vinci gondolata Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától Facebookon kaptam Szívem tiéd Hogyan lehet Jézust szenvedély... Akarat A kételkedés kezelése Facebookon kaptam Németh László tollából Áprily Lajos - Gyümölcsoltó Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Nem számIt Szabolcska Mihály – Ákác... Png virág Csak a fogyatkozás látható Facebookon kaptam Akik bántanak téged A Megváltó szolgálatában Facebookon kaptam Őrizkednünk kell... Ami embereknek lehetetlen, az... Sose bánj semmit Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Őrizkednünk kell... Egy hatékony szolga
|
|
|
|
művek megtekintéséhez, szabadság akarásának, kollektív emlékezést, emlékezés Keserü, ember fennmaradásának, jelenre ható, szabadságvágy ébrentartását, szabadság megőrzését, kollektív trauma, nemzetért cselekvő, művészetben című, művészi emlékezést, alkotó emlékezése, művészi emlékezet, résztvevő alkotók, művészek nagyobb, szabadság euforikus, békésen tüntető, 1956-os forradalom, idősebb művészeket, mély érzelmeket, mosonmagyaróvári lakosok, művészi emlékezés, művek megalkotásakor, művek nagyobb, megrendülés élményét, mosonmagyaróvári sortüzet, érzelmi azonosulást, spontaneitás formai, idetartozó művekben, képeken látható, történelmi eseményekre, művész távoli, emlékezés tárgyát, múlt ideális, 56-os eseményeket, egzakt megjelenítés, harmadik műcsoporta, művész archaikus, maga elvontságában, felelevenítése vagy, privát emlékezet, saját tapasztalat, lelkünket érinti, néző fantáziáját, örök emlékezés, emlékezést magát, hagyományos képzőművészeti, nyilvános képzőművészeti, zsűri bemutatásra, legjobbaknak járó, művészi megoldáson, tematikai újdonság, alkotásformájára, továbbörökítését, szemléletalakító, magasztosíthatom, mosonmagyaróvári, emlékezéstípusok, lemészárolásáról, feldolgozásának, kataklizmatikus, megtekintéséhez, belehelyezkedés, átérzékenyítése, újrafölidézésre, fennmaradásának, kinyilvánítását, dialektikájával, újrafelidézésre, képzőművészeti, tapasztalataik, megtorlásokról, applikációkkal, művészkönyvvel, megalkotásakor, kompozíciókhoz, egybevetésével, megfeleltetett, formahasználat, archetípusokat, felelevenítése, végiggondolják, szabadságukért, rekonstruálása, percepciónkba, feldolgozását, ébrentartását, elvontságában, képzettségűek, lemészárlását, elvesztésének, szabadságvágy, elválasztotta, aszimmetrikus, tevékenységet, tanulmányában, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
2731 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 562
- e Hét: 3730
- e Hónap: 8611
- e Év: 30664
|
|
|