Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Mit várunk a magyar felsőoktatástól?
  2015-04-30 08:06:52, csütörtök
 
  Mit várunk a magyar felsőoktatástól?

2015.04.29. 21:45




Akarjuk-e azt, hogy a magyar felsőoktatás hasonló szerepet töltsön be Magyarországon, mint a brit felsőoktatás Nagy-Britanniában, a svájci felsőoktatás Svájcban, vagy a német felsőoktatás Németországban?

Ha erre a kérdésre valaki nemmel válaszol, akkor azt, tekintettel a felzárkózásról, konvergenciáról szóló generális mantrákra, illik megindokolnia. Akkor is, ha az illető Magyarország miniszterelnöke. Tisztáznunk kell azt, hogy mit várunk el a magyar felsőoktatástól, sőt még azt is végig kell gondolnunk, hogy mit értünk felsőoktatás alatt. Ebben a posztban abból az alapfeltevésből fogok kiindulni, hogy Magyarországon a felsőoktatásnak nagyjából hasonló szerepet kellene betöltenie, mint a nyugat-európai országokban, és ennek az alapfeltevésnek a következményeit szeretném megvizsgálni.

Mi az, hogy egyetem?

A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint amilyennek hangzik. Néhány napja jelent meg a idei Complete University Guide, a brit egyetemek rangsoraival. Összesen százhuszonhat egyetemet rangsoroltak. A táblázat elején természetesen Cambridge és Oxford áll. A közepén Portsmouth, Northumbria és Bedford, a végén pedig Glyndwr, East London és a London Metropolitan. Nagy-Britanniában hat évente vizsgálják meg az egyetemek kutatási teljesítményét, a legutolsó vizsgálat éppen tavaly volt. Erről az oldalról valamennyi terület rangsora letölthető. Látható, hogy Oxbridge gyakorlatilag minden lehetséges tudományterületen a világszínvonalat képviseli, a gyengébb intézmények pedig egy-két területen érik csak el a nemzetközi színvonalat. A CUG táblázatából kiolvasható, hogy óriási különbségek vannak a legjobb és a leggyengébb egyetemekre jelentkező középiskolás diákok vizsgaeredményei között. Egészen más szerepe van a táblázat első három, ötvenedik-hatvanadik illetve százhuszadik helyezettjének. Általánosságban nem is lehet brit felsőoktatásról beszélni, és valójában magyar felsőoktatásról sem.

Oxford és Cambridge a brit kultúra és tudomány meghatározó intézménye, nemcsak egyszerűen felsőoktatási intézmények. A magyar Oxbridge-től is valami hasonlót várhatnánk el. A magyar Oxbridge szerepét kell először tisztázni (ebben a posztban én leginkább a magyar Oxbridge-ről írok, ami nem jelenti azt, hogy csak ezt az egyetemi szerepet tartom fontosnak). A magyar közvélemény tágas termeket lát maga előtt, amikor az egyetem szót hallja, ahol egy szemüveges ember áll a táblánál, a diákok pedig a füzetükbe írnak. A viták pedig arról szólnak, hogy hány diák írjon a füzetbe. A magyar Oxbridge nem csak, sőt nagyon nagy részben nem a szó direkt értelmében vett felsőoktatást kell hogy jelentse. Már amennyiben igennel válaszolunk a poszt elején feltett kérdésünkre. Ki kell mondanunk, hogy a magyar Oxbridge a magyar tudományos kutatás zászlóshajója kell hogy legyen. Igen, ezen osztoznia kell a Magyar Tudományos Akadémiával, az MTA-nak nem lehet primátusa a tudományban. Ez egy félelmetes mondat, és ennek megfelelően félve is írom le. Ugyanis a Magyar Tudományos Akadémia, amely intézmény nem, még egyszer, nem az utcanévbizottságot jelenti, intézeteinek nem elhanyagolható részét tekintve európai színvonalon működik és én úgy gondolom, hogy ennek így is kell maradnia. Nem az Akadémiát kell lehúzni, hanem a magyar Oxbridge-t felemelni. Nem kis feladat, senki sem kész rá, és természetesen fel sem merül, ez a poszt már korábban az ufológia irányába fordult.

Mi várható el a magyar Oxbridge-től?

Nagyon nehéz kérdés. A kommunista rendszer bukása után nem ugyanolyan helyzetből indult újra a magyar matematika, az idegtudomány illetve a szociológia, a filozófia vagy a közgazdaságtudomány. El kell döntenünk, hogy hová próbálunk besorolni egy adott területet, mondhatjuk úgy is, mely brit egyetem szintjére emeljük a lécet. Ez nagyon nehéz kérdés, meg sem próbálok válaszolni rá. Azt gondolom, az ötvenediknek rangsorolt brit egyetem társadalomtudományi tanszékeinek publikációs normáit érdemes lenne legalábbis megvizsgálni (és a huszadik helyen rangsorolt természettudományi tanszékeket). Azt is érdemes megnézni, hogy ezeken a tanszékeken, mennyi ideje van egy egyetemi tanárnak a kutatásra, mennyit keres egy senior lecturer, és abból is sokat lehetne tanulni, hogy egy brit lecturer állásra hányan és, harmincas éveik elejére, milyen tudományos teljesítménnyel jelentkeznek.

Mi várható el a diákoktól?

Erre a kérdésre még a fentieknél is nehezebb válaszolni. Óriási a szórása az emberi képességeknek. A magyar fiatalok felső öt- tíz százalékának teljesítményét nem lehet előírni, azt meg kell vizsgálni, meg kell érteni és csak így válaszolhatunk erre a kérdésre. Kötelességemnek érzem azt, hogy itt a következő húsz százalékról is beszéljek. A magyar fiatalokra kell méretezni a követelményrendszert. Természetesen elvárható a tisztességes munkamorál, az elkötelezettség egy bizonyos szintje (ami természetesen függ attól, hogy hányadik decilisbe tartozik az adott fiatal), de a mediánhoz kell mérni az alapkurzusokat. Nem lehet évfolyamokat megbuktatni és közben szigorú arccal nézni a levegőbe. Azt gondolom, hogy a magyar felső öt százalék összemérhető a brit elittel, de ezt nem ebben a posztban fogom kinyilatkoztatni. Az elit nyilván nagyon komolyan terhelhető és terhelendő, bizonyos szakmák esetében nagyon veszélyes kompromisszumokat kötni, de még az ő esetükben is belátásra és empátiára van szükség. A felsőoktatás kooperációról szól és nem háborúról.

Mi a helyzet az autonómiával?

Nagy-Britanniában legendásan autonómok az egyetemek, Németországban kevésbé. Akit érdekel a téma, ebben az anyagban utána nézhet az európai helyzetnek. Az, hogy az egyetemi tanács tagjait (ennek a megfelelője akar lenni a konzisztórium) ki nevezi ki, és milyen viszonyban van a szenátussal, hogy ki választja meg a rektort, egyáltalán nem jelentéktelen kérdések, de a valódi kérdés az ott van a poszt elején. Ha arra a kérdésre igennel válaszolunk, akkor nem nevezhetjük ki X.Y-t kancellárnak a Zeneakadémiára vagy a szegedi egyetemre, hanem inkább valamilyen könnyebb munkára oszthatjuk be a menza környékén. Igen, már említettem, hogy tisztában vagyok a posztom ufológiai jellegével. Mindazonáltal azt gondolom, hogy ha egy ország komolyan veszi az egyetemeit, akkor az irányítás meglehetősen széles spektrumában is kiváló felsőoktatása lehet, ha nem, akkor meg szinte mindegy, hogy milyen az egyetemi autonómia.

Tehát?

Ez a poszt nem arról szól, hogy miért vonuljon valaki más az utcára. Csak és kizárólag arról, hogy szerintem milyen irányokban érdemes gondolkozni a magyar felsőoktatással kapcsolatban. Számomra az első kérdésre adott határozott igenlő válasz a lényeges. Támogatom a dühös fiatalokat és a magyar kollégáimat, szinte fenntartások nélkül támogatom őket, de most csak a számomra legfontosabb kérdésről akartam írni.

http://orulunkvincent.blog.hu/2015/04/29/mit_varunk_a_magyar_felsooktatastol
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: világszínvonalat, vizsgaeredményei, kinyilatkoztatni, felsőoktatásról, felsőoktatásnak, általánosságban, elkötelezettség, konvergenciáról, alapfeltevésből, felsőoktatással, teljesítménnyel, miniszterelnöke, felsooktatastol, következményeit, alapfeltevésnek, felsőoktatástól, kötelességemnek, németországban, válaszolhatunk, elhanyagolható, teljesítményét, alapkurzusokat, felzárkózásról, zeneakadémiára, magyarországon, helyezettjének, orulunkvincent, kooperációról, megindokolnia, természetesen, százhuszonhat, felsőoktatása, mindazonáltal, gyakorlatilag, jelentéktelen, képességeknek, magyar felsőoktatástól, magyar felsőoktatás, brit felsőoktatás, svájci felsőoktatás, német felsőoktatás, kérdésre valaki, illető Magyarország, posztban abból, alapfeltevésből fogok, felsőoktatásnak nagyjából, nyugat-európai országokban, következményeit szeretném, kérdés sokkal, idei Complete, brit egyetemek, táblázat elején, Complete University Guide, East London, London Metropolitan, Magyar Tudományos Akadémiával, Magyar Tudományos Akadémia,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Bertolt Brecht -től idézet  Alvó cicák  Alázat  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Facebookon kaptam  Bounty krémes  Rátalálsz  Varga János Veniam - Fontos sz...  Facebookon kaptam  Örülök, hogy látlak!  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Png virág  Leonardo da Vinci gondolata  Makszim Gorkij gondolata  Nem számIt  Mit beszél, nem értem, hogy m...  Png cica  A kételkedés kezelése  Paul David Tripp Április 20  Gyökössy Endre - Virágok virág...  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Adakozás  Az igazi szeretetért rendszeri...  Kellemes délutánt kívánok  képre írva  Nem méltó hozzád  Akarat  A televizió nem a kultúrát kép...  Szép álmokat!  Alvó cicák  Éretlen vers  George Gordon Lord Byron: Inez...  Akarat  Julian Brass gondolata  George Gordon Lord Byron: Inez...  A nemzeti hovatartozás kulturá...  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  A Megváltó szolgálatában  Az igazi szeretetért rendszeri...  A boldog családok mind hasonló...  Alvó cicák  Albert Einstein gondolata  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Hogyan éljünk boldogan, amíg m...  Jónás Tamás – Végtelen b...  Facebookon kaptam  George Byron - Ahogy itt jár -...  Hogyan éljünk boldogan, amíg m...  Png rózsa csokor  Facebookon kaptam  s immár én is felragyogva, ért...  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Fehér virág  Facebookon kaptam  Még csak most kezdődik a nap  Soha ne kedvezz...  Facebookon kaptam  Png kutya  Sokan azt tartják  Szívem  Rátalálsz  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Hogyan lehet Jézust szenvedély...  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam  Örülök, hogy látlak!  Facebookon kaptam Annuska bar...  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Szívem  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Nem tudhatod  Alázat  Leonardo da Vinci gondolata  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Julian Brass gondolata  Jónás Tamás – Végtelen b...  Png csokor  Png ház  Julian Brass gondolata  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Kövesd a cowboyt!  A másik dolog,  Egy maradéktalanul uralt világ  Nem számIt  A másik dolog,  Fekete István - Akác  Bertolt Brecht -től idézet  A kételkedés kezelése  Erdőn  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  A jó emberek mindig szépek mar...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Gyerekként sokat küzdöttünk az... 
Bejegyzés Címkék
magyar felsőoktatástól, magyar felsőoktatás, brit felsőoktatás, svájci felsőoktatás, német felsőoktatás, kérdésre valaki, illető Magyarország, posztban abból, alapfeltevésből fogok, felsőoktatásnak nagyjából, nyugat-európai országokban, következményeit szeretném, kérdés sokkal, idei Complete, brit egyetemek, táblázat elején, közepén Portsmouth, végén pedig, egyetemek kutatási, legutolsó vizsgálat, oldalról valamennyi, világszínvonalat képviseli, gyengébb intézmények, nemzetközi színvonalat, leggyengébb egyetemekre, táblázat első, brit kultúra, magyar Oxbridge-től, magyar Oxbridge, magyar Oxbridge-ről, egyetemi szerepet, magyar közvélemény, egyetem szót, szemüveges ember, diákok pedig, füzetükbe írnak, viták pedig, poszt elején, magyar tudományos, félelmetes mondat, magyar Oxbridge-t, ufológia irányába, kommunista rendszer, magyar matematika, idegtudomány illetve, filozófia vagy, adott területet, ötvenediknek rangsorolt, huszadik helyen, egyetemi tanárnak, senior lecturer, brit lecturer, emberi képességeknek, magyar fiatalok, következő húsz, magyar fiatalokra, tisztességes munkamorál, bizonyos szintje, adott fiatal, mediánhoz kell, magyar felső, brit elittel, posztban fogom, elit nyilván, felsőoktatás kooperációról, anyagban utána, európai helyzetnek, egyetemi tanács, megfelelője akar, valódi kérdés, kérdésre igennel, szegedi egyetemre, menza környékén, posztom ufológiai, ország komolyan, irányítás meglehetősen, egyetemi autonómia, magyar felsőoktatással, első kérdésre, dühös fiatalokat, magyar kollégáimat, számomra legfontosabb, világszínvonalat, vizsgaeredményei, kinyilatkoztatni, felsőoktatásról, felsőoktatásnak, általánosságban, elkötelezettség, konvergenciáról, alapfeltevésből, felsőoktatással, teljesítménnyel, miniszterelnöke, felsooktatastol, következményeit, alapfeltevésnek, felsőoktatástól, kötelességemnek, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 3963
  • e Hét: 14230
  • e Hónap: 25341
  • e Év: 178837
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.