|
2016-06-29 16:59:43, szerda
|
|
|
Miért szeretik az emberek Jézust, és miért nem szeretik az egyházat
A fiatalabb és az idősebb testvérek ma is körülvesznek bennünket, a családban éppúgy, mint a társadalomban. A családban többnyire az elsőszülött szokott lenni a szülők támasza, a felelősségteljes utód, aki igyekszik megfelelni az elődök normáinak. A kisebb gyerek pedig többnyire a lázadó, a szabad szellem, aki kortársai elismerésére és közösségére vágyik. A nagyobbik testvér felnő, állásba megy, anyu és apu közelében telepszik le - a fiatalabb testvér meg inkább a nagyvárosok trendi és pezsgő negyedeit választja.
Ezekről a természetes vérmérsékleti különbségekről csak nemrég kezdtünk el többet gondolkodni. A 19. század első felében az iparosodás nyomán új középosztály jött létre, a polgárság, amely szigorú munkamorállal és szigorú erkölcsiséggel vetette meg identitásának alapjait. A polgáriasult rétegnek tulajdonított képmutatásra és merevségre válaszul létrejöttek a művészközösségek, ilyen volt Henri Mulger köre az 1840-es évek Párizsában vagy a Bloomsbury-csoport Londonban, majd a Greenwich Village beatköltői, illetve ilyenek a mai indie-rock irányzatok. A bohémek a konvenciókkal szemben a szabadságot, a személyes autonómiát hangsúlyozzák.
A modern társadalom kulturális csatározásaiban újra és újra ez a temperamentumbeli különbségből fakadó feszültség kerül a felszínre. Egyre több ember tartja magát manapság vallástalannak vagy éppen vallásellenesnek. Úgy gondolják, hogy a morális kérdések általában rendkívül összetettek, és gyanakvással szemlélik azokat a személyeket és intézményeket, amelyek magukhoz kívánják ragadni mások életének erkölcsi irányítását. E szekularizált szellemiség ellenére (vagy éppen pontosan emiatt) a konzervatív vallási mozgalmak is megerősödtek. Riadót fújnak az "erkölcsi relativizmus előretörése" miatt, és készülnek "a kultúra visszahódítására" - eközben pedig épp olyan sötét alaknak látják a fiatalabb testvért, mint maguk az egykori farizeusok.
És kinek az oldalán áll Jézus? A Gyűrűk Urában, mikor a hobbitok megkérdezik a vén Szilszakállt, kinek az oldalán áll, azt mondja, nem tud oldalakról. Jézus válasza - e történet alapján - hasonló ehhez. Ő nem áll sem a vallástalanok, sem a vallásosak oldalán; de rámutat, hogy a vallásos moralizálás különösen pusztító lelki állapot.
Ma ez szinte elképzelhetetlen, de a keresztyénséget kezdeti megjelenésekor nem tekintették vallásnak. Maga volt a nem vallás. Képzeljük csak el, amint a korai keresztyéneket a hitükről faggatják a szomszédaik! Például azt kérdezik tőlük: "Hol a templomotok?" Erre a keresztyének azt válaszolják, hogy nekik olyan nincs. "De ez hogyan lehetséges? És akkor hol végzik a szolgálatot a papjaitok?" Erre azt mondják a keresztyének, hogy papjaik sincsenek. "De...- kapkodják a levegőt a szomszédok - hát hol végzitek az áldozatot, amivel isteneiteknek kedveskedtek?" Erre a keresztyének azt felelik, hgoy már nem mutatnak be áldozatot. Jézus a szentély, akiben beteljesednek a szentélyek, a pap, akiben beteljesedik a papság, és az áldozat, aki beteljesíti az áldozatot.
Ilyesmiről akkoriban senki se hallott. Ezért aztán a rómaiak ateistáknak hívták a keresztyéneket, mert a spiritualitás keresztyén felfogása olyan egyedi volt, hogy semmilyen más vallással nem lehetett összefüggésbe hozni. Ez a példázat pedig arról szól, miért volt igazuk, amikor ateistáknak nevezték őket. Kulturális csatározásaink közepette vegyük már észre ennek a meglátásnak a nekünk címzett üzenetét, élét! Társadalmunkban a többség számára a keresztyénség éppenhogy a vallást jelenti és a morális előírásokat. Mai alternatívája - más világvallások mellett - a szekuláris pluralizmus. De kezdetben ez nem így volt. A keresztyénség akkor "harmadik útnak" számított, valami egészen másnak.
A fontos mozzanat itt tehát az, hogy Jézus vérig sértette a vallásosokat, de akiket elriasztott a vallásos és erkölcsi buzgólkodás, azokat vonzotta és kíváncsivá tette. Ezt a Jézus életéről szóló újszövetségi beszámolókban mindvégig nyomon követhetjük. Akárhányszor Jézus egy vallásos és egy szexualitása miatt kitaszított emberrel találkozik (mint Lukács 7-ben), vagy egy vallásos és egy származása miatt kitaszított emberrel (mint János 3-4-ben), vagy pedig egy vallásos és egy politikai álláspontja miatt kitaszított emberrel (mint Lukács 19-ben), mindig az utóbbi kerül vele szoros kapcsolatba, nem pedig az előbbi, az "idősebb testvér". Jézus a tiszteletreméltó vallási vezetőknek azt mondja: "A vámszedők és a parázna nők megelőznek titeket az Isten országában" (Máté 21,31).
A vallástalanokat mindig vonzotta Jézus tanítása, és a kor bibliás-vallásos embereit pedig sértette. Mai egyházainknak általában nincs ilyen hatása. Nem vonzzák magukhoz azokat a kívülállókat, akiket Jézus saját közelébe tudott vonni - még a leghaladóbb gyülekezeteink sem. A konzervatív, moralizáló, karót nyelt emberek számára vonzó az egyház. A szabadosak és a szabadszelleműek, a társadalom peremére szorultak és a megtörtek messziről elkerülik templomainkat. Ez csak egyet jelenthet. Ha lelkészeink prédikálása és egyháztagjaink jelenléte nincs olyan hatással az emberekre, mint valaha Jézus maga, akkor nem is állíthatjuk magunkról, hogy a jézusi üzenet hirdetői vagyunk. Ha egyházainkat nem kedvelik a fiatalabb testvérek, az azt jelenti, hogy sokkal több idősebb fiú tölti meg őket, mint gondolnánk. (folytatjuk)
Timothy Keller |
|
|
0 komment
, kategória: A tékozló Isten... |
|
Címkék: felelősségteljes, szabadszelleműek, visszahódítására, vallásellenesnek, elképzelhetetlen, művészközösségek, tiszteletreméltó, csatározásaiban, társadalmunkban, keresztyénséget, vallástalanokat, gyülekezeteink, különbségekről, erkölcsiséggel, megjelenésekor, keresztyéneket, egyháztagjaink, vallástalannak, csatározásaink, vérmérsékleti, hangsúlyozzák, vallástalanok, összefüggésbe, beszámolókban, spiritualitás, világvallások, szekularizált, keresztyénség, munkamorállal, alternatívája, beteljesednek, egyházainknak, identitásának, isteneiteknek, társadalomban, konvenciókkal, emberek Jézust, idősebb testvérek, családban éppúgy, családban többnyire, elsőszülött szokott, szülők támasza, felelősségteljes utód, elődök normáinak, kisebb gyerek, szabad szellem, nagyobbik testvér, fiatalabb testvér, nagyvárosok trendi, természetes vérmérsékleti, iparosodás nyomán, polgáriasult rétegnek, Henri Mulger, Bloomsbury-csoport Londonban, Greenwich Village, Gyűrűk Urában, Akárhányszor Jézus, Timothy Keller,
|
|
|
|
emberek Jézust, idősebb testvérek, családban éppúgy, családban többnyire, elsőszülött szokott, szülők támasza, felelősségteljes utód, elődök normáinak, kisebb gyerek, szabad szellem, nagyobbik testvér, fiatalabb testvér, nagyvárosok trendi, természetes vérmérsékleti, iparosodás nyomán, polgáriasult rétegnek, 1840-es évek, konvenciókkal szemben, személyes autonómiát, modern társadalom, temperamentumbeli különbségből, morális kérdések, konzervatív vallási, kultúra visszahódítására, fiatalabb testvért, egykori farizeusok, hobbitok megkérdezik, vallásosak oldalán, vallásos moralizálás, keresztyénséget kezdeti, korai keresztyéneket, hitükről faggatják, rómaiak ateistáknak, spiritualitás keresztyén, példázat pedig, nekünk címzett, többség számára, keresztyénség éppenhogy, vallást jelenti, morális előírásokat, szekuláris pluralizmus, keresztyénség akkor, fontos mozzanat, szexualitása miatt, származása miatt, politikai álláspontja, utóbbi kerül, tiszteletreméltó vallási, vallástalanokat mindig, leghaladóbb gyülekezeteink, társadalom peremére, megtörtek messziről, jézusi üzenet, fiatalabb testvérek, felelősségteljes, szabadszelleműek, visszahódítására, vallásellenesnek, elképzelhetetlen, művészközösségek, tiszteletreméltó, csatározásaiban, társadalmunkban, keresztyénséget, vallástalanokat, gyülekezeteink, különbségekről, erkölcsiséggel, megjelenésekor, keresztyéneket, egyháztagjaink, vallástalannak, csatározásaink, vérmérsékleti, hangsúlyozzák, vallástalanok, összefüggésbe, beszámolókban, spiritualitás, világvallások, szekularizált, keresztyénség, munkamorállal, alternatívája, beteljesednek, egyházainknak, identitásának, isteneiteknek, társadalomban, konvenciókkal, intézményeket, templomainkat, tulajdonított, gyanakvással, keresztyének, újszövetségi, vallásosokat, elismerésére, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
1 db bejegyzés |
e hónap: |
111 db bejegyzés |
e év: |
373 db bejegyzés |
Összes: |
35938 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 9587
- e Hét: 32231
- e Hónap: 61543
- e Év: 249345
|
|
|