2013-05-22 20:28:59, szerda
|
|
|
ByeAlex GYŐZÖTT
Már a névválasztását sem értettük, amikor meg A Dal válogatóján a maga valóságában is szembesültünk vele, nem mondhatnám, hogy javult volna a róla alkotott kép.
Erdei manóra emlékeztető külsejével, hajléktalanéra hajazó sapkájával, divatosnak nem mondható SZTK-keretes szemüvegével nem tűnt igazán sztáralkatnak.
És ByeAlex dala sem olyan volt, mint amire számítani lehetett. Csillogásra készültünk, látványos külsőségekre, mert itt mindenki fesztiválnótával indult. Ami amúgy érthető, az Eurovízió - merthogy erről van szó - már régen nem a dalokról szól. Még csak nem is az előadókról, leginkább az országokról meg arról, hogy készüljön egy sokak által nézett show. Az emberek - és a hirdetők - szeretik az ilyesmit.
ByeAlex és a dala igazolta azt, amit már az első pillanatban sejtettünk. Hogy a Kedvesem című dal előadója nem olyan, mint a többiek. Kilóg a sorból, nem is próbált igazodni soha, nem akart egy lenni a sok énekes közül. Antisztár a javából, és a dala is antidal. Semmitmondó, bugyuta szöveg, épp olyan, mint az élet: sekélyes és mély egyszerre.
Meg is osztotta az országot rendesen. Amiben persze nincs semmi meglepő, mi, magyarok bármikor képesek vagyunk egymásnak esni, legyen az fontos, vagy lényegtelen ügy, miért épp ByeAlex ne osztotta volna meg a közvéleményt. Különösen, hogy sokak meglepetésére kiderült: a Kedvesem képviseli Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon. Nem csoda, hogy a hazai zenei világ kiakadt: a legtöbben éveken át gyűrték az ipart, becsülettel szállították a slágereket, és akkor jön ez a könyvelőnek öltözött filozófus, a hülye sapkájával, a szánalmas szemüvegével, ércesnek nem mondható énekhangjával, egy butuska dallal, amely nem szól semmiről, csak arról, hogy milyen jó neki, mert van egy kedvese, aki bárhol is jár, az még annál is jobb.
Én magam jól szórakoztam az egészen, mert biztos voltam benne - és az vagyok ma is -, hogy ByeAlex és alkotótársai nem gondolták komolyan ezt a nótát. Talán egy átmulatott, alkoholos italokkal súlyosbított éjszakán jutott eszükbe, hogy ökörködjenek egy kicsit. Néhány üveg bor, négy-öt sör elfogyasztása után íródott a dal és a szöveg, hogy aztán másnap, már kijózanodva, hideg és tiszta aggyal, tökéletesítsék a rosszat.
Mert a Kedvesem című dal - talán maga az előadó sem tiltakozna ez ellen - olyan rossz, hogy az már jó. Nincs ebben ellentmondás, vagy ha igen, akkor az csak látszólagos: Európa vevő lett ByeAlex dalára, mert nem a látványos külsőségeket, a szép dallamot, a szokványos szöveget, hanem a bátorságot jutalmazták.
ByeAlex tizedik lett, és ezzel győzött. Bebizonyította ugyanis, hogy nem kell beállni a fősodorba. Elég, ha tesszük a dolgunkat, fityiszt mutatunk a megszokásnak, görbe tükröt tárunk a világ elé. Akinek van füle hozzá, kihallhatta ByeAlex és a Kedvesem üzenetét: azt, hogy nem kell mindent komolyan venni, és tudni kell, hogy mi az, ami vicc, és mi az, ami komoly.
Nem túl mély gondolat, valljuk be. De hol van az megírva, hogy mindig mélyenszántónak, szépnek, vagy éppen tökéletesnek kell lenni?
Földes S. P.
ByeAlex Kedvesem
Link
Ua: Eurovíziós Dalfesztivál - Döntő
Link
Kedvesem (cover rus. ver.)
Link
ByeAlex, aki minden idők legjobb harmadik magyar eredményével a tizedik lett
Emmelie de Forest, a nyertes dán lány
|
|
|
0 komment
, kategória: Zene, zene, zene... |
|
|
|