Belépés
sandrapolke.blog.xfree.hu
A gondolkodás szabadsága Böröndi Lajos
1954.06.19
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Szívlövés
  2023-04-06 06:03:11, csütörtök
 
   
  Hajnalban nyitottam ki a leveles ládámat, s benne Mezey Laci írása verseskötetemről. Pontos látlelet ez rólam. Azt írja, hogy az Esztergom és Vidéke című lapban fog megjelenni. Köszönet neki érte. A kritikát idemásolom:



Mezey László Miklós

A részletektől a szintézis felé
Böröndi Lajos újabb verseiről

Amikor a hetvenedik életévéhez közeledik egy aktív, termékeny költő, műveiben akarva akaratlanul a szintézis kialakítása felé halad. Versei egyenként és együtt rendre az összegzés, a nagy egész formálódásának jegyeit mutatják. Így van ez Böröndi Lajos esetében is, azzal a sajátossággal, hogy versvilágának karaktere évtizedekre visszamenően állandó, és a költő mégsem ismétli önmagát. Megújuló frissességének titka - írtam a Megégett idő című kötete (2020) kapcsán --, hogy folyvást újabb részleteit mutatja föl az általa meglátott világnak, újabb vonásait, árnyalatait jeleníti meg gondolatainak és érzéseinek, ráadásul mindig érzékletesebbé, kifejezőbbé teszi hagyományos költői képeit. Mindegyre képes újabb és újabb mozaikdarabkákat illeszteni versvilágához, miközben tanult példáit ötvözi eredeti meglátásaival. És mindehhez járul az ezredforduló óta költészete szintézis-jellegének megerősödése, az életmű kikerekítése, miközben a legtöbb darab, ha látenciával is, de visszautal korábbi lírájára.
Böröndi Lajos a lírai realizmus képviselője. Egyszerűen, tiszta hangon szól; távol marad az izmusoktól, kerüli a divatos irányzatokat, a posztmodern szövegalakítást, a szómágiát. Határozott körvonalú, nagy teherbírású versszerkezeteket alkot, amelyek jól áttekinthetők; szóképei maguktól értetődők, nyelvezete könnyen befogadható, versbeszéde természetes egyszerűségével vonzó. Kerül minden sallangot, töltelék-szövegelést, ugyanakkor nem is szófukar; minden szóképe, szintagmája, szava éppen a helyén van, és pontosan betölti funkcióját. Gondosan formált tömörséggel és letisztult formák között alkalmazza a klasszikus műfajokat, alakzatokat, a hagyományos verselés eszközeit és modorát. Például Radnóti Miklós haláláról szólva így:
,,Az ember végül fölnéz az égre,
november kilencedike.
Ennyi az élet, szép és szörnyű,
lassú harangszó ér ide" (Radnóti lázbeszéde)

***

Mégis miben, miért egyedi ez a versvilág?
Mindenekelőtt azért, mert a költő a lehető legtermészetesebb módon, mindenfajta erőlködés, csináltság nélkül beszéli a líra nyelvét. Mondhatnánk, példája annak, hogy vannak költők, akiknek az anyanyelve a versnyelv. Nem tanult közlésmód, hanem veleszületett képesség. Ebből következően szövegei maguktól értetődően képszerűek, eredendően fölidéző hatásúak, nemes egyszerűséggel valósítva meg a versírás egyik legbensőbb titkát: a konkrétság, a tárgyiasság áttételek nélkül, szinte önmagától és közvetlenül mély tartalmak, fajsúlyos üzenetek hordozója tud lenni. Hogy ez az ösztönös alkotói képesség, ez a poeta natus személyiségből fakadó készség hogyan működik, arról naplójegyzeteiben - Feljegyzések a Hold túlsó oldaláról. Napló 2007-2010 (2022) - vallott több helyütt is. Átlátható, könnyen befogadható képei belsejéből rendre fölsejlik a fogalmi, érzelmi, lélektani, eszmei, történeti, erkölcsi üzenet. Például így:
,,Mint a meglőtt szarvasok
szeméből ahogyan megszökik az ég.
Késpenge vékony lesz a fény,
ahogy a papírlap leég.

Belőlünk is úgy fogy el,
akár a lőtt szarvasból, az élet.
Még reménykedünk, hogy jobb lesz
majd a következő nemzedéknek." (Remény)

Az intellektuális tartalom, a verset létrehozó gondolat, a metaforikus jelentés, az emberi-lelki üzenet a mű mélyebb rétegében található, de korántsem elrejtve, nem megfejtendő gondolati zárványként, hanem szinte magától föltáruló mondandó gyanánt. Gondolat és kép, tartalom és forma funkcionális összhangja Böröndi költészetében egészen közelről megfigyelhető.

Lírájának másik fontos sajátossága, hogy hiányzik belőle a végtelen. Böröndi Lajos nem az univerzalitás ábrázolója, minden kontúros képe egyetlen szilárd keretbe illesztett valóságdarab. Az időnek egy-egy kimetszett pillanatát rögzíti, a térnek is egyetlen szegmensét írja le, gondolatainak egyetlen futamát, érzelmeinek egyetlen hullámát rajzolja meg. A megragadható, a megjeleníthető valóság egyetlen, pontosan körülírható részletére veti figyelme erős fénycsóváját. Ha a világ életfolyamatait filmként képzeljük el, akkor a költő rendre egyetlen képkockát ragad ki, a múltból egyetlen mozzanatot, a személyiségből egyetlen jellemvonást, a létezés nagy egészéből egyetlen momentumot, karakteres vonást. Böröndi Lajos abban a tekintetben nagy, ahogyan az ábrázolandó konkrét részletet kiválasztja az életmozzanatok sokaságából. Tévedhetetlenül rátalál arra az apró momentumra, a létezés teljességének arra a pici mozaikdarabkájára, amelyik -- cseppben a tenger módján - hordozza a nagy egész karakterét. Mint a kiváló fotográfus, jó szeme van a világ és az ember teljessége darabkájának, az univerzum szemcsényi részletének megtaláláshoz. Olyan életmozzanatot - vagy inkább moccanást - választ ki, amely képes hordozni a dolgok egészének természetét, illetve a költő üzenetének megfogalmazásához szükséges matériát. Azt a tanulságosan szemléltető életmozzanatot ragadja meg, amiért a vers íródik. Vagyis pillanatfelvételeket alkot, látványelemeket rögzít, a részletekre fókuszál. Például így:
,,Se tél, se tavasz. A kettő közti csöndben
a sötétségből hirtelen kibújik a Nap.
Füttyögnek a rigók, ők biztosan tudják,
hogy mindjárt itt van a pillanat." (Várakozás)

E líra harmadik sajátos és fölöttébb rokonszenves vonása, hogy a költő nem szégyell ,,szép verset" írni. A neoavantgárd, az experimentális líra, a posztmodern, a slam poetry, a verbális performansz távol áll tőle, sosem vonzották az aktuális divatok; poeta natus mivolta, vele született versalkotó képessége megóvta az efemer irányzatok csábításaitól. Hagyományos formákat követő, sokat mondó, velősen tartalmas és szépen szóló verseket ír; az újabb darabokon, az ezredforduló óta keletkezetteken pedig észrevehető a szintézisben gondolkodás megannyi jele, az akart vagy szándéktalan összegzés és visszatekintés igénye. Klasszicizáló alakzatok, tradicionális formák és ismerős ütemek keretében szól. Például így:
,,Csodálattal nézem a fát
ujjhegyén a szendergő rügyeket,
s azt, ahogyan éled az élet.

Soha nem adja föl,
nagy tanítómester a gyönge
fagyban is a természet" (Csodálattal nézem)

Talán e haikufinomságú, leheletsúlyú, mégis sokat mondó vers is szemlélteti: Böröndi Lajos költői jelentősége abban áll, hogy a valóság megörökítendő részletét - jelen esetben a faág végén kifeslő rügyet - a maga természetes és egyszerű mivoltában, ugyanakkor tipikus jelentésében ragadja meg, mint a jószemű fotós, akinek a dolgok meglátásában mutatkozik meg a tehetsége. Hiszen már több ezren lefényképeztek egy-egy rügyező gallyat, mégis akad jónéhány kép, amelyik a fotóművészet kiemelkedően értékes darabja. A meglátás a lényeg, az ábrázolás ettől kezdve már szinte gyerekjáték. Böröndi a leginkább sokat mondó, az egészről legtöbbet eláruló életmozzanatot képes elkapni és érzékletesen megörökíteni.

***

Megjegyzendő, hogy szerzőnk soktémájú költő, miközben lírai motívumai a leghagyományosabbak, mint az idő múlása, a történelem megannyi tapasztalata, a szülőföld otthonos vidéke és az izgalmas, mégis ismerőssé váló idegen tájak varázsa, aztán a hit, az emberi értékek és gyarlóságok. Ebben a kötetben öt tematikus ciklusban jelennek meg főbb témái: a letűnt gyermekkor és a család (A tej íze), az elmúlással való szembenézés és a világ bajaival való leszámolás (A végső kihallgatás), a melankolikus hangulatok, elégikus helyzetrajzok, tűnődő gondolatok (Megállított szívverés), a természet törvényeiben is megmutatkozó időmúlás (Naptár), valamint a közügyi gondok sokasága, így a politika és a múlt idejű politika, vagyis a történelem (Vlagyimir Iljics hazamegy). Ebben az öt fejezetben - hol látványosabban, hol halványabban - föltűnik a költő minden fontosabb gondolatköre: az idő erodáló ereje, a táj lélekemelő élménye, a megtartó hit, a nemzet sorsközössége, a történelem számos csapása; ezúttal a szerelem, az intim vonzalmak és érzelmek csupán búvópatakként tűnnek elő és el. A szerző figyelme az elmúlás mellett a nemzeti, a lokális közösségi, a családi, az egyéni elköteleződésre irányul, mintha újabb verseiben az ember felelősségérzetére, múlttudatára koncentrálna. Mintha a szépségvágy mellett a lelkiismeret, a felelősségtudat és az ebből származó aggodalom foglalkoztatná leginkább. Ezért érezni úgy, hogy a kötet darabjainak alapélménye a múltba tekintő személyiség megannyi tapasztalata, a család, az otthon, a szülőtáj, a közösségi kötődés, a társadalmi és nemzeti összetartozás. Például így, ebben a Márai Sándor emlékét idéző versben:
,,Olyan világ jött el,
ahol a kurtizán partizánná érett,
ahol a férfi nő és a nő férfi.

Ahol háborúk dúlnak, de
mások vére nem fáj.
Ahol az igaz szót senki sem érti,
ahol a becsület szégyen.

Olyan világ jött,
de szájba pisztoly mégsem. (Parafrázis)

A költő életérzése elégikus, kedélye melankolikus, hiszen látja az idő múlásának hatását, és érzi az elmúlás fájdalmát, az ember megannyi vétkét, a szomorúság sok-sok okát. Mégsem jeremiádot, fájdalmas fohászt ír, hanem belenyugvó - ritkábban ironikus felhangú - elégiát. A sokat tudók, a tapasztalt emberek elnéző mosolyával tűnődik a megváltoztathatatlan jelenségek fölött. Mondottam, idődimenziója alapvetően a múlt, és ami a múltban megtörtént, az megváltoztathatatlan. Legföljebb tanulni lehet belőle, hogy a múlt többé ne ismétlődjék meg. A múltat tehát csak tudomásul venni lehet, esetleg ítéletet mondani fölötte. Innét származik Böröndi Lajos rezignációja, belenyugvó attitűdje, elégikus életérzése:
,,Sötét lesz hamarosan, a tönkretett
világ magányosan tovább kering.
Hova lettek az álmok? Az ember
csak beletörődve legyint" (Hova lettek az álmok?)
Vagy ekként:
,,Ez az utolsó versem,
olvasd vagy ne olvasd el.
Ezt is a szélnek írtam,
a szélnek meg jómagamnak" (Ez az utolsó)
Netán így:
,,Fekszenek a vastag mész alatt
álmaink egy szép és jó világról" (A csapó int)
Másutt meg így:
,,Ahogyan lassan csöndbe hull
a zajos csörömpölő világ,
néhány eszméletlen óra,
s minden zöröghet tovább" (Döglött légy)
A költő belátja, nemcsak a múlt megváltoztathatatlan, de a közelgő vég is kikerülhetetlen. Ilyen szűken kimért keretek között zajlik az egyszeri élet, azaz a fontos vagy elhanyagolható életmozzanatok, a megőrzendő és a feledhető pillanatok sokasága. A lírikus meg egyet tehet: éles szemmel megragadja ezeket, és finom tollal ábrázolja, hogy a szintézis részét képező pillanatok ne csak őt, de másokat is megérintsenek.

Böröndi Lajos: A végső kihallgatás. Versek. Feketeerdő, 2023. Mosonvármegye Kiadó, 126 oldal
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: verseskötetemről, mozaikdarabkákat, felelősségtudat, kikerülhetetlen, egyszerűségével, szövegalakítást, látványelemeket, életfolyamatait, tévedhetetlenül, keletkezetteken, elköteleződésre, életmozzanatok, egyszerűséggel, személyiségből, életmozzanatot, elhanyagolható, érzékletesebbé, látványosabban, foglalkoztatná, frissességének, intellektuális, visszatekintés, haikufinomságú, megjeleníthető, lefényképeztek, formálódásának, experimentális, tradicionális, klasszicizáló, csábításaitól, összetartozás, búvópatakként, versvilágának, sorsközössége, megérintsenek, megörökítendő, leveles ládámat, szintézis felé, hetvenedik életévéhez, szintézis kialakítása, nagy egész, költő mégsem, általa meglátott, életmű kikerekítése, legtöbb darab, lírai realizmus, divatos irányzatokat, posztmodern szövegalakítást, klasszikus műfajokat, hagyományos verselés, ember végül, lehető legtermészetesebb, Mezey Laci, Mezey László Miklós, Böröndi Lajos, Például Radnóti Miklós, Vlagyimir Iljics, Márai Sándor, Mosonvármegye Kiadó,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Csak a fogyatkozás látható  Png fotel  Adakozás  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Adakozás  Nagyi telefonál  Nevem  Áprily Lajos - Gyümölcsoltó  Gonosz démon-álarc  Facebookon kaptam  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Szép álmokat!  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Akarat  Soha ne kedvezz...  Png telefon  Fekete-erdő desszert  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Tanuld meg ezt a versemet  Facebookon kaptam  Png férfi  Facebookon kaptam  képre írva  Kellemes vasárnapi kikapcsolód...  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Makszim Gorkij gondolata  Facebookon kaptam  Régi emberek, akikre máig büsz...  Png virág  Facebookon kaptam Cs Ildikótó...  Facebookon kaptam  Reggel van  Jó éjszakát  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Facebookon kaptam Krisztinától  Nagyi telefonál  Egy hatékony szolga  Tanuld meg ezt a versemet  Bounty krémes  Nagyi telefonál  Miért nem menti meg Jézus a jó...  Neked tudnod kell  Próbálj meg ...  Alvó cicák  Bertolt Brecht -től idézet  Osváth Erzsébet - Gólya a réte...  Alvó cicák  Alázat  Facebookon kaptam  Nevem  Facebookon kaptam  Kövesd a cowboyt!  Hiányzik  Radikális szeretet  Szép estét  Facebookon kaptam  Fekete István - Akác  Akarat  Tóth Ágnes - Szervusz pad  A kételkedés kezelése  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Nevem  Facebookon kaptam  Kövesd a cowboyt!  Ágai Ágnes – Csendélet  s immár én is felragyogva, ért...  Fekete-erdő desszert  Facebookon kaptam  George Byron - Ahogy itt jár -...  Albert Einstein gondolata  Paul David Tripp Április 20  Facebookon kaptam  Az engedelmesség miért nem vál...  Lóhere  Png férfi  Png csokor  Akarat  Facebookon kaptam  Albert Einstein gondolata  Mindig jusson idő nevetni  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Fekete-erdő desszert  A nemzeti hovatartozás kulturá...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Lóhere  Éretlen vers  Facebookon kaptam  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Szép estét 
Bejegyzés Címkék
leveles ládámat, szintézis felé, hetvenedik életévéhez, szintézis kialakítása, nagy egész, költő mégsem, általa meglátott, életmű kikerekítése, legtöbb darab, lírai realizmus, divatos irányzatokat, posztmodern szövegalakítást, klasszikus műfajokat, hagyományos verselés, ember végül, lehető legtermészetesebb, líra nyelvét, versírás egyik, tárgyiasság áttételek, ösztönös alkotói, poeta natus, meglőtt szarvasok, papírlap leég, lőtt szarvasból, következő nemzedéknek, intellektuális tartalom, verset létrehozó, metaforikus jelentés, emberi-lelki üzenet, univerzalitás ábrázolója, időnek egy-egy, megjeleníthető valóság, világ életfolyamatait, költő rendre, múltból egyetlen, személyiségből egyetlen, létezés nagy, tekintetben nagy, ábrázolandó konkrét, életmozzanatok sokaságából, apró momentumra, létezés teljességének, pici mozaikdarabkájára, tenger módján, kiváló fotográfus, ember teljessége, univerzum szemcsényi, dolgok egészének, költő üzenetének, tanulságosan szemléltető, vers íródik, részletekre fókuszál, kettő közti, sötétségből hirtelen, experimentális líra, slam poetry, verbális performansz, aktuális divatok, efemer irányzatok, újabb darabokon, szintézisben gondolkodás, akart vagy, szendergő rügyeket, valóság megörökítendő, faág végén, maga természetes, jószemű fotós, dolgok meglátásában, fotóművészet kiemelkedően, ábrázolás ettől, leginkább sokat, egészről legtöbbet, történelem megannyi, szülőföld otthonos, emberi értékek, letűnt gyermekkor, elmúlással való, világ bajaival, végső kihallgatás, melankolikus hangulatok, természet törvényeiben, közügyi gondok, múlt idejű, költő minden, nemzet sorsközössége, történelem számos, intim vonzalmak, szerző figyelme, elmúlás mellett, lokális közösségi, egyéni elköteleződésre, szépségvágy mellett, ebből származó, kötet darabjainak, múltba tekintő, közösségi kötődés, kurtizán partizánná, igaz szót, becsület szégyen, költő életérzése, elmúlás fájdalmát, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 8 db bejegyzés
e év: 46 db bejegyzés
Összes: 3565 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 273
  • e Hét: 5014
  • e Hónap: 14977
  • e Év: 59950
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.