Belépés
menusgabor.blog.xfree.hu
"A világ pocsolya, igyekezzünk megmaradni a magaslatokon." / Honoré de Balzac / Menus Gábor
1940.08.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 2 
Október az OMNYE-nél
  2014-11-13 22:15:23, csütörtök
 
 




OKTÓBER AZ OMNYE-NÉL
2014-11-11


Az október különösen sok programot jelentett az Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesületénél.
A hónap elején hat tagtársunk és a kézműves szakkör tagjai is kiállították az alkotásaikat a Barátság Kulturális Központ által szervezett Nyugdíjasok Hete alkalmából.

A havi klubnapunk bevezetéseként megkoszorúztuk dr.Hága László emléktábláját a róla elnevezett utcában, majd szemtanúk emlékeztek az 1968. október 16.-i tragikus eseményre. Az AV-2 üzemben történt robbanásban tizenhat munkatársunk megsérült, közülük nyolcan: Halász László,dr. Hága László, Márki János, Mészáros Sándor, Molnár Ferenc, Pozsonyi János, Tanu Jenőné és Vörösmarty Lajos belehaltak égési sérüléseikbe.

Az emlékezők között volt dr. Simon Pál, a DKV akkori igazgatója, aki kiemelte a tragédia utáni összefogás és emberi szolidaritás szerepét. Dr. Katona János volt üzemvezető videóinterjújában tényszerűen ismertette a negyvenhat évvel ezelőtt történteket. Ő is azt hangsúlyozta, hogy a munkatársak és vezetők támogatása kellett a tragédia feldolgozásához és a munka folytatásához. A megszólaló egykori üzemi dolgozók ennyi év elteltével is időnként a könnyeikkel küzdöttek, amikor felidézték a szörnyű emlékeket, és az elvesztett kollégáikat.

A megható, de egyben felemelő emlékezés után előadást hallhattunk a Dunai Finomító és a Dunamenti Erőmű főállású üzemi tűzoltóságának, a FER Tűzvédelmi Egyesülésnek a létrehozásáról. Gombor István, a tűzoltóság első igazgatója bemutatta a százhalombattai állami tűzoltóság történetét az 1963-as megalakulástól az 1990-es évek elejéig. Előadása további részében beavatta a hallgatóságot azokba az újszerű feladatokba, amelyeket akkor hazai példa és előzmények nélkül meg kellett oldani. Ezek közé tartozott az új iparágra szabott tűzoltási taktika kidolgozása, a személyzet speciális felkészítése és a korszerű járművek, technikai eszközök beszerzése.

Pogány Gyula a MOL Feldolgozási és Kereskedelmi Ágazat tűzvédelemért felelős akkori vezetője ismertette azokat a dilemmákat, jogi, szervezeti és szakmai hátteret, amelyek a Finomító és az Erőmű akkori vezetőit foglalkoztatták, és végül a közös üzemi tűzoltóság megalakítására késztették.

Pimper László a FER Tűzoltóság jelenlegi vezetője pedig arról tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az általa irányított szervezet mára az ország egész területén ellátja a MOL Csoport tűzvédelmét Százhalombattától Tiszaújvárosig, Algyőtől Zalaegerszegig. A tűzoltáson, a műszaki és személyi mentésen kívül sokoldalú szolgáltatásokat nyújtanak a tulajdonosnak, mint például a tűzoltó készülékek és tűzivízforrások ellenőrzése és karbantartása.

Október utolsó napján tagságunk a Dunai Finomító Színháztermében találkozott volt cégünk vezető szakembereivel a már hagyományos MOL-OMNYE Műszaki Nap alkalmából. Egyúttal ezen a napon került sor az éves közgyűlésünkre is.

Sziva Miklós MOL Üzemeltetés vezető megnyitójában elmondta, hogy büszkék az elődeikre, ezért is tartja fontosnak az OMNYE létrejöttét és működését. Hangsúlyozta, hogy 2007 óta nem épült új üzem a finomítóban, ehelyett a hatékonyság és a biztonság növelése került a munkájuk középpontjába. Ez a gondolat ezután végigvonult valamennyi további előadáson.

Tóth László a technológiai folyamatfejlesztés vezetője ismertette a finomító fejlesztéseinek történetét a Katalitikus Krakk üzemtől kezdve napjainkig. A beruházások eredményeképpen a profit és a fehéráru (benzin, gázolaj) hozam jelentősen megnőtt. Lecsökkent a termékek kéntartalma, ezáltal csökkent a környezetszennyezés. A 2008-ban bekövetkezett világgazdasági válság és a kőolajpiaci változások a MOL Rt-t is válaszút elé állították. A működőképesség, a pénzügyi likviditás megőrzése került középpontba, leállítottak folyamatban levő beruházásokat és az új projektekkel szemben szigorúbb szabályokat alkalmaztak. Hasonló tendenciák jellemzik egész Európa olajiparát, amelyben stagnálás van. A piaci növekedés, a finomító építés áttevődött Észak-Amerikára és Ázsiára.

Kontinensünkön a korábbi száz finomítóból tizenötöt már bezártak, és ez a tendencia folytatódik. A MOL legfőbb célja ebben a helyzetben a termék-előállítási költségek csökkentése és a termékstruktúra átalakítása a nagyobb gázolaj termelés irányába. Ugyanakkor a fejlesztések hét éve tartó hiánya tovább nem tartható, új technológiákra, üzemi kapacitásnövelésekre van szükség.

Szirmai László a MOL Magyarország Minőségellenőrzési vezetője nagy érdeklődést kiváltó előadásában bemutatta, hogy az elmúlt években mekkorát változott a hagyományos minőségellenőrzés szerepe a társaságnál. A napi laboratóriumi elemzések elvégzése mellett trendeket, folyamatokat értékelnek, megállapításaikat visszacsatolják a tervezés, termékfejlesztés, a technológiai üzemvitel folyamataiba. Előtérbe került a nagyszámú mérési eredményt feldolgozó, rendszerező munka, amellyel támogatják a termelés, a logisztika, a kereskedelem működését. Példaként elhangzott, hogy a finomítónál 2008 és 2014 között tíz százalékkal nőtt a fehéráruk kihozatala, a tárolótelepeken pedig az évenkénti minőségi hibák száma 74-ről 14-re csökkent.

A nap utolsó szakmai előadásában a desztillációs üzemi blokk fiatal vezető munkatársai ismertették a 2013-tól bevezetett új működési modellt. Ennek lényege, hogy az üzemek irányítását egy termelési, technológiai és karbantartási vezetőből álló háromfős team végzi. Ez a munkacsoport szoros együttműködésben, nagy önállóságot élvezve dolgozik. Szoros napi kapcsolatot tartanak, a felmerülő problémák megoldásában munkájukat más szakterületek felelősei (mint például az EBK) támogatják. Az üzemekkel kapcsolatos minden adatot nyilvántartanak, feldolgoznak és azokról havonta részletes beszámolót készítenek a finomító magasabb vezetőiből álló munkacsoportnak.

A szakmai nap nagyon hasznos volt nekünk, egykori MOL-osoknak, hiszen olyan fejlődést tapasztaltunk, amelyet annak idején el se tudtunk volna képzelni. Megnyugtató volt számunkra a fiatal szakemberek, utódaink felkészültsége, az, hogy láthatóan "jó kezekben van" a finomító mai működtetése.

Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesülete


Október az OMNYE-nél

Link



Retro juniális júliusban - Csónakház

Link
















 
 
0 komment , kategória:  OMNYE  
Túrák Európa tetején
  2014-11-13 20:15:22, csütörtök
 
 




TÚRÁK EURÓPA TETEJÉN


Svájc középső részén emelkednek a Berni-Alpok vonulatai. A táj rendkívül változatos, a hatalmas hegyeket szűk, mély völgyek szabdalják, láthatunk havas hegycsúcsokat, hatalmas vízeséseket. Az ország déli határán emelkedő, örök hóval borított négyezres hegycsúcsok semmihez sem hasonlító látványa, a híres, piramis alakú Matterhornnal mind-mind az alpesi ország összetéveszthetetlen jelképei.


Krimi a Berni-Alpokban





Svájc egész évben várja az aktív kikapcsolódás híveit - télen a síelőket, nyáron a gyalogtúrák és a színpompás tájak kedvelőit.Elsőként az Aare folyó szűk szurdokába látogatunk el. A közel másfél kilométer hosszúságú, 4-5 méter széles és 100 méter mély szurdok alján a teljesen függőleges sziklafalak között rohan az Aare vize. A kirándulók a sziklafalra erősített pallókon haladhatnak végig. A térség irodalmi vonatkozása, hogy a közeli Reichenbach-vízesésnél lelte halálát Sherlock Holmes, a Moriarty professzorral vívott élet-halál harcban.


Lauterbrunnental





A Brienzi- és a Thuni-tavaktól délre húzódik a híres Lauterbrunnental gleccservölgy. E völgy a jégkorszak egymás után következő szakaszaiban keletkezett kettős völgyek iskolapéldája: az idősebb, 1-2 km széles völgytalpba a későbbi eljegesedés gleccsere egy újabb, mély völgyet vájt bele. A mélyvölgy két oldalán a 4-500 méteres meredek sziklafalak pereméről a patakok lélegzetelállító vízesésekkel zúdulnak a mélybe. A Lauterbrunnental különleges nevezetessége a Trümmelbach-vízesés, ahol a víz nem a szikla pereméről zúdul le, hanem annak belsejében tört utat magának - az idősebb felső völgyből érkező víz és annak hordalékai egy több emelet magasságú, spirális üreget alakítottak ki a szikla belsejében.


Túra a fénylő fennsíkon





A Lauterbrunnental északi végén elhelyezkedő Widerswil településen fogaskerekűre szállunk. A vasút több mint kilencven éves, ám ragyogó állapotban levő, tiszta kocsijában ülve kényelmesen jutunk fel a Fénylő Fennsíkra. A fogaskerekű végállomása mellett található az Alpesi kert, ahol többszáz fajta kedves havasi virág bontja apró szirmait. Szemben a Jungfrau-régió hófödte négyezres csúcsai: az Eiger (Ördög), Mönch (Szerzetes) és a Jungfrau (Szűz). A nagy hegyek világa igen becsapós: úgy tűnik, mintha a hegyek csupán karnyújtásnyira lennének, de ha a turistatérképen megnézzük, azt látjuk, hogy ami az előbb oly közelinek tűnt, az valójában 25-30 kilométerre, vagy még messzebb van tőlünk...





A hatalmas hegyek valóban tiszteletet parancsolnak. Az Alpok hangulatát igazából nem a fogaskerekűn ülve, hanem egy gyalogtúrán érezhetjük át, ezért az Alpesi kert megtekintése után induljunk el egy hosszabb túrára a környéken! A túra első szakasza egy hegygerinc éles peremén vezet, tőlünk jobbra gleccser által kimélyített völgy húzódik, balra pedig a Thuni és a Brienzi-tavak türkizkék foltjai terülnek el. A gerinc-túra után havasi réteken és kopár sziklákon folytatódik az út. A hatalmas hegyek a fennsíkon legelésző tehenek kolompolását visszhangozzák. Itt már igen közeli a hóhatár. Az egyik szikla lapos tetején hátizsákból elfogyasztott szerény ,,ebéd" után jól esik az éppen olvadó hó valóban jéghideg vizéből kortyolni néhányat.


Az Aletsch-gleccsernél





Az Alpok természeti csodája, az Aletsch-gleccser. Hogy megpillanthassuk a kontinens leghosszabb jégfolyamát, a Rhône völgyétől északra emelkedő hegyvonulat gerincére kell följutnunk. Erre több lehetőség is kínálkozik, mi a legkényelmesebbet választjuk, a felvonót. Az 50 személyes (!) kabin néhány perc alatt repíti a kirándulókat az 1950 méteres magasságban elterülő Bettmeralp településre. Innen egy másik, kisebb felvonóval juthatunk újabb pár száz méteres szintkülönbség leküzdésével a hegygerincre. A kabinból kiszállva, néhány lépés megtétele után feltárul előttünk a természet hatalmas színpada, az Aletsch-gleccser havas hegyek közül előgördülő óriási fehér ,,szőnyegével".





A remekül megépített és kitáblázott útvonalakon sokan indulnak innen akár 20-25 kilométeres túrára. Az egyik legkedveltebb útvonal közvetlenül a gleccsser széléhez vezet. Eleinte teljesen kopár sziklákon haladunk, majd ahogy ereszkedünk lefelé, fokozatosan jelenik meg a növényzet. A havasi réten rengeteg apró színes virág nyílik, a mélyedésekben összegyűlő víz apró tavacskákat alkot. Kedves szokás errefelé a kőpiramis-építés, a túrázók az utak mentén itt úgy hagynak nyomot maguk után, hogy egy követ tesznek a piramis tetejére - találkozhatunk embermagasságú építményekkel is. A gleccser pereméhez közeledve egyre hűvösebb a levegő, hallani a lassan lefelé csúszó irdatlan jégtömeg morajlását, az itt-ott letöredező jégdarabok reccsenését.


A Rhône völgyében





Az ország közepén húzódó Alpok vonulataitól északra és délre fekvő területek között a közlekedés csak a szűk és kanyargós keresztirányú völgyeken és a hegyláncok alacsonyabb részein, a hágókon keresztül valósulhat meg. Az egyik legjelentősebb itteni átjáró a Simplon-hágó, amely Olaszország felé biztosítja az összeköttetést. A fontos átjárók kapuinál igen korán települések jöttek létre, fő bevételi forrásuk évszázadokon keresztül a vámszedés volt. Különösen igaz ez a Simplon-hágó északi végénél fekvő Brig városára. Híressége a XVII. században itt élt Kaspar Stockalper, aki annak idején a hágó teljes kereskedelmét a kezében tartotta. Palotája az egyik legszebb svájci barokk alkotás.


A Matterhorn közelében





A Rhône völgyét elhagyva, déli irányban folytatjuk utunkat, a Matter-völgyben. Az úti cél Zermatt, az egyik legismertebb alpesi település. Az üdülőfalu egy üdén zöld völgykatlanban húzódik meg, a völgy meredek oldala egyelőre spanyolfalként rejti előlünk a hegyóriásokat. Egyedül a Matterhorn ebből az irányból oroszlánra emlékeztető piramisa magasodik elénk. Zermatt az ,,igazi" alpesi túrák kiindulópontja, tele szállodákkal, vendégfogadókkal - minden eredeti alpesi stílusban, még a modern gyorsétterem-lánc tagja is. Itt a természet áll a középpontban és ez abban is megmutatkozik, hogy a faluba autóval nem szabad behajtani, az utcákon csak elektromos meghajtású járművekkel, vagy lovaskocsival lehet közlekedni.


Csend és tündöklő fehérség





A rendezett, barátságos hangulatú településre minden szépsége ellenére senkit sem az utcákon való csatangolás iránti vágy húz, hanem a közeli, örökké hóval borított négyezres hegycsúcsok világa. Tehát irány a fogaskerekű végállomása, induljunk el 3100 méter fölé, a Gornergratra! A vonat eleinte fenyőerdőben halad, majd fokozatosan ritkul az erdő, a törpefenyőket a havasi rét, majd a helyenként hófoltokkal borított kopár sziklavilág váltja fel. A háttérben pedig körös-körül a hihetetlen tömegű, varázslatos látványt nyújtó hegyek havas-csipkés gerincei emelkednek, közöttük a tájat uraló Matterhornnal. A piros szerelvény háromnegyed óra alatt kapaszkodik fel a 3135 méter magasan levő végállomásig. Természetesen lehetőség van az út egy vagy több szakaszát gyalogosan is megtenni. A jól kiépített túraútvonalakon elérhető a Gornergrat, de akár a gleccserig is elgyalogolhatunk, és egy igazi gleccserasztalról - a jég tetején található kőtömbről - fogyaszhatjuk el uzsonnánkat.


Fenn a csúcson





Fent, a Gornergrat gerincén szálló és étterem várja a turistákat, teraszáról lélegzetelállító panoráma tárul elénk. 18 négyezres csúcs, óriási hófehér gleccserek, hűvös levegő, szikrázó napsütés.

A totális csendet csak a távolban elszabaduló jégtömbök puffanása töri meg időnként. A látvánnyal nem lehet betelni. Itt valóban érezhetjük, hogy a természetnél nincs csodálatosabb: egyszeri és megismételhetetlen, semmihez sem hasonlítható; mindannyiunk kincse, nem uralkodhatunk rajta, vigyáznunk kell rá! Aki járt már itt, biztosan tudja, hogy ezt a hangulatot szavakkal nem lehet elmondani - aki még nem, annak őszintén ajánlom, minél előbb pótolja e mulasztást!

F.
Link








Switzerland

Link



Switzerland

Link



Glacier Express: St. Moritz to Zermatt

Link



SVÁJCI ALPOKBAN FOGASKEREKŰ VASÚTTAL

Link



Szent Gallen

Link



Utazás az Alpokban (Pánsip)

Link



Svájc és Olaszország bűvöletében

Link















 
 
0 komment , kategória:  Világjárók  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 2 
2014.10 2014. November 2014.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 24 db bejegyzés
e év: 308 db bejegyzés
Összes: 4845 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4068
  • e Hét: 18163
  • e Hónap: 57984
  • e Év: 235859
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.