|
2015-06-27 17:42:07, szombat
|
|
|
Orbánt nagyon zavarja, amit Tarlós csinált
Az írás a Népszabadság 2015. 06. 27. számában jelent meg.
Szalai Anna
Népszabadság
A miniszterelnök nem tárgyal a BKV-finanszírozásról Tarlós Istvánnal, mert a főpolgármester a nyilvánosság elé vitte a problémákat, a vitákat. Felmerült a közlekedési cég leállítása is, ha elfogy a pénz, de a városvezető addig nem menne el.
Nem fogadja Tarlós Istvánt a miniszterelnök, Orbán Viktor ugyanis erősen nehezményezi a BKV finanszírozásáról folyó vita nyilvánossá tételét. Tarlóst viszont az lepte meg, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy mindkét fél által elfogadott megállapodás ellenében jelentette be két hete, hogy az állami támogatás jövőre 40 milliárdra, 2017-ben 37 milliárdra, majd 33 milliárdra csökken. Ráadásul a kancelláriaminiszter azóta folyton az uniós fejlesztésekről beszél, miközben ő a működés finanszírozásáról.
A kettő ugyan nem független egymástól, de azért nem ugyanaz.
A Népszabadság információi szerint a lázári bejelentés előtt alig egy héttel zárták le azt a tárgyalássorozatot, amelynek során úgy tűnt, hogy meggyőzték a kormányt a kiszámítható finanszírozás szükségességéről. A Fővárosi Közgyűlés kormánypárti és ellenzéki képviselői ritka egyetértésben vallják: ebben a kérdésben Budapest már elment a falig. Jelenleg az iparűzési adó 51 százalékát költik a közösségi közlekedés fenntartására, holott ezt korántsem csak a budapestiek használják.
Ha az állam még hátrébb lép, akkor a teljes adóbevételt erre kell költeni, de akkor semmi másra nem maradna (parkok, közvilágítás stb.). Tarlós István a beiktatása óta hajtogatja, hogy ez nem csak fővárosi ügy. Már több alkalommal úgy tűnt, hogy a kormány belátta ezt. De végül egyetlen megállapodást sem tartottak be. Az idei fővárosi költségvetési vita előtt azzal állt elő a kabinet, hogy a kerületek dobják össze a hiányzó 15 milliárdot. Most azt ajánlották, hogy az állam helyett a kerületektől és az agglomerációs településektől kérjen pénzt a városvezetés. Könnyen belátható, hogy ez járhatatlan út.
A támogatás csökkentésének indoklása szintén sántít.
A BKV adósságának átvállalása nem kegy, hanem szükségszerűség. Az állam kezességet vállalt a kifizetésére, ha Budapest nem tudja kigazdálkodni az 52 milliárdot, márpedig ez a bevételeinek megfelezése után képtelenség. Az adósság egyébként a megoldatlan finanszírozás miatt termelődött. S ez így lesz a jövőben is. Az adósságkonszolidáció nyomán felszabaduló évi 4-5 milliárd arra sem elég, hogy a 4-es metró üzemeltetésének költségét fedezze, nemhogy pótolná az állami támogatás kiesését.
Orbán nehezményezi, hogy Tarlós a nyilvánosság elé vitte a BKV finanszírozásának vitáit
Hamis az a - nyíltan kimondatlan, de a háttérben mozgók számára jól ismert - érvelés is, miszerint a fővárosnak van pénze, csak nem akarja a BKV-ra költeni.
Budapest valóban rendelkezik bizonyos tartalékkal, többek között a Főgáz-részvények eladásából származó 41 milliárd forinttal, de ezt nem a működésre, hanem a küszöbönálló uniós, illetve önerős fejlesztések önrészére szánják.
S akkor még ott a 3-as metró járműfelújítása, amelyhez az állam csak hitelgaranciát nyújtott, a kölcsönt és a 15 milliárdos hitelköltséget a fővárosnak kell törlesztenie.
Ráadásul a garanciával fedett 60 milliárd nem is lesz elég, hiszen az olcsóbb észt ajánlat is drágább ennél. Ha őszre sem sikerülmegállapodniuk, akkor szükségszerűen járatritkítás lesz. Információink szerint Tarlós István ódzkodik a BKV - valódi politikai nyomásgyakorlásra alkalmas - teljes leállításától. Bízik a kiegyezésben. A Népszabadság minisztériumi forrásai szerint erre nem sok alapja van. A kormánynak nem érdeke a hosszú távú rendezés, hiszen ezzel elveszítené a legfontosabb nyomásgyakorlási eszközét. Marad az évről évre kiújuló BKV-háború és békekötés.
http://nol.hu/belfold/orban-nem-fogadja-tarlost-1548125?system=cachefrissit&a jax=1
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: nyomásgyakorlási, szükségességéről, üzemeltetésének, szükségszerűség, járműfelújítása, fejlesztésekről, hitelköltséget, csökkentésének, főpolgármester, településektől, nanszírozásról, miniszterelnök, hitelgaranciát, szükségszerűen, leállításától, járatritkítás, információink, finanszírozás, fenntartására, agglomerációs, költségvetési, minisztériumi, kigazdálkodni, megállapodást, egyetértésben, fejlesztések, népszabadság, küszöbönálló, közvilágítás, kormánypárti, kiegyezésben, nyilvánosság, megállapodás, kifizetésére, bevételeinek, cachefrissit, városvezető addig, állami támogatás, uniós fejlesztésekről, működés finanszírozásáról, kettő ugyan, lázári bejelentés, héttel zárták, kiszámítható finanszírozás, kérdésben Budapest, közösségi közlekedés, budapestiek használják, teljes adóbevételt, kormány belátta, idei fővárosi, kerületek dobják, állam helyett, Szalai Anna, Tarlós Istvánnal, Tarlós Istvánt, Orbán Viktor, Lázár János, Fővárosi Közgyűlés, Tarlós István,
|
|
|
|
városvezető addig, állami támogatás, uniós fejlesztésekről, működés finanszírozásáról, kettő ugyan, lázári bejelentés, héttel zárták, kiszámítható finanszírozás, kérdésben Budapest, közösségi közlekedés, budapestiek használják, teljes adóbevételt, kormány belátta, idei fővárosi, kerületek dobják, állam helyett, agglomerációs településektől, támogatás csökkentésének, állam kezességet, bevételeinek megfelezése, adósság egyébként, megoldatlan finanszírozás, 4-es metró, háttérben mozgók, küszöbönálló uniós, 3-as metró, állam csak, fővárosnak kell, garanciával fedett, olcsóbb észt, hosszú távú, legfontosabb nyomásgyakorlási, évről évre, nyomásgyakorlási, szükségességéről, üzemeltetésének, szükségszerűség, járműfelújítása, fejlesztésekről, hitelköltséget, csökkentésének, főpolgármester, településektől, nanszírozásról, miniszterelnök, hitelgaranciát, szükségszerűen, leállításától, járatritkítás, információink, finanszírozás, fenntartására, agglomerációs, költségvetési, minisztériumi, kigazdálkodni, megállapodást, egyetértésben, fejlesztések, népszabadság, küszöbönálló, közvilágítás, kormánypárti, kiegyezésben, nyilvánosság, megállapodás, kifizetésére, bevételeinek, cachefrissit, felszabaduló, nehezményezi, városvezetés, legfontosabb, törlesztenie, kiszámítható, kerületektől, nyilvánossá, garanciával, információi, városvezető, problémákat, járhatatlan, közlekedési, kimondatlan, rendelkezik, adósságának, átvállalása, termelődött, megoldatlan, képtelenség, megfelezése, tartalékkal, elveszítené, budapestiek, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1542
- e Hét: 11809
- e Hónap: 22920
- e Év: 176416
|
|
|