|
2011-05-30 09:11:19, hétfő
|
|
|
1954 évben A Balaton "Pajtás" nevű Titanicja elsüllyed
2011.05.30. 07:16 Hír 24
........
Pajtás műszaki adatai:
.......
Gyártási éve: 1917 (Budapest)
Hossza: 27,15 méter
Szélessége: 5,2 méter
Balatonra kerülésének időpontja: 1946
Rekonstrukciók időpontja: 1956
A hajó későbbi neve: Siófok, Dömsöd
A Dunára kerülésének időpontja: 1959
Selejtezés időpontja: 1980
A magyar hajózás történetének legnagyobb tragédiája történt egy nyár napon, 1954. május 30-án. A helyszín a Balaton, az ok az emberi felelőtlenség.
A Pajtás névre keresztelt csavargőzös kishajót a Dunáról vezényelték a Balatonra 1946-ban, és később kibővítették befogadóképességét 150 főről 200 főre, mindenfajta műszaki felülvizsgálat nélkül. A személyzet a feljegyzések szerint értesítette a feletteseket a hajó bizonytalanságáról (a súlypont megemelkedésének lehetőségéről), de ők nem reagáltak érdemben.
A hajó délelőtt negyed 11-kor indult el Siófokról Tihanyba, Balatonfüreden keresztül. Füredig semmi nem történt, onnan 11 óra 30-kor indult tovább. 176 (vagy 178?) utas és 6 fős személyzet tartózkodott a fedélzeten - legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással, és figyelték az abban a percben a startpisztoly lövésére elindult vitorlásversenyt. A kikötőből a Tagore sétány felé indult el a hajó, és először balra, majd jobbra billent. Heisz Pál kapitány el akarta fordítani a kormányt, hogy megállítsa a borulást, de nem sikerült: a hajó a bal oldalára dőlt, és süllyedni kezdett, miközben kitört a pánik. A gőzhűtő, Vámosi Gyula, aki kabinjában ragadt, halála előtt nem sokkal még kiengedte a kazánból a gőzt, hogy a hajó ne robbanjon fel.
.........
.......
A baleset következtében 23 ember (22 utas és a fűtő) vesztette életét és több mint 50 ember megsérült, annak ellenére, hogy a közelben zajló vitorlásverseny résztvevői gyorsan megkezdték a mentést. A tragédia súlyát a korabeli politikai vezetés megpróbálta enyhíteni, a Szabad Nép című lapban jelent meg egyetlen hír, 12 halottról beszámolva - Rákosi Mátyás pedig hírzárlatot rendelt el.
A katasztrófára a balatonfüredi Tagore-sétányon szobor emlékeztet. A hajót később kiemelték, és a rekonstrukció után még szolgálatba is állt.
...... .....
...... .......
Pajtás csavargőzös története
Az akkor II. számú dunai csavargőzös névre hallgató, 120 LE-s gőzgéppel készült hajó, 1946-ban került a Dunáról a Balatonra.
- A hajó a jelentős háborús károk után Siófokon épült újjá, és így nézett ki 1954-es balesetéig...
...... ......
- - 1953-ban a Füredi hajógyár és a Tihanyi kikötő vonalában a, Ciprián forrás közelében lévő kőpadon leütötte a hajócsavarját és elgörbült a hajó kormánya is.
- 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor a Pajtás gőzhajó a füredi mólót elhagyva bal oldalára dőlt. Ez az esemény Magyarország eddigi legnagyobb vízi tömegszerencsétlenségét jelentette. A balesetben 23-an haltak meg és több mint ötvenen szenvedtek sérüléseket...
.....
Tragédiáról képek, KLIKK a linkre Link
- A tragédiához hozzá tartozik, hogy a Dunáról a Balatonra ideiglenesen áthelyezett hajót átépítették, és az engedélyezett utasbefogadó képességét 150-ről 200 főre emelték fel úgy, hogy nem végeztek rajta állékonysági vizsgálatot. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a "szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit... Végezetül meg kell jegyezni, hogy a tragédiáról összesen egy rövid hírben számoltak be akkoriban - a Szabad Nép hasábjain - ott is jelentősen elferdítve a valóságot 12 áldozatot, és néhány könnyebb sérülést említve. A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, ezért különösen fontos, hogy most, az 50. évfordulón megemlékezzünk róla.
Ezúton szeretnék köszönetet mondani Simonné Zákonyi Tündének, a Nők a Balatonért Egyesület elnökasszonyának, a segítségéért és a képanyag felhasználásának lehetőségéért.
/forrás: hajokanno.hu - pajtastrg/
Az 1954. május 30-i füredi balesete után, 1956-ban teljesen átépítették. 170 lóerős Diesel motort kapott és mint kétcsavaros motoroshajó állt ismét szolgálatba Siófok néven. Itt már az 1956-os átépítése után, Siófok néven befut a fonyódi kikötőbe.
1959-ben Dömsödként visszakerült a Dunára, majd 1980-ben kiselejtezték.
|
|
|
0 komment
, kategória: Balatonról |
|
Címkék: megemelkedésének, vitorlásversenyt, elnökasszonyának, felhasználásának, vitorlásverseny, rekonstrukciók, balatonfüreden, felülvizsgálat, megemlékezzünk, katasztrófára, startpisztoly, lehetőségéért, következtében, lehetőségéről, engedélyezett, balatonfüredi, felelőtlenség, rekonstrukció, hajócsavarját, kiselejtezték, történetének, hajókázással, magyarország, valószínűleg, feletteseket, segítségéért, ideiglenesen, utasbefogadó, visszakerült, állékonysági, tartózkodott, kibővítették, feljegyzések, szolgálatba, csavargőzös, személyzete, hajó későbbi, magyar hajózás, nyár napon, emberi felelőtlenség, feljegyzések szerint, súlypont megemelkedésének, hajó délelőtt, fedélzeten –, gyereknapot ünnepelték, startpisztoly lövésére, baleset következtében, közelben zajló, tragédia súlyát, korabeli politikai, balatonfüredi Tagore-sétányon, hajót később, Balaton Titanicja, Siófokról Tihanyba, Heisz Pál, Vámosi Gyula, Szabad Nép, Rákosi Mátyás, Simonné Zákonyi Tündének, Balatonért Egyesület,
|
|
|
|
hajó későbbi, magyar hajózás, nyár napon, emberi felelőtlenség, feljegyzések szerint, súlypont megemelkedésének, hajó délelőtt, fedélzeten –, gyereknapot ünnepelték, startpisztoly lövésére, baleset következtében, közelben zajló, tragédia súlyát, korabeli politikai, balatonfüredi Tagore-sétányon, hajót később, rekonstrukció után, jelentős háborús, hajó kormánya, füredi mólót, esemény Magyarország, balesetben 23-an, tragédiához hozzá, engedélyezett utasbefogadó, átalakítás után, veszélyes labilitását, illetékesek valószínűleg, tragédiáról összesen, rövid hírben, képanyag felhasználásának, 1956-os átépítése, fonyódi kikötőbe, megemelkedésének, vitorlásversenyt, elnökasszonyának, felhasználásának, vitorlásverseny, rekonstrukciók, balatonfüreden, felülvizsgálat, megemlékezzünk, katasztrófára, startpisztoly, lehetőségéért, következtében, lehetőségéről, engedélyezett, balatonfüredi, felelőtlenség, rekonstrukció, hajócsavarját, kiselejtezték, történetének, hajókázással, magyarország, valószínűleg, feletteseket, segítségéért, ideiglenesen, utasbefogadó, visszakerült, állékonysági, tartózkodott, kibővítették, feljegyzések, szolgálatba, csavargőzös, személyzete, áthelyezett, motoroshajó, értesítette, tragédiáról, átépítették, vezényelték, illetékesek, kerülésének, gyereknapot, sérüléseket, hírzárlatot, vizsgálatot, mindenfajta, labilitását, megpróbálta, kétcsavaros, tragédiához, személyzet, megállítsa, átalakítás, jelentette, legnagyobb, balesetéig, fedélzeten, ünnepelték, jelentősen, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
47466 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 7175
- e Hét: 42161
- e Hónap: 75315
- e Év: 309062
|
|
|