Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Így költöttek el 7-16 milliárd uniós forintot a semmibe veze
  2015-04-07 17:26:39, kedd
 
 
2015. április 7. kedd
Így költöttek el 7-16 milliárd uniós forintot a semmibe vezető utak építésére a magyar-román határon


A Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programban (HURO) becslésünk szerint legkevesebb 7 milliárd, más becslések szerint 16 milliárd forint uniós támogatást költött el a két szomszédos ország olyan utak megépítésére, amelyek a semmibe vezetnek, autó csak elvétve jár rajtuk, értelmük és hasznuk egyaránt erősen megkérdőjelezhető. A magyar oldalon az útépítési tenderekkel a kormányváltás óta szárnyaló Duna Aszfalt Kft. nyert nagyot, ez a cég kapta a legtöbb pénzt a programból.

Hallottak már önök a Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programról (HURO)? Ha nem, ne keseredjenek el, nincsenek egyedül, sőt. Van olyan település, ahol bár a HURO-ból megnyert százmilliókból (eurómilliókból) rakták rendbe az utakat, a helyiek mégsem tudtak semmit a programról. Mivel ezek a projektek a híradásokba se nagyon kerültek be, így joggal hihette azt bárki, hogy problémák se voltak körülöttük. Pedig voltak, elég nagyok.

2004-es csatlakozása óta Magyarország összesen 7 ezer milliárd forint (nettó 23 milliárd euró) támogatást kapott az Európai Uniótól. Ez hatalmas összeg, fel lehetne építeni belőle például 1842 darab felcsúti stadiont. Romániával hasonló a helyzet, 2007-es csatlakozása óta az ország sereghajtó, 60 százalék alatti abszorpciós (felhasználási) rátával is összesen mintegy 6 ezer milliárd forint (20 milliárd euró) uniós támogatást hívott le. A pénzt mindkét országban különböző alprogramok keretében osztották szét. Ezeket a kezdetektől kiemelt figyelem kísérte, ami nem meglepő: több milliárd euró cserélt gazdát, csak a magyar Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) 4,3 milliárd euróról (300-as árfolyammal számolva 1300 milliárd forintról) volt szó.

Míg a reflektorfény ezekre a nagy költségvetésű alprogramokra irányult, addig a nyilvánosságtól szinte teljesen elzártan működtek a kisebb büdzséjű uniós programok, így a HURO is, amely egy régebbi uniós program folytatásaként, 2007-ben indult, és hét évig tartott. A programban magyar és román partnerek vehettek részt, a fő cél a határmenti térségek közös fejlesztése volt. A megvalósításra 64,5 milliárd forintot (215 millió eurót) kapott a két ország az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERDF).

Az Átlátszó a HURO-ból finanszírozott pályázatok közül elsősorban a kivitelezésre és a kommunikációs feladatokra kiírt tendereket vizsgálta meg, korábbi tapasztalataink alapján ugyanis ezek azok a területek, ahol a leggyakrabban fordulnak elő korrupciógyanús esetek.

Több mint 300 közbeszerzést néztünk át, és mintegy 40 állami, önkormányzati szervhez nyújtottunk be közérdekű adatigényléseket. Emellett Magyarországon és Romániában egyaránt háttérbeszélgetéseket folytattunk az érintett megyék politikai-gazdasági életének szereplőivel, és a programot belülről ismerő szakemberekkel.

Segítőink, forrásaink kivétel nélkül nevük elhallgatását kérték.

A HURO első felhívását 2008 októberében, egy igen viharos időszakban hirdették meg. A világgazdasági válság éppen elérte Magyarországot, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök megszorításokat jelentett be, és azt, hogy a kormány az IMF-hez fordul. Románia ekkor szintén a világgazdasági válsággal küszködött, és a súlyos pénzügyi helyzet miatt az Emil Boc vezette akkori román kormány ugyancsak drasztikus megszorításokat készített elő.

Míg első körben 85 nyertes projekt összesen 3,9 milliárd forint (13 milló euró) uniós támogatást kapott, addig a másodikban már jóval nagyobb volt a tét: ennek az összegnek majdnem a tízszeresét osztották szét, 30 milliárd forintot (101 millió eurót). A harmadik-negyedik programban visszatért a szerényebb költségvetés, előbbiben 4,8 milliárd forint (16 millió euró), utóbbiban 5,4 milliárd forint (18 millió euró) uniós támogatás talált gazdára. Az ötödik, egyben utolsó felhívásban aztán a büdzsé újra megnőtt, a pályázók 20,1 milliárd forintot (67 milló eurót) kaptak az Európai Regionális Fejlesztési Alapból.



A projektekbe a magyar és a román partnereknek is be kellett szállni, a magyarországi partnerekre 5 százalékos, a romániai partnerekre pedig 2 százalékos önerő hárult. A támogatott projekteket sokszor nem a nyertes intézmények valósították meg, a partnerek a részfeladatok elvégzésére magáncégeket kerestek. Ez a közbeszerzési piacon is meglátszott, 2010-től százával jelentek meg a HURO-ból finanszírozott pályázatok.

A két országi irányító hatósága a projektek vezető partnerével áll szerződéses viszonyban. Az irányító hatóságoknak nincsen közük ahhoz, hogy a partnerek aztán hogyan pályáztatják meg közbeszerzéseken a projekt különféle szakaszainak a kivitelezését, tudtuk meg a neve elhallgatását kérő, korábban a programban dolgozó tisztségviselőtől. A projektek ezen részét az első szintű ellenőrzési egységek ellenőrzik, melyek a nemzeti hatóságok alá tartoznak. Amennyiben mindent rendben találnak, kiállítják a költségek hitelesítéséről szóló nyilatkozatot (declaration on validation of expenditure). Ezen nyilatkozatok alapján készíti el a vezető partner a kifizetési kérelmét. Az irányító hatóság, illetve a szakmai titkárság fele csak ez az egységes, projektszintű kifizetési kérelem megy. Az irányító hatóság nem ellenőriz alsóbb szintű dokumentumokat, számukra az első szintű ellenőrzés által kiálltott hitelesítési dokumentumok a mérvadóak. A projekteknél tapasztalt problémákról, beleértve az ilyen-olyan szabálytalanságokat, készülnek jelentések, ezeket az audit hatóság is ellenőrzi, ezen kívül azokat lejelentik az Európai Bizottságnak. A romániai partnereknél összesen 15 olyan projektről tud a Területfejlesztési Minisztérium (MDRAP), melyeknél felmerült a szabálytalanság gyanúja. Ezek közül háromnál nem keletkezett kár, mivel a problémákra még kifizetés előtt fény derült. Kilenc esetben közbeszerzésekkal kapcsolatos szabálytalanságokról van szó, egy esetben gyanús elszámolás, egy további esetben pedig csalás és hamis nyilatkozat gyanúja áll fenn. Egy további projekttel kapcsolatban plágium gyanúja merült fel. Magyarországon összesen 45 szabálytalansági eljárás indult a 2007-2013-as időszak vonatkozásában, közölte a Miniszterelnökség. Az eljárások mindegyike lezárult. A szabálytalanságok között gyakran szerepel a közbeszerzési törvény, a társfinanszírozási támogatási szerződés összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezései, valamint a kettős finanszírozás tilalmára vonatkozó előírások megsértése.

A programon belül az útépítésekkel lehetett magasabb összegű megbízásokhoz jutni, a legtöbb uniós támogatást nyerő projektek közül kettő is útépítés volt: 5,95 millió uniós támogatást kapott a Nagyvárad-Biharkeresztes, 5,1 millió eurót pedig a Dombegyház-Kisvarjas közötti út. Előbbi teljes költségvetése 13 millió euró, utóbbié 6,2 millió euró volt.



Utak a semmibe

Az útépítéses projektek egy részét a helyszínen néztük meg, és megdöbbentő állapotokat találtunk. Első megállónk egy pocsaji út volt, amely a helyi romatelep lepusztult házaitól indult. Látogatásunk hamar véget ért: pár perce haladtunk csak az úton, amikor az egyszer csak elfogyott alattunk, megszűnt, pontosabban egy járhatatlan pusztában “folytatódott". Mivel nem akartunk térdig gázolni a gazban, így más lehetőség híján visszafordultunk.

A projekt 2011 elején indult, az út átadását a HURO-program honlapja szerint 2013. december 31-re tervezték és az ott található információk szerint be is fejeződött a projekt. A valóságban kicsit másképp alakultak a dátumok: a magyar oldalon csak 2014. áprilisban zajlott le az alapkőletétel, jóllehet Biharfélegyházán akkorra már elkészült , pontosabban 2012 februárjára elkészült az új út.

A kivitelező a nagyváradi SC DRUMURI BIHOR SA volt. Az ő nevük azért érdekes, mert a cég a romániai Bihar megyei tanács, valamint a Selina SRL tulajdonában áll (utóbbi a többségi részvényes). A Selina SRL körül a román Korrupcióellenes Ügyészség nyomoz egy, az útépítéshez nem kapcsolódó ügyben. Az a gyanú, hogy a Selina SRL összesen 700 ezer eurót fizetett a Bihar megyei tanács alelnökének, az RMDSZ-es Kiss Sándornak egy sor közbeszerzés megnyeréséért. Az ügyészek szerint a Selina SRL csúszópénzek tisztára mosásában is részt vett.

A pocsaji út átadását sajtóinformációk szerint 2014. augusztus 15-re tervezték. Ehhez képest eddig jóformán csak az útvonalat jelölték ki, aszfaltozás alig van. A kivitelező az Ér-főcsatornán átvezető új híd egyik elemét már lerakta, de azt még nem lehet használni. Megkeresésünkre, hogy milyen munkálatok zajlottak az útszakaszon 2014. április óta, Pocsaj polgármestere azt mondta, hogy útépítési munkák, teljes körű hídépítési munkák, lebontották és marták a régi aszfaltburkolatot, továbbá kiépítették a vízelvezető árkokat, lealapozták az új utat, illetve geodéziai munkákat végeztek.

A pocsajihoz hasonlóan zsákutca Dénesmajoron is az az út, amit a HURO keretében a Duna Aszfalt Kft. épített meg. Itt az út végén nem a puszta következett, hanem egy, az út lezárását jelző, betonból készült sorompó-féleség.

Eleken még abszurdabban végződött a látogatásunk. A településen a Duna Aszfalt és a Swietelsky közösen épített utakat, melyek közül az egyik szintén zsákutca - a végében a betomtömb mellett két rendőrrel, akik arra kaptak utasítást, hogy ellenőrizzenek mindenkit, aki arra jár. Mi se voltunk kivételek, stábunk valamennyi tagját igazoltattak a rendőrök.

Amikor azt gondoltuk, ennél már nem lehet furcsább, két idős hölgy jelent meg kerékpárral, akik arról beszéltek, hogy ők bizony nagyon örülnek, hogy megépült az út. Mivel alig van rajta forgalom, így biciklizésre és sétálásra egyaránt kiválóan használható, és ők jönnek is, heti háromszor.

A határ másik oldalán, a román partnereknél - a rendőröket leszámítva - ugyanezt találtuk. Pocsaj partnere Romániában Biharfélegyháza volt, Dénesmajoré Nagyzerénd, Eleké pedig Ottlaka. Ezeken a településeken pedig szintén a lezárt, semmibe vezető utakat építettek az elnyert uniós támogatásból.

Ez a három projekt összesen 3,7 milliárd forint (12,6 millió euró) uniós támogatásban részesült, teljes költségvetésük 4,4 milliárd forint (14,7 millió euró) volt. Ezért cserébe tehát megépült hat, teljesen használhatatlan út.

Pocsaj: teljes projekt 1,8 milliárd forint (6 millió euró)

Dénesmajor: teljes projekt 900 millió forint (3 millió euró)

Elek: teljes projekt 1,7 milliárd forint (5,7 millió euró)

Ráadásul ez csak jéghegy csúcsa, bőven voltak még hasonló beruházások: 720 millió forintból (2,4 millió euróból) készült el a felek a Körösnagyharsányt és Körösszeget összekötő út, 360 millió forintból a Garbolc és Bercu közötti út, 1,7 milliárd forintból a Sanislau (Szaniszló) és Ömböly közötti út. Ez a három projekt tehát újabb 2,8 milliárd forintot (9,3 millió eurót vitt el). Ugyancsak értelmetlenül, hiszen ezek az utak is használhatatlanok. Mindez összesen 7,2 milliárd forintot jelentett.

Az ok mindenhol ugyanaz: Románia még nem csatlakozott a schengeni övezethez, tehát, hiába építenek utakat Magyarország és Románia között, azok határátkelők nélkül nem hasznosíthatják, határsértést követ el, akik átkel rajtuk. Ezért voltak lezárva azok az szakaszok is, amelyeket mi meglátogattunk, és Eleken is ezért voltak ott a rendőrök.

Beszéltünk olyan polgármesterrel, aki már évekkel ezelőtt jelezte, hogy kellenének határátkelők. A település szűkös anyagi forrásai miatt pénzük nem volt ilyesmire, máshonnan meg hiába kértek, nem kaptak. Pedig számításai szerint az egész kijött volna 100-150 ezer euróból, és ami még fontosabb: értelmet nyert volna a jelenleg lezárva tartott több millió eurós út.

Kecskés Gyula, Pocsaj polgármestere a településen elkészült, de nem használt úttal kapcsolatban kérdésünkre azt mondta, hogy a projekt kezdetekor “a politikai helyzet arra engedett következtetni, hogy Románia is ki fog bővülni a schengeni határokkal". Az út hasznossága is akkor fog megmutatkozni, ha ez a helyzet megváltozik. A határátkelőhely ideiglenes megnyitásáról született államközi egyezmény, de még nem rendelkeztek a végrehajtásról.

Gyulán egy kicsit derűsebben látják a jelenlegi helyzetet, már ami az út kihasználtságát illeti. Megkeresésünkre azt mondták, hogy a Dénesmajortól Nagyzeréndig vezető út magyar és romániai szakaszát rendszeresen használják, nem csak mezőgazdasági gépek, de vadászok, határőrök és kirándulók is. Az út építésekor úgy jósolták, hogy mire elkészül, Románia is csatlakozni fog a schengeni országokhoz, és a cél az volt, hogy “addigra legyenek visszaépítve az elszakított szálak".

A határ ideiglenes megnyitására volt már példa, továbbá erőteljesen szorgalmazzák határátlépési pont (az államhatár a két ország állampolgárai számára érvényes okmánnyal, meghatározott napszakban átléphető) kijelölését és létrehozását. A gyulai önkormányzat szerint ez semmilyen anyagi és technikai feltételt nem igényel, de Románia jelenlegi kormánya nem támogatja.

Az Európai Bizottság is problémának tartja azt, hogy Magyar-Román Határon Átnyúló Együttműködési Program keretén belül épített 8, illetve a további két épülőfélben levő út használhatatlan, tudtuk meg bizottsági forrásokból. Az okozza a gondot, hogy Románia Schengen-csatlakozása csúszik, tehát ezeken az utakon - legalábbis ideig-óráig - határátkelőket kellene létesíteni.

2014 júliusában a két ország egyezményben rendezte a közös határon keresztül vezető utak építésével kapcsolatos kérdéseket, azonban a határátkelők kérdése továbbra is függőben van. Bizottsági forrásokból úgy tudjuk, a magyar fél elküldte Bukarestnek a határátkelők létesítésére vonatkozó technikai és jogi feltételeket. Azokat azonban a román fél elutasította, és nem javasolt más megoldást. A tavalyi év végén Brüsszel is megsürgette a román kormányt, találjon módot a kérdés rendezésére, illetve a Bizottság felajánlotta a közvetítést.

A Magyar-Román Határon Átnyúló Együttműködési Program szempontjából a kérdés azért fontos, mert ugyan a határ két oldalán az utak nagyrészt elkészültek (a Bizottság úgy tudja, hogy már csak a határon közvetlenül átvezető pár méternyi utat kell befejezni), a határforgalommal kapcsolatos célokat nem tudják teljesíteni. A pályázatok által kitűzött cél ugyanis 1 millió lakos számára megkönnyíteni a határátkelést, ez pedig nem valószínű, hogy a közeljövőben teljesül - tudtuk meg.

Félő, hogy az összesen 16 milliárd forintnyi (55 millió eurónyi) közpénzből épült, azonban használhatatlan utak rosszat tesznek majd úgy az Unió, mind a partnerországok megítélésének. A következő programozási időszakban nem finanszíroznak újabb utakat addig, amíg a határátkelő-vitát nem rendezik - állította a Bizottságban dolgozó forrásunk.


Open publication - Free publishing

A kivitelezőknek így is jó volt

Az egyelőre használhatatlan utakkal egy valaki biztos jól járt: az, aki megépítette őket. A kivitelezőknek nem volt veszíteni valójuk, felvehették a megbízási díjat akkor is, ha az utakat ezután nem használta senki. Az Index tavaly gyűjtötte össze a magyar közbeszerzések sztárjait. A 20-as lista négy szereplője, a Duna Aszfalt Kft.,a Swietelsky Kft., a Colas Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft a HURO-ban is nagyot kaszált, ők kapták meg a magyar partnerek által kivitelezésre kiosztott pénz harmadát, 5,9 milliárd forintot. A fennmaradó 10,8 milliárd forinton 80 (!) cég osztozott.



A Közbeszerzési Értesítő adatai alapán a magyar építőipari cégek közül a Duna Aszfalt nyerte a legtöbb pénzt, egyedül 2,5 milliárd forintot (3 millió eurót), a Swietelsky Kft.-vel konzorciumban további 540 millió forintot (1,8 millió eurót). A cég az általunk megtekintett projektek közül kettőben vett részt: Eleken a Swietelsky-vel együtt dolgoztak, Dénesmajoron egyedül. A programon belül építettek még utat Dombegyházán, Körösharsányban és Csanádpalotán is. Ezeket a közbeszerzéseket már mind a Fidesz-kormány alatt nyerték meg.


4444. j. út Dombegyház átkelési szakasz és a Dombegyház-országhatár közötti összekötő út építése Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt Duna-Aszfalt Kft. 3 349 894
42156. j. Körösnagyharsány - országhatár közötti (2+265,3- 4+867,98 km sz.) út építése HURO/0802/004 Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Duna Aszfalt Kft. 1 319 998
Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007-2013 (HURO/0802/005) keretében útépítés Dénesmajor és az országhatár között. Gyula Város Önkormányzata Duna Aszfalt Kft. 383 989
Vállalkozási szerződés a 44129. jelű út Csanádpalota-országhatár közötti összekötő út építése tárgyában Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt Duna Aszfalt Kft. 3 336 003
4444. j. út Elek átkelési szakasz 10+276,98-12+605,51 szelvény között és Elek országhatár 0+000-1+394,64 km szelvény közötti útszakasz átépítése Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt DS KONZORCIUM (SWIETELSKY Magyarország Kft.,Duna Aszfalt Kft.) 1 780 151



A Duna Aszfalt Kft. a kormányváltás után kezdett szárnyalni, 2010 óta megháromszorozta bevételét (18 milliárd forintról 54 milliárd forintra), nyereségét pedig majdnem megtízszerezte (adózott eredménye az Opten cégadatbázisa szerint 2010-ben 408 millió forint forint, 2013-ban 3,85 milliárd forint).

A cég versenytársak nélkül nyerhette el a miniszterelnök által alapított Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány által ,,einstandolt" alcsúti arborétum felújítási munkáinak egy részét, ez a cég kapta továbbá a Közgép Zrt. után a második legnagyobb, (5 milliárd forintos) hitelkeretet az állami Magyar Fejlesztési Banktól. A cégcsoportban dolgozik egyébként a magyar miniszterelnök közeli bizalmasaként számon tartott felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc lányának a barátja is, Pálffy Balázs, aki a Körösaszfalt Mélyépítő Zrt.-nél vezérigazgató.

A berettyóújfalui rejtély

Nem csak a nagy útépítésekkel voltak gondok, tragikomikus volt a helyzet Berettyóújfalun is, ahol csak néhány utcát újítottak fel. A Hajdú-Bihar megyei településre a romániai Fugyivásárhellyel (Osorhei) közösen 2,8 millió eurót költhetett 4-4 olyan utca felújítására, amely a határon átvezető E60-as útra visz (az uniós támogatás 2,4 millió euró volt).

Miközben Fugyivásárhely a terveknek megfelelően rendbe rakta a maga utcáit, Berettyóújfalu máig ismeretlen okból úgy döntött, 4 olyan szakaszt újít fel, amely nem csatlakozik az E60-as úthoz. Hogy ezeket milyen logika alapján jelölték ki, arra hosszas gondolkodás után sem jöttünk rá. Az utak a településen belül össze-vissza helyezkedtek el, esetenként egymástól távol, olyan volt, mintha teljesen véletlenszerűen jelölték volna ki őket, bármiféle koncepció nélkül.

Nem segített a megértésben Berettyóújfalu önkormányzata sem. Ugyan megkerestük őket kérdéseinkkel, amelyre kaptunk is részleges válaszokat, ám azok közléséhez csak abban az esetben járultak volna hozzá, ha megjelenés előtt a teljes cikk szövegét átküldjük nekik ellenőrzésre.

D. Kovács Ildikó - Oroszi Babett - Sipos Zoltán

http://atlatszo.hu/2015/04/07/igy-koltottek-el-7-16-milliard-unios-forintot-a-sem mibe-vezeto-utak-epitesere-a-magyar-roman-hataron/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: közbeszerzéseken, körösnagyharsány, megháromszorozta, korrupcióellenes, sajtóinformációk, visszafordultunk, adatigényléseket, szabálytalansági, közbeszerzéseket, határforgalommal, biharfélegyházán, használhatatlan, megkeresésünkre, szabálytalanság, körösharsányban, biharfélegyháza, berettyóújfalui, megszorításokat, polgármesterrel, határátkelőhely, kihasználtságát, nyilvánosságtól, tapasztalataink, berettyóújfalun, hitelesítéséről, partnerországok, hasznosíthatják, korrupciógyanús, véletlenszerűen, végrehajtásról, magyarországon, világgazdasági, dokumentumokat, eurómilliókból, infrastruktúra, közbeszerzések, semmibe vezető, magyar-román határon, semmibe vezetnek, útépítési tenderekkel, legtöbb pénzt, helyiek mégsem, ország sereghajtó, pénzt mindkét, kezdetektől kiemelt, magyar Környezet, reflektorfény ezekre, nagy költségvetésű, nyilvánosságtól szinte, kisebb büdzséjű, régebbi uniós, programban magyar, Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programban, Duna Aszfalt Kft, Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programról, Európai Uniótól, Energia Operatív Programban, Európai Regionális Fejlesztési Alapból, Emellett Magyarországon, Gyurcsány Ferenc, Emil Boc, Európai Bizottságnak, Területfejlesztési Minisztérium, DRUMURI BIHOR SA, Selina SRL, Korrupcióellenes Ügyészség, RMDSZ-es Kiss Sándornak, Duna Aszfalt, Romániában Biharfélegyháza, Dénesmajoré Nagyzerénd, Kecskés Gyula, Dénesmajortól Nagyzeréndig, Európai Bizottság, Magyar-Román Határon Átnyúló Együttműködési Program, Románia Schengen-csatlakozása, Swietelsky Kft, Colas Zrt, Magyar Aszfalt Kft, Közbeszerzési Értesítő, Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, Aszfalt Kft, Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program, Város Önkormányzata, SWIETELSKY Magyarország Kft, Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány, Közgép Zrt, Magyar Fejlesztési Banktól, Mészáros Lőrinc, Pálffy Balázs, Körösaszfalt Mélyépítő Zrt, Miközben Fugyivásárhely, Kovács Ildikó, Oroszi Babett, Sipos Zoltán,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Segítsük barátainkat, hogy meg...  Örülök, hogy látlak!  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Annuska bar...  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Facebookon kaptam  Ágai Ágnes – Csendélet  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Jó éjszakát  Az igazi szeretetért rendszeri...  Nem tudhatod  Próbálj meg ...  Julian Brass gondolata  Szép álmokat!  Facebookon kaptam  A tömeg, a Mester, a módszer, ...  Szabolcska Mihály – Ákác...  Facebookon kaptam  Kellemes vasárnapi kikapcsolód...  George Gordon Lord Byron: Inez...  Leonardo da Vinci gondolata  Kövesd a cowboyt!  Facebookon kaptam  Alázat  Soha ne kedvezz...  Leonardo da Vinci gondolata  Szép álmokat!  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  210 éve született a SZÓZAT meg...  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  69 éve hunyt el Albert Einstei...  Tavaszi kép  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Kövesd a cowboyt!  Facebookon kaptam Krisztinától  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Jó éjszakát  Hiányzik  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Jó éjszakát  A jó emberek mindig szépek mar...  A kételkedés kezelése  Facebookon kaptam  Egy lelki imádság  Paul David Tripp Április 20  Png virág  Szép álmokat!  Facebookon kaptam  Fekete István - Akác  George Gordon Lord Byron: Inez...  A jó emberek mindig szépek mar...  Albert Einstein gondolata  Akik bántanak téged  Akarat  Ne kapaszkodj magasabbra,  Facebookon kaptam  Nagyi telefonál  Leonardo da Vinci gondolata  Jó éjszakát  Tanuld meg ezt a versemet  Alvó cicák  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Hogy lehet megtartani  Alázat  Facebookon kaptam  A nemzeti hovatartozás kulturá...  Facebookon kaptam  Boldog születésnapot a ma ünne...  Facebookon kaptam  Régi emberek, akikre máig büsz...  Lóhere  Reggel van  Örülök, hogy látlak!  Weöres Sándor - A hársfa mind ...  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Gyökössy Endre - Virágok virág...  Az engedelmesség miért nem vál...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Annuska bar...  Az engedelmesség miért nem vál...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Miért kiabálunk amikor dühösek...  Neked tudnod kell  Nagyon különös  s immár én is felragyogva, ért...  Szabolcska Mihály – Ákác...  Facebookon kaptam  Popper Péter szavai  Lóhere  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Png ház  Aki nem dolgozik, ne is egyék  Gonosz démon-álarc 
Bejegyzés Címkék
semmibe vezető, magyar-román határon, semmibe vezetnek, útépítési tenderekkel, legtöbb pénzt, helyiek mégsem, ország sereghajtó, pénzt mindkét, kezdetektől kiemelt, magyar Környezet, reflektorfény ezekre, nagy költségvetésű, nyilvánosságtól szinte, kisebb büdzséjű, régebbi uniós, programban magyar, határmenti térségek, kommunikációs feladatokra, leggyakrabban fordulnak, érintett megyék, programot belülről, igen viharos, világgazdasági válság, világgazdasági válsággal, súlyos pénzügyi, összegnek majdnem, tízszeresét osztották, harmadik-negyedik programban, szerényebb költségvetés, büdzsé újra, román partnereknek, magyarországi partnerekre, romániai partnerekre, támogatott projekteket, nyertes intézmények, részfeladatok elvégzésére, közbeszerzési piacon, projektek vezető, irányító hatóságoknak, partnerek aztán, projekt különféle, neve elhallgatását, programban dolgozó, projektek ezen, első szintű, nemzeti hatóságok, költségek hitelesítéséről, vezető partner, kifizetési kérelmét, irányító hatóság, szakmai titkárság, projekteknél tapasztalt, audit hatóság, romániai partnereknél, szabálytalanság gyanúja, esetben gyanús, további esetben, további projekttel, 2007-2013-as időszak, eljárások mindegyike, szabálytalanságok között, közbeszerzési törvény, kettős finanszírozás, programon belül, útépítésekkel lehetett, legtöbb uniós, útépítéses projektek, helyszínen néztük, helyi romatelep, egyszer csak, járhatatlan pusztában, projekt 2011, valóságban kicsit, magyar oldalon, romániai Bihar, többségi részvényes, román Korrupcióellenes, ügyészek szerint, útvonalat jelölték, útszakaszon 2014, régi aszfaltburkolatot, vízelvezető árkokat, pocsajihoz hasonlóan, puszta következett, egyik szintén, betomtömb mellett, határ másik, román partnereknél, rendőröket leszámítva, településeken pedig, elnyert uniós, három projekt, schengeni övezethez, település szűkös, egész kijött, jelenleg lezárva, településen elkészült, projekt kezdetekor, politikai helyzet, schengeni határokkal&#8221, helyzet megváltozik, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64003 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 2635
  • e Hét: 12902
  • e Hónap: 24013
  • e Év: 177509
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.